גנרל ארה"ב: "יש אינדיקציות לפעילות מדאיגה של צבא רוסיה בגבול אוקראינה"

יושב ראש המטות המשולבים של ארה"ב, מארק מילי, התייחס להסלמה בגבול ואמר כי לאחר מעקב צמוד של תנועת הכוחות הרוסיים עולה כי ישנם סימני אזהרה שמעידים על פעילות מפוקפקת מצדם. מילי סרב לדבר על האופציות של ארה"ב אם רוסיה תפלוש לקייב

גנרל מארק מילי בשימוע בקונגרס
גנרל מארק מילי בשימוע בקונגרס | צילום: רויטרס

יושב ראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מארק מילי, התייחס להסלמה בגבול אוקראינה ואמר כי לאחר מעקב צמוד של תנועת הכוחות הרוסיים - עולה כי ישנם מספיק סימני אזהרה ואינדיקציות שמעידים על פעילות מפוקפקת מצדה של רוסיה. כמו כן, אמר הקציר הבכיר ביותר כי "נראה שהרטוריקה הרוסית צורמת יותר ויותר".

בהמשך לכך, הגנרל מילי סירב להתייחס לאופציות השונות שעומדות בפני ארה"ב במקרה והקרמלין יפלוש לשטחה של אוקראינה. לצד זאת, הדגיש הגנרל האמריקני את החשיבות של ריבונות אוקראינה לוושינגטון ולברית נאט"ו. "יש עניין ביטחוני רב לאומי לארה"ב ונאט"ו בדבר אגרסיה רוסית והפלישה האפשרית למדינה שהכריזה על עצמאותה ב-1991", אמר מילי במהלך טיסה מסאול לוושינגטון.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies

במקביל, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר שלשום בכנס ברית נאט"ו בלטביה, כי לארצות הברית יש ראיות שרוסיה מתכננת מתקפה "בקנה מידה גדול" על אוקראינה וכי נאט"ו "מוכנה להטיל עלויות כבדות" על רוסיה אם תנסה לפלוש. בלינקן הוסיף כי לא ברור אם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, כבר החליט לפלוש לאוקראינה אך "הוא יוצר לו את היכולת לעשות זאת בטווח הקצר".

כזכור, מוקדם יותר השבוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים על ברית נאט"ו כי רוסיה תגיב בחוזקה אם מדינות הברית ישלחו נשק או חיילים לאוקראינה, וכי מבחינתה זו חציית "הקווים האדומים". בין היתר, איים על פריסה פוטנציאלית של טילים רוסיים שיכוונו לאירופה. בהמשך לכך, מדינות נאט"ו הזהירו את פוטין מפני תוקפנות נוספת מול אוקראינה, בזמן ששרי החוץ התכנסו בלטביה כדי לדון בתרחיש של ברית צבאית לפלישה אפשרית לרוסיה.