"על בריטניה לחשוש": מחריף המשבר סביב תפיסת המכלית האיראנית

בכיר דתי באיראן הזהיר מפני התגובה לתפיסת המכלית בגיברלטר, אחרי שאתמול אמר בכיר בפרלמט כי "טהראן צריכה להשתלט על מכלית בריטית כנקמה"; על רקע המתיחות: טראמפ ייפגש עם שליט קטאר

זמן צפייה: 00:48

המתיחות במפרץ: באיראן מחריפים את האיומים מול בריטניה, לאחר תפיסת המכלית האיראנית שלשום במצרי גיברלטר. מוחמד עלי מוסאווי ג'זארי, בכיר דתי בעל השפעה באיראן, אמר כי "על בריטניה לחשוש מהתגובה האיראנית על ההשתלטות הבלתי חוקית על מכלית הנפט".

אתמול אמר מוחסן רזאי, מפקד משמרות המהפכה לשעבר באיראן המשמש כיום בכיר בפרלמנט, כי "אם בריטניה לא תשחרר את כלי השיט, על איראן להגיב באופן דומה ולהשתלט על מכלית נפט בריטית". חרף האיומים, הודיע בית המשפט בגיברלטר, כי המכלית והצוות האיראני יישארו במעצר עוד 14 יום נוספים. היום דחו באיראן דיווחים על מעצר מכלית בריטית במפרץ הפרסי, וכינו אותם "מפוברקים".

הנחתים הבריטים השתלטו שלשום על המכלית, שדווח כי היא מכילה נפט איראני, ויועדה לסוריה - זאת בשל הטענה כי מדובר בהפרת הסנקציות הבינ"ל שהוטלו על משטר אסד בסוריה. אתמול זומם שגריר בריטניה באיראן לשיחת נזיפה; ברוסיה צידדו בעמדה האיראנית ואמרו כי המהלך, שזכה לברכתו של של היועץ לביטחון לאומי בממשל האמריקני ג'ון בולטון, "נראה ככזה שתוכנן מראש".

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

על רקע המתיחות במפרץ צפוי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להיפגש עם אמיר קטאר מוחמד בן ת'אני, ביום שלישי הקרוב בבית הלבן, כך הודיע בית המלוכה הקטארי. על פי ההודעה "שני המנהיגים צפויים לדון בהתפתחויות האזוריות האחרונות על רקע התנהלותה של איראן במזרח התיכון, בעקבות המשבר סביב הסכם הגרעין".

בשבוע שעבר הודיע נשיא איראן חסן רוחאני כי החל מיום ממחר איראן לא תהיה מחוייבת עוד למגבלות שמוטלות עליה בהסכם הגרעין ולפיהן אסור לה להעשיר אורניום לרמה של יותר מ-3.67%. רוחאני הבהיר כי מיום ראשון איראן תעלה את רמת העשרת האורניום "לכל רמה שתהיה נחוצה עבורה". מהלך זה יהווה הפרה מוחלטת של ההסכם ועלול לגרום להשבת הסנקציות האירופיות על איראן, שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין באופן מיידי.

הנשיא האיראני הוסיף עוד כי "אם המדינות החתומות על הסכם הגרעין לא יקיימו את התחייבותיהן - הכור באראק ישוב לפעילות". "המלצתנו לארה"ב ולאירופה היא לשוב לשולחן המשא ומתן, לכבד את החוק ולדבוק בתנאים של הסכם הגרעין. אם הן יישארו מחוייבות להסכם - גם אנחנו", אמר רוחאני.