סקוטלנד: טרנסג'נדר הורשעה באונס בעת שהייתה גבר ונכלאה כגבר

איסלה ברייסון הורשעה בשני מקרי אונס ב-2016 ו-2019 בזמן שהייתה גבר בשם אדם גרהאם. לאחר שהחלה לרצות את עונשה בכלא נשים, בית המשפט הסקוטי החליט כי היא תועבר לכלא לגברים, כשבמקביל אחת הקורבנות טוענת כי תהליך שינוי המין הוא הונאה: "הוא רוצה להקל על עצמו"

איסלה ברייסון שהורשעה באונס
איסלה ברייסון שהורשעה באונס | צילום: רויטרס

סערה בסקוטנלד: לאחר שבית המשפט הסקוטי קבע כי איסלה ברייסון, שהורשעה בשני מקרי אונס של נשים בשנים 2016 ו-2019, עוד כשהייתה גבר בשם אדם גרהאם, תרצה את עונש המאסר שלה בכלא לגברים ולא בכלא לנשים כפי שביקשה, אמש (חמישי) פורסם ב-BBC, כי אחת מהקורבנות של בראון טענה כי היא מזייפת את היותה אישה על מנת "להפוך את החיים לקלים יותר".

אחת הקורבנות של ברייסון כאמור בטוחה שהיא אינה באמת אישה, אלא מצהירה על עצמה שכזו מתוך אינטרסיים אישיים: "אני לא מאמינה שהוא באמת טרנסג'נדר. אני מרגישה שהוא עושה לעג מהשימוש בקהילה הזאת. זה כדי להקל על עצמו, אני בטוחה שהוא מתחזה".

אדם גרהאם
אדם גרהאם | צילום: רויטרס

עד לרגע ההחלטה, ברייסון שהתה במתקן הכליאה לנשים "קורנטון ויל". כעת, לאחר שפוליטיקאים ופעילים למען זכויות אדם מחו על ההחלטה, ברייסון הועברה לכלא לגברים. השר הסקוטי מהמפלגה השמרנית, דגלאס רוס, נדרש לנושא: "אני מאמין שכל מי שאחראי לאונס כפול, או בכלל לאונס של אישה, הוא גבר. הוא לא יכול להיות משהו אחר".

"כשגבר אונס שתי נשים, אנחנו לא חושבים שכדאי להתייחס אליו כמו אל אישה רק בגלל שהוא טוען שהוא כזה. אדם גרהאם, שרוצה שיכירו בו כאיסלה ברייסון, אנס שתי נשים. הוא גבר מתעלל שרוצה לנצל פרצות במדיניות הנוכחית של הממשלה", הוסיף רוס.

הנושא הביא לדיון, כשחברת הפרלמנט הסקוטי סטרג'ון הגיבה: "אני לא חושבת שדגלאס רוס ואני חלוקים כאן, כי מה שלדעתי רלוונטי במקרה הזה הוא לא השאלה אם מדובר בגבר שטוען שהוא אישה או טרנס. מה שרלוונטי הוא שהאדם הזה הוא אנס. כך צריך לתאר אותו, וזה צריך להיות השיקול המרכזי בהחלטה איך מתייחסים אליו". לבסוף אמרה: "בגלל זה, כמובן, האדם הזה נמצא בכלא לגברים, לא בכלא לנשים, אלה הנושאים החשובים".

בעודה ממתינה לגזר הדין, ברייסון נרשמה לקורס יופי "איירשייר קולג'", שם נודעה בשם אנני, ולמדה בו במשך כשלושה חודשים לפני שהתבקשה לעזוב. חבריה לכיתה של ברייסון היו כמעט אך ורק נשים צעירות בהרבה ממנה, והם לא היו מודעים לכך שהורשעה בעבר באונס כפול. תלמידה אחת בכיתה סיפרה כי היא הרגישה "מחוללת" לאחר שנודע לה על הפשעים שבצעה ברייסון.