ברזיל: הסוציאליסט דה-סילבה צפוי לנצח בבחירות

הסקרים בברזיל צופים ניצחון ו"קאמבק" למועמד השמאל הסוציאליסטי, לואיז אינסיו דה-סילבה, שכיהן בעבר כנשיא, הורשע בשחיתות וכעבור שנה הרשעתו בוטלה. אולם פרשן פוליטי ברזילאי מזהיר היום כי יידרש סיבוב שני, שיהיה אלים ונוראי: "המשמעות היא ארבעה שבועות של שפיכות דמים"

המועמד המוביל לנשיאות בברזיל, לואיז אינסיו דה-סילבה
המועמד המוביל לנשיאות בברזיל, לואיז אינסיו דה-סילבה | צילום: רויטרס

הסקרים בברזיל מנבאים היום (ראשון) ניצחון למועמד השמאל הסוציאליסטי, לואיז אינסיו דה-סילבה המכונה לולה, בבחירות לנשיאות שמתקיימות במדינה הדרום-אמריקנית. לפי עיתון ה"גרדיאן" הבריטי, 156 מיליון אזרחים כבר מימשו את זכותם והצביעו, והסקרים מצביעים על הפרש של 14 נקודות לטובת דה-סילבה.

אתמול ביקר המועמד לנשיאות בעיר הגדולה סאו פאולו ואמר כי בכוונתו לנצח "כדי לתת לאנשים את הזכות להיות שמחים שוב". הבחירות, אותם מכנים בברזיל "החשובות ביותר של העשור", מגיעות כשברזיל נמצאת במשבר כלכלי חריף, שיעורי העוני ממשיכים לזנק והרעב - גואה. גם סוגיית כריתת יער האמזונאס ויערות הגשם נמצאות במוקד הבחירות, וככל הנראה היוו שיקול חשוב בהצבעת הבוחרים.

הבחירות בברזיל, תומכת של בולסנרו
הבחירות בברזיל, תומכת של בולסנרו | צילום: רויטרס

לפי הסקרים, הנשיא המכהן והמועמד השמרני מהצד הימני של המפה, ז'איר בולסנרו, צפוי לקבל רק שליש מהקולות במדינה, כאשר רובם כך דווח הם מצביעים אוונגליסטים נוצרים וחברי האליטה הברזילאית. בשנתיים האחרונות היו ביקורות רבות על תפקודו של בולסנרו בעת מגפת הקורונה, על "ההתקפה" על יערות האמזונס ו"איומים בפה מלא" על הדמוקרטיה, כך לפי דיווחים מברזיל.

לצד זאת, חוזה רוברטו דה טולדו, פרשן פוליטי ועורך ראשי של מגזין "piaui" בברזיל, הביע בפני ה"גרדיאן" חשש מפני סבב בחירות שני, שיהיה אלים יותר ויגרור השלכות קשות ברחוב הברזילאי. "יותר סביר שנלך לסיבוב שני, ואם יהיה הוא יהיה גרוע בהרבה מקודמו. המשמעות היא ארבעה שבועות של שפיכות דמים. אני מקווה שאני טועה", אמר טולדו.

הבחירות לנשיאות בברזיל
הבחירות לנשיאות בברזיל | צילום: רויטרס

הקמפיין והמצע של דה-סילבה

במהלך כהנותו כנשיא, דה-סילבה השיק מיזמים חברתיים משמעותיים לשיפור המצב החברתי במדינה. זאת, תוך שממשלתו שמה את הדגש לצמצום הפערים החברתיים. בתקופת כהנותו, ברזיל נהנתה מצמיחה כלכלית וצמצום שיעור האבטלה והעוני. דה-סילבה מבטיח להחזיר את כל אלו לברזיל, אם יבחר. אם אכן יקרה כן, הדבר ייחשב ל"קאמבק פוליטי לא יאמן" עבור האדם שהפך לנשיא הראשון ממעמד הפועלים.

כאמור, דה-סילבה, שבעבר נחשב בברזיל למועמד שמאל רדיקלי, הואשם בשנת 2017 בשחיתות, לאחר שנחשף כי שילם באופן לא חוקי לחברי הקונגרס הלאומי כדי שיתמכו באישור חוקים שמפלגתו רצתה לקדם, ובמימון לא חוקי בקמפיין הבחירות שלו בשנת 2002. הוא הוכנס לכלא אך כעבור קצת יותר משנה הוא שוחרר, ולבסוף - הרשעתו בוטלה.

המועמד המוביל לנשיאות בברזיל, לואיז אינסיו דה-סילבה
המועמד המוביל לנשיאות בברזיל, לואיז אינסיו דה-סילבה | צילום: רויטרס

מועמד השמאל מבטיח לבוחריו להעלות את המיסים לעשירים, וגם הוא בדומה לבולסנארו, מבטיח מענק חודשי בסך 113 דולרים למשפחות נזקקות, בנוסף ל-28 דולרים שכל משפחת כזו תקבל על כל ילד מתחת לגיל 6. דה-סילבה שואף להעלות את שכר המינימום במדינה, "ליצר הזדמנויות עבודה ותעסוקה" ולהשקיע ב"כלכלה ירוקה". "המחויבות שלנו היא למאבק הבלתי פוסק נגד כריתת יערות בלתי חוקית". בתגובה לטענות בולסונארו על "הונאה" במכונות הצבעה, דה-סילבה אמר שהוא "יגן על הדמוקרטיה" ועל שיטת הבחירות של ברזיל.

הקמפיין והמצע של בולסונארו

במסגרת קמפיין הבחירות של הנשיא המכהן, בולסונארו הבטיח לאשר, אם יבחר, מענקים חודשיים בסך 113 דולרים למשפחות נזקקות, על מנת להקל על העול הכלכלי של אותן המשפחות. מטרת העל של התכנית הזו של בולסונארו היא "לצמצם את העוני ולתרום לצמיחה כלכלית בת קיימא של ברזיל".

הנשיא המכהן בולסנרו בקלפי בברזיל
הנשיא המכהן בולסנרו בקלפי בברזיל | צילום: רויטרס

כמו כן, מנהיג מפלגת "הברית למען ברזיל" הבטיח לייצר מקומות עבודה חדשים, באמצעות ביטול הבירוקרטיה המדינתית, הפחתת מסים והשקעה בטכנולוגיה. בולסונארו "נשבע" לשמור על גישת שוק חופשי, תוך שמירה על החוב הציבורי. לא זאת בלבד, בולסונארו הבטיח להגן על ערכי המשפחה, והוא ידוע בתור מי שמתנגד להפלות חוקיות ושילוב טרנסג'נדרים בבתי ספר.

בנוסף, בולסונארו שואף לצמצם ככל הניתן את "תפקידה של המדינה בכלכלה", וכחלק מכך הוא מאמין שיש להפריט חלק מהחברות הממשלתיות. כמו כן, בולסונארו הבטיח לבוחריו להקשיח את הקו נגד הפשיעה במדינה: "הגנה בסיסית היא זכות יסוד", טוען.