עובדים בגיל תיכון, לילות שלמים: "סדנאות היזע" של אלכסה בסין

על פי ה"גארדיאן", במפעלי חברת "פוקסקון" שאחראית על ייצור הרכיבים האלקטרונים לאמזון, עובדים בתנאים קשים תלמידים כמתמחים. הם מקבלים שכר נמוך, ונדרשים לעבוד שעות רבות באופן לא חוקי

עובדים במפעל "פוקסקון", סין
עובדים במפעל "פוקסקון", סין | צילום: רויטרס

כמו סירי של אפל, גם אלכסה של אמזון הולכת וכובשת בתים רבים ברחבי העולם. אלא שמאחורי הסייעת האלקטרונית החביבה הזו שמבקשת להפוך את חיינו לפשוטים הרבה יותר, מסתתר ככל הנראה סוד אפל: מאחורי ייצורה עומדים מאות תלמידי בית ספר סיניים, בני 16 עד 18, שנאלצים לבלות שעות רבות ביממה במפעלים במעין "סדנאות יזע", כך על פי מסמכים שחושף הבוקר (שישי) אתר ה"גארדיאן" הבריטי.

על פי המסמכים, התלמידים עובדים פעמים רבות במפעלים השנויים במחלוקת באופן בלתי חוקי. מי שמספק את המוצרים הללו לאמזון היא יצרנית הענק הסינית "פוקסקון", היצואנית הגדולה ביותר בסין, שמתמחה בייצור רכיבים אלקטרוניים. על פי ריאיונות עם עובדים ומסמכים שדלפו, הנערים, לרוב בשנות העשרה, נאלצים פעמים רבות לעבוד לילות שלמים ושעות נוספות, כדי לעמוד במכסות.

עוד על פי המסמכים, התלמידים מגוייסים מבתי ספר תיכון ממקולג'ים טכניים מהעיר הנגיאנג במחוז חונאן במרכז סין, ומסווגים כ"מתמחים", יחד עם מורים שמלווים אותם ומקבלים משכורת על כך. יש לציין שעל פי חוקי העבודה הסיניים, רשאיים המפעלים להעסיק תלמידים מגיל 16 ומעלה, אולם ללא אפשרות לעבוד שעות נוספות או במהלך הלילה.

Foxconn Workers Walk On A Footbridge Outside A Foxconn Factory Building In The Township Of Longhua
מפעל ''פוקסקון'' בסין | צילום: רויטרס

מעדויות התלמידים עולה כי העבודה במפעל אינה רלוונטית לקורסים שאותם הם לומדים בבית הספר ובקולג'ים. "נאמר לי שאעבוד 8 שעות ביום במשך חמישה ימים בשבוע", אמרה אחת התלמידות, בפועל אני עובדת 10 שעות במשך שישה ימים. אמרתי למנהל שלי במפעל שאני לא מעוניינת לעבוד שעות נוספות, והוא סיפר זאת למורה שלי שאמר לי שאם לא אעבוד שעות נוספות לא אוכל לבצע את ההתמחות, וזה יפגע לי בלימודים".

גם התשלום למתמחים נמוך מאוד באופן יחסי, פחות מ-17 יואן (פחות מ-2.5 דולר) לשעה, כולל לשעות נוספות. חלק מהתלמידים מתלוננים גם על תנאים קשים בתוך המפעל, כמו עבודה בחום. על פי מסמכי החברה, התלמידים, שהעסקתם זולה יותר מאשר עובדים רגילים, נדרשים על מנת שהחברה תעמוד במכסות הנדרשות.

ב"פוקסקון" לא הכחישו את הדיווחים לפיהם התלמידים עובדים באופן שאינו חוקי, והודיעו כי "ינקטו בצעדים מידיים על מנת לשנות את המצב". עוד הוסיפו: "אנחנו בוחנים פעם נוספת את תכנית המתמחים שלנו, ובשום מצב לא נאפשר למתמחים שלנו לעבוד בלילות ובשעות נוספות".

עם זאת בחברה לא התנערו מהעסקתם של הנערים באופן כללי, ואמרו כי "תכנית המתמחים מספקת לתלמידים, שעל פי חוק מותר להעסיקם, הזדמנות לרכוש כלים מעשיים בכמה תחומים, מה שיסייע להם למצוא עבודה לאחר לימודיהם". באמזון אמרו כי "החברה לא תקבל כל הפרה של הנהלים", וכי "אם תמצא הפרה כזו יינקטו אמצעים הולמים".