ברקע הסיכון לפלישה צבאית רוסית לאוקראינה: שרי החוץ של ה-G7 נפגשים

שרי החוץ של המדינות החזקות בעולם מתדיינים כעת בליברפול על רקע ההסלמה הגוברת, וברקע המשך שינוע כוחות צבא רוסיים לגבול; גנרל בריטי הזהיר: "זו תהיה פלישה צבאית בסדר גודל שלא נראתה מאז מלחמת העולם ה-2"

חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה
חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה | צילום: ארכיון / רויטרס

שרי החוץ של מדינות ה-G7 - ארגון המדינות החזקות ביותר בעולם, התכנסו בתחילת סוף השבוע הנוכחי במטרה לדון בין היתר על הסיכון מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה השכנה כבר בתחילת השנה הבאה. האדמירל הבריטי טוני רדקין הזהיר בקשר לרוסיה כי "זו תהיה פלישה צבאית סדר גודל שלא נראתה מאז מלחמת העולם ה-2". עוד סיכמו שרי החוץ כי "כל פלישה צבאית רוסית תהיה טעות אסטרטגית שלה השלכות רציניות".

"שרי החוץ מסכימים כי יש לתמוך באוקראינה והביעו חשש עמוק מפני פלישה רוסית אפשרית לגבולות אוקראינה", נמסר מטעם דוברות ארגון המדינות החזקות בעולם. כזכור, בשבוע שעבר שוחחו הנשיא ג'ו ביידן והנשיא ולדימיר פוטין על ההסלמה הגוברת באוקראינה.

שרי החוץ של ה-G7 בליברפול
שרי החוץ של ה-G7 בליברפול | צילום: רויטרס

כזכור, לפני יומיים חשף דו"ח רשמי של משרד הביטחון האוקראיני כי מספר החיילים הרוסיים בגבול עם אוקראינה עלה ל-120 אלף, כאשר הקרמלין ממשיך לבנות את הכוח הצבאי בגבול שבמזרח אירופה, בין היתר באמצעות כוחות חי"ר וחיל אוויר נוספים.

במקביל, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, אמר כי ארצו תיאלץ להגיב בעצמה לפעולות מצד ברית נאט"ו וארצות הברית, זאת כאמור על רקע שיחת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במהלכה הדגיש ביידן לפוטין כי פלישה צבאית לאוקראינה תגרור לתגובה חריפה.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

כמו כן, במהלך השיחה, הנשיא האמריקני חזר על תמיכתו בריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה וקרא להרגעת ההסלמה וחזרה לדיפלומטיה, אך ייתכן וארה"ב תשלח כוחות צבאיים נוספים לחזית בין רוסיה לאוקראינה. במקביל לשיחה החשובה, בוצעו חילופי אש בין הצבא האוקראיני ובדלנים רוסים הנתמכים על ידי רוסיה באמצעות מקלעים ומשגרי רימונים.