מקרון או לה-פן? היום: צרפת תכריע את עתידה

כשברקע דרמת הפריצה למחשבי מטה מקרון וההערכה שרוסיה עומדת מאחורי המעשה במטרה לסייע ללה-פן – ייצאו 47 מיליון אזרחי הרפובליקה לקבוע את דמותה לשנים הקרובות

עמנואל מקרון ומארין לה פן, המועמדים לנשיאות צרפת
עמנואל מקרון ומארין לה פן, המועמדים לנשיאות צרפת | צילום: רויטרס

צרפת תתעורר הבוקר (ראשון) ליומה הגורלי ביותר, כש-47 מיליון אזרחי הרפובליקה ייצאו לקלפיות כדי לבחור בין מועמד המרכז עמנואל מקרון ליריבתו מהימין הקיצוני מארין לה-פן ולקבוע מי מהם יהיה הנשיא הבא שייכנס לארמון האליזה ויעצב את צביונה של צרפת ואולי אף של אירופה כולה.

כשברקע מעיבה עננת הפריצה למחשבי מטה מקרון - מגיע המתח במדינה לשיא. ב-09:00 (שעון ישראל) ייפתחו הקלפיות בכל רחבי המדינה והחשש כעת הוא שמזג האוויר והסקרים המחמיאים למקרון, שזוכה ל-62% מול 38% ללה-פן - יגרמו לשאננות בקרב חלק מהבוחרים שלא ייצאו לממש את זכותם הדמוקרטית.

 

מוביל בסקרים. מקרון
מוביל בסקרים. מקרון | צילום: רויטרס

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

דקות ספורות לפני שנכנס לתוקף האיסור לעסוק בקמפיינים, הוטלה הפצצה: מסמכים ותכתובות דואר אלקטרוני, חלקם מזויפים שכוללים רשימה ארוכה ומשונה של סיפורים ובדיות על מועמד המרכז, הודלפו באופן אנונימי לאינטרנט. בינתיים, האצבע מופנית באופן טבעי כלפי רוסיה, שהואשמה באופן דומה בהתערבות בבחירות גם בארצות הברית: פוטין מעוניין שלה-פן, שגם פגשה בו באחרונה - תנצח. היא, מצדה, מאמינה שתנצח ומשדרת ביטחון למרות הפער הגדול נגדה בסקרים. נשיא צרפת היוצא פרנסואה הולנד אמר מוקדם יותר כי הפריצה וההדלפה ממחשבי מטה מקרון תיחקר.

מארין לה-פן. ארכיון
מארין לה-פן. ארכיון | צילום: רויטרס

הפריצה למחשבי מטה מקרון: 9 ג'יגה-בייט של מידע הודלפו

כתשעה ג'יגה-בייט של מידע מתוך מטה הבחירות של מקרון הועלו לרשת, כשמשתמש שכינה עצמו "EMLEAKS" העלה את תכני ההתכתבויות לאתר שיתוף קבצים המאפשר שיתוף אנונימי. בתחילה לא היה ברור מי עומד מאחורי ההדלפה ואם המסמכים אכן שייכים לקמפיין של מקרון, אך בהצהרה מטעמם אישרו אנשיו כי חשבון המייל שלהם הותקף וכי התכתובות אכן נעשו על ידם.

צרפת יוצאת להכריע את עתידה
צרפת יוצאת להכריע את עתידה | צילום: רויטרס

"תנועת En Marche נפלה קורבן למתקפת האקרים גדולה ומתואמת, במסגרתה הופץ ברשתות החברתיות מידע פנימי של התנועה", נכתב בהודעה הרשמית מטעם הקמפיין של מקרון. "זהו ניסיון בוטה לפגוע בערכי הדמוקרטיה". במטה מקרון טוענים כי המסמכים שהודלפו מעידים על עבודה נורמלית ותקינה בקמפיין בחירות, אך הוסיפו כי בין המסמכים המקוריים נשזרו מסמכים מזויפים המציגים "מידע שגוי".

''הפריצה תיחקר''. הולנד
''הפריצה תיחקר''. הולנד | צילום: רויטרס

מומחה סייבר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי שרותי המודיעין הרוסים הם שככל הנראה עומדים מאחורי המתקפה, והחשד הוא כי תומכיה של יריבתו - מארין לה-פן - סייעו להפיץ את תוכן המסמכים.