יותר מ-5,300 נספו בלוב, רבבות נעקרו מבתיהם: "משבר חסר תקדים"

ממדי ההרס שזרעה הסופה "דניאל" בלוב מתבהרים: יותר מ-5,300 בני אדם נהרגו, כ-30 אלף נותרו חסרי קורת גג ועוד עשרות אלפים נעדרים. בעיר הנמל דרנה שבצפון המדינה, מוקד האסון, "אוספים גופות מהרחובות". הערכה: ייתכן שמספר הקורבנות יגיע ליותר מ-10,000 בני אדם

כוחות חילוץ במוקד האסון בעיר דרנה שבצפון לוב
כוחות חילוץ במוקד האסון בעיר דרנה שבצפון לוב | צילום: רויטרס

אסון השיטפונות בלוב: הרשויות במדינה הצפון-אפריקנית הודיעו היום (רביעי) כי מספר הקורבנות עומד על יותר מ-5,300 בני אדם. לדברי ארגון ההגירה הבין-לאומי של האו"ם, כ-30 אלף תושבים נעקרו מבתיהם ועשרות אלפים נוספים נעדרים, בעקבות ההרס שזרעה הסופה "דניאל" - שהביאה עמה כמויות משקעים אדירות וגרמה לקריסתם של שני סכרים בעיר הנמל דרנה שבצפון המדינה. בתי חולים הושבתו בעקבות העומסים החריגים, וחדרי המתים בהם התמלאו לחלוטין.

הפגיעה הקשה בתשתיות הפכה אזורים מסוימים לבלתי נגישים בעבור צוותי חילוץ וסיוע הומניטרי. כעת, רק שתיים מתוך שבע הכניסות לדרנה נותרו פתוחות. העיר מוכת האסון נמצאת תחת שליטתו של הגנרל ח'לפה הפטאר, שעומד בראשות הצבא הלובי הלאומי שזוכה לתמיכה של הפרלמנט השולט במזרח המדינה. הפטאר נאבק על השלטון במדינה מול הממשלה הזמנית של עבד אל-חמיד דבייבה, שזוכה לתמיכת האו"ם וממוקמת בטריפולי. המצב הפוליטי המורכב בלוב, שנחשבת למדינה מפורקת מאז אירועי האביב הערבי, מוסיפה לממדי האסון ומקשה על התמודדות עם הנזקים הכבדים.

שר התעופה האזרחית בלוב, הישאם אבו-צ'יקאט, העריך כי מספר הקורבנות עלול להגיע ליותר מ-10,000 בני אדם. "הים פולט גופות ללא הפסקה", אמר, והוסיף: "השיקום יעלה מיליארדי דולרים".

נזקי השיטפונות בלוב
נזקי השיטפונות בלוב | צילום: רויטרס
גבר יושב על המכונית ההרוסה שלו בדרנה, לוב | צילום: רויטרס
נזקי הסופה ''דניאל'' בדרנה אשר בלוב
''השיקום יעלה מיליארדי דולרים'' | צילום: רויטרס
ההרס בעיר דרנה שבצפון לוב
צילום: רויטרס
נזקי השיטפונות בלוב
צילום: רויטרס

צוותי החירום ממשיכים לחפש אחר נעדרים והרוגים בין ההריסות. על פי המסורת המוסלמית, יש לקבור את המתים בתוך שלושה ימים ולכן נעשים מאמצים מיוחדים בכדי לאתר גופות ולהביאן לקבורה בהקדם.

הסופה אף פגעה באמצעי תקשורת - מה שמקשה על צוותי החילוץ ומעורר דאגה רבה בקרב בני משפחותיהם של תושבי דרנה החיים מחוץ ללוב ולא מצליחים ליצור עמם קשר. איה, פלסטינית שבני דודיה חיים בדרנה, סיפרה ל-CNN כי היא לא מצליחה ליצור קשר עם קרוביה. "אני מודאגת מאוד", סיפרה, "יש לי שני בני דודים שחיים בעיר ונראה שהתקשורת נפלה שם לחלוטין. אני לא יודעת אפילו אם הם בחיים".

ד"ר אנס ברגאת'י, שהגיעה למוקד האסון בדרנה, סיפרה: "אין ערכות עזרה ראשונה או שירותי רפואה זמינים. אנשים עסוקים בלאסוף גופות מהרחובות. חדרי המתים כבר מלאים". רופאה אחרת אמרה כי "ממדי הנזק עצומים. מספר המתים גבוה מאוד והוא צפוי להאמיר בימים הקרובים. המצב בדרנה קטסטרופלי".

ריצ'רד נורלנד, לשעבר שגריר ארה"ב בלוב, קרא למדינות העולם לסייע. משלחות רבות כבר נמצאות בדרכן לדרנה, בהן צוותים מאיטליה ירדן, איחוד האמירויות וטורקיה. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שמטוס עם סיוע ממדינתו נחת בלוב כבר אתמול, הודיע כי מדינתו תשלח 168 צוותי חילוץ וסיוע לאזורי האסון.

תשתיות שנפגעו מההצפות בלוב
תשתיות שנפגעו מההצפות | צילום: רויטרס
אנשים מזהים גופות בדרנה, לוב
אנשים מזהים גופות בדרנה | צילום: רויטרס
מטוס עם ציוד וסיוע שנשלח ללוב מאיחוד האמירויות
מטוס עם ציוד לסיוע הומניטרי שנשלח ללוב מאיחוד האמירויות | צילום: רויטרס
ציוד הומניטרי שנשלח למוקד בלוב האסון ממלכת ירדן
ציוד הומניטרי שנשלח ממלכת ירדן | צילום: רויטרס
הנזק בדרנה בעקבות הסופה דניאל
צילום: רויטרס

נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, הביע את תנחומיו כלפי העם הלובי והודיע כי מדינתו תמשיך לשלוח סיוע הומניטרי וצוותי חילוץ למוקדי האסון.

בנוסף, וועד ההצלה הבינלאומי הודיע כי לוב נמצאת כעת ב"משבר הומניטרי חסר תקדים". קיארה דונלי, סגן הנשיא של הוועד, אמר כי הארגון עדיין מבצע הערכת מצב בנוגע להיקף הנזקים וקורא לקהילה הבינלאומית לסייע.