השקר ועונשו: "פוקס" תשלם כ-787 מיליון דולר על "גניבת הבחירות"

חברת "דומיניון", המפעילה את הקלפיות האלקטרוניות בארה"ב, תבעה את הרשת לאחר שזו הציגה טענות - שהוכחו כשקריות - לגבי שיבוש תוצאות הבחירות בשידורי הבחירות לנשיאות ב-2020, שבהן התמודדו טראמפ וביידן. הצדדים הגיעו לפשרה - ובכך נמנעה מבוכה ל"פוקס", שלגביה נטען כי הייתה מודעת לשקרים כבר בזמן ששידרה אותם

אדם עובר ליד שלט של פוקס ניוז בניו יורק
אדם עובר ליד שלט של פוקס ניוז בניו יורק | צילום: רויטרס

"משפט המאה" של התקשורת האמריקנית נגמר עוד לפני שהתחיל: רשת החדשות האמריקנית "פוקס" הודיעה היום (רביעי) כי הגיעה להסדר עם חברת "דומיניון מערכות הצבעה" (Dominion Voting Systems), המפעילה את הקלפיות האלקטרוניות בבחירות ארצות הברית. הרשת, המזוהה עם הימין האמריקני, שילמה יותר מ-787 מיליון דולר כדי לסיים מאבק משפטי של שנתיים שפגע אנושות באמינותה.

"דומיניון" תבעה את פוקס על סך 1.6 מיליארד דולר בטענה להוצאת לשון הרע, לאחר שהאחרונה הפיצה ותמכה בטענות כוזבות על כך שתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, שבהן התמודדו טראמפ וביידן, זויפו על-ידי חברת ההצבעה.

ההסכם הוכרז שעות ספורות בלבד לאחר שחבר המושבעים הושבע בבית המשפט העליון של דלאוור - מה שהוביל לעצירתו הדרמטית של המשפט. "הצדדים פתרו את המקרה ביניהם", אמר השופט אריק דיוויס - ושיבח את עורכי הדין משני הצדדים. הפשרה מנעה מ"פוקס ניוז" את הבדיקה המביכה בנוגע לאופן סיקור מערכת הבחירות המדוברת, שאותה היה עליה לבצע אם מנהליה היו עומדים למשפט, רשימת העדים כללה את יו"ר תאגיד פוקס רופרט מרדוק, בנו לאכלן מרדוק ומגישים כגון שון האניטי וטאקר קרלסון.

טאקר קרלסון
טאקר קרלסון, המגיש שנדרש להעיד במשפט שבוטל | צילום: רויטרס

תכתובות מייל, טקסטים ועדויות מרשיעות שפורסמו במהלך ניהול התיק חשפו כי הדמויות הללו ורבים אחרים מ"פוקס" אמרו בדלתיים סגורות עוד בזמן השידורים כי הטענות לזיוף ההצבעות נגד "דומיניון" היו מופרכות -  אך השקרים הופצו.

כך למשל, מרדוק האב סבר כי הכחשת הבחירות היא "ממש מטורפת" - אפילו כשהמגישים העבירו את טענות הזיוף למיליוני צופים. קרלסון אמר שהוא "שונא" את דונלד טראמפ ושכוהנתו הייתה "אסון". עובדים אחרים ב"פוקס" אמרו כי שידור הטענות על זיוף הבחירות היו "פזיזות בצורה מסוכנת" ו"משוגעות".

Lvmqqu
המיליארדר רופרט מרדוק מ''פוקס ניוז'' | צילום: רויטרס

"ההסדר הזה משקף את המחויבות המתמשכת של פוקס לסטנדרטים העיתונאיים הגבוהים ביותר", מסרה "פוקס" - והוסיפה: "אנו מקווים שההחלטה שלנו לפתור את המחלוקת הזו עם דומיניון בשלווה, ולא במשפט חריף ומפלג".