היסטוריה: שופטת שחורה ראשונה בביהמ"ש העליון בארה"ב

הנשיא ג'ו ביידן הודיע על מינויה של קטאני בראון ג'קסון כמועמדת שלו לשיפוט בבית המשפט העליון. ג'קסון, שופטת פדרלית מאז 2013, תהיה האישה השחורה הראשונה בתפקיד

קטאני בראון ג'קסון שופטת שחורה ראשונה בית משפט עליון ארה"ב
השופטת הראשונה השחורה בביהמ"ש העליון בארה"ב. קטאני בראון ג'קסון | צילום: צילום: רויטרס

עוד צעד היסטורי בארצות הברית: הנשיא ג'ו ביידן הודיע אמש (שישי) כי ימנה את השופטת קטאני בראון ג'קסון לשיפוט בבית המשפט העליון. ג'קסון, אם תעבור את אישור הוועדה בקונגרס, תהיה האישה השחורה הראשונה שתכהן בערכאה העליונה במערכת המשפט האמריקנית.

"יש לה רקע והישגים בלתי רגילים", אמר ביידן בהודעה. ג'קסון מכהנת כשופטת פדרלית משנת 2013 וגם נתמכה על ידי שלושה סנאטורים רפובליקנים בשנה שעברה כשהיא קודמה לבית המשפט לערעורים בוושינגטון הבירה.

קטאני בראון ג'קסון שופטת שחורה ראשונה בית משפט עליון ארה''ב
השופטת ג'קסון עם ביידן | צילום: צילום: רויטרס

"במקרה או שלא, אני חולקת אותו תאריך יום הולדת עם השופט בייקר מוטלי שהיה השופט השחור הראשון שמונה להיות שופט פדרלי", אמרה ג'קסון בת ה-51 בהתרגשות.

ג'קסון נחשבת לשופטת ליברלית והיא מחליפה שופט שפורש לגמלאות שהחזיק באותה עמדה כך שהסטטוס-קוו בין השופטים יישמר. גורמים בבית הלבן אמרו כי הם מקווים שהמינוי יביא עמו קצת חדשות טובות בצל הקריסה של ביידן בסקרים והביקורת על התנהלותו בטיפול במשבר באוקראינה לקראת נאום מצב האומה השנתי שהנשיא יישא ביום שלישי בקונגרס.