אוסטרליה: תולעת באורך 8 ס"מ הוצאה ממוחה של אישה

בסופו של ניתוח מוחי מורכב, הצליחו רופאים להוציא את הטפיל מראשה של אישה אוסטרלית בת 64. לאחר הניתוח, התולעת נשלחה בעודה בחיים לבדיקת מעבדה - בה התגלה שהיא משתייכת לזן טפילי שנמצא לרוב בגופם של נחשים, ועד עתה לא אותר מעולם במוח אנושי. בטרם הוצאה התולעת ממוחה, האישה סבלה בין היתר מפגיעה בזיכרון ומהתקפי דיכאון

התולעת שהוצאה ממוחה של אישה באוסטרליה
התולעת שהוצאה ממוחה של אישה באוסטרליה | צילום: רויטרס

אוסטרליה: במהלך ניתוח מוחי מורכב הצליחו רופאים להוציא ממוחה של אישה בת 64 תולעת טפילית באורך של 8 סנטימטרים, כך דווח היום (שלישי) ברשת CNN. הנוירוכירורג שביצע את הניתוח, ד"ר הארי פריאה באנדי, סיפר בעקבות המקרה החריג: "נתקלתי בתולעים רק כשהשתמשתי בכישורי הגינון הבלתי מפותחים שלי. אני חושב שהן מפחידות ואני כלל לא מתעסק איתן בדרך כלל".

האישה שממוחה הוצאה התולעת פונתה כבר בחודש ינואר 2021 לבית החולים לאחר שסבלה מכאבי ראש חדים, שיעולים, חום, הזעת יתר ותסמינים נוספים. בחלוף מספר חודשים התסמינים החריפו והיא החלה לחוות התקפי דיכאון וזיכרונה נפגע. בעקבות זאת, בת ה-64 נשלחה לבדיקת MRI, בה התגלה הממצא המוזר באונה הקדמית הימנית של מוחה והיא נשלחה לניתוח.

לאחר שהניתוח צלח, החלו הרופאים בבית החולים של הבירה האוסטרלית במאמצים קדחתניים כדי לזהות את זן התולעת - שנותרה בחיים לאחר שהוסרה מגופה של האישה. "שלחנו את היצור המתפתל לעובד בצוות המעבדה שלנו והוא הצליח לזהות אותו מיד", סיפר מומחה בית החולים למחלות מדבקות סנג'יה סנאנאייק. על פי הודעה רשמית של בית החולים בקנברה והאוניברסיטה האוסטרלית הלאומית, בדיקות מולקולריות שבוצעו במעבדה איששו כי מדובר ב-Ophidascaris robertsi, תולעת טפילית שנמצאת לרוב בגופיהם של נחשים מסוג פיתון.

התולעת שהוצאה ממוחה של אישה באוסטרליה
התולעת שאורכה 8 ס''מ, לאחר הניתוח | צילום: רויטרס

"ככל הידוע לנו, מדובר במקרה הראשון אי פעם שבו מתגלה טפיל מהזן הזה במוח של חיה ממשפחת היונקים" הוסיף סנאנאייק בהתייחסות לתקרית. על פי מומחים בבית החולים, האישה שממוחה הוסרה התולעת מתגוררת בסמוך לאגם בו חיים נחשים מסוג פיתון השטיחים, בניו סאות' ויילס שבמזרח אוסטרליה. למרות שהאישה לא באה במגע ישיר עם הנחשים, התולעת עברה לגופה ככל הנראה לאחר שאכלה ירקות ועשבי תיבול שהיו נגועים בצואתם של הזוחלים.

סנאנאייק הוסיף כי המקרה החריג מהווה תזכורת לסכנה הגוברת מנגיפים וטפילים העוברים מבעלי חיים לבני אדם, לנוכח הרחבתם של יישובי מגורים אל תוך אזורי מחייה של בעלי חיים. "ישנן יותר הזדמנויות לאינטראקציה בין בני אדם, חיות מבויתות וחיות פרא. המקרה הנוכחי הוא רק סימן המבשר על זיהומים ונגיפים חדשים שיימצאו בבני אדם בעתיד", אמר סנאנאייק.