צוקרברג הגיע לקונגרס כדי לדבר על מטבע דיגיטלי - ונקלע לחקירה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק תכנן לדון עם חברי ועדת השירותים הפיננסיים על מטבע ה"ליברה" שבכוונתו להשיק - אך נאלץ להתמודד עם מבול של טענות ושאלות על מדיניות החברה. "האם למדת שאסור לשקר?"

זמן צפייה: 02:40

נראה שאין הרבה אנשים שממקדים אליהם את חיצי הביקורת של המחוקקים האמריקנים בעיקר בימים אלו, ערב הבחירות, כמו מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. צוקרברג הגיע השבוע לבית הנבחרים כדי לדון במטבע הדיגיטלי החדש שפייסבוק מתכוונת להשיק בקרוב, ה"ליברה", עם חברי ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס.

אבל לנוכחים ולנוכחות באולם היו תוכניות אחרות. איינה פרסלי, חברת קונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית אמרה לו: "הוכחת לנו שאי אפשר לסמוך עליך עם הדוא"ל שלנו, עם הטלפון שלנו, אז איך נסמוך עליך עם הכסף שלנו?". נדיה וללזקוואז, חברת קונגרס נוספת מהמפלגה הדמוקרטית, שאלה: "האם למדת שאסור לשקר?".

מייסד ומנכ''ל פייסבוק מארק צוקרברג בקונגרס
מייסד ומנכ''ל פייסבוק מארק צוקרברג בקונגרס | צילום: רויטרס

במשך שעות ארוכות נאלץ אחד האנשים החזקים והעשירים בעולם, לצד סוגיית ה"ליברה", להתמודד עם מבול של שאלות וטענות קשות של חברי הקונגרס, שנראה שאיבדו אמון בפייסבוק. ולצוקרברג לא תמיד היו תשובות טובות. צוקרברג נשאל גם לא מעט על הגבולות המאוד מטושטשים של חופש הביטוי ברשת החברתית, שמהווה כר פורה לקידום שיח של גזענות, שנאה ואנטישמיות.

כשהיא חבוטה משלל הפרשיות האחרונות, ובראשם שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, מנסה פייסבוק לשפר את תדמיתה שנפגמה, בין היתר על ידי הופעות פומביות של צוקרברג בעצמו, בפרט לקראת הכניסה לשוק המטבעות הדיגיטליים.

בעוד מעט יותר משנה ייערכו הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ועוד קודם לכן צפויות הבחירות הפנימיות במפלגה הדמוקרטית. פייסבוק וחברות הבת שלה וואטסאפ ואינסטגם, ללא ספק ישמשו בהן תפקיד חשוב, אם לא מכריע, לצד האחות הקטנה יותר טוויטר. אחרי המעורבות הרוסית ב-2016, צוקרברג יתקשה מאוד להשיב את אמון הציבור ונבחריו.