החשיפה שמטלטלת את פייסבוק: "החברה קורעת את העולם לגזרים"

עובדת לשעבר ברשת החברתית הפופולרית הדליפה עשרות אלפי מסמכים מתוך החברה ונחשפה הלילה בתוכנית "60 דקות": "פייסבוק מעדיף רווח על טובת הציבור וגורמת לאלימות ברחבי העולם"

מרק צוקרברג ופרנסיס הווגן
פרנסיס האוגן שחשפה את השיטות האפלות של צוקרברג | צילום: GettyImages / תוכנית "60 דקות"

העדות שמארק צוקרברג לא רצה לשמוע: עובדת פייסבוק לשעבר, פרנסיס הווגן, נחשפה בפנים גלויות הלילה (שני) בריאיון לתוכנית התחקירים האמריקנית "60 דקות". בריאיון מקיף היא מספרת על עשרות אלפי המסמכים שהדליפה בתחקיר הענק שפרסם העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שחשף כיצד הרשת החברתית התעלמה ומנעה טיפול בשיח השלילי בפייסבוק.

הווגן צפויה להעיד בקונגרס ביום שלישי על מה שהיא יודעת שהתרחש בחברה בעת שעבדה בה. "אפשר להגדיר את הפעילות כניגוד עניינים בין מה שמועדף למען תועלת הציבור לבין מה שמועדף למען תועלתה של פייסבוק", סיפרה הווגן בריאיון. "פייסבוק שוב ושוב העדיפה את האינטרסים שלה והעדיפה את הרווחים הכספיים שלה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

חברי מרצ נפגשו עם אבו מאזן: "נמנע פגיעה בפתרון שתי המדינות"

קבינט הקורונה החליט: חובת סריקות התו הירוק בעסקים מיום שלישי

ארה"ב: דליפת נפט גרמה לאסון סביבתי בחופי קליפורניה

בתחקיר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" במספר חלקים נחשף כיצד החברה הייתה מודעת להשלכות השליליות שהיא גורמת למשתמשיה, ומצד שני נכשלת במאבק בתופעה. כך למשל, באחת השקופיות ממצגת שהוצגה בשנת 2019 בנושא "ההשפעות של אינסטגרם על בני נוער", נכתב: "אנחנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף בקרב בני נוער", כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. עוד נכתב באותה המצגת כי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בגרימת חרדה ודיכאון".

הווגן טענה בריאיון הלילה כי המסמכים שהדליפה מוכיחה שפייסבוק משקרת לציבור כשהיא טוענת שבוצעו מהלכים משמעותיים לצמצום שיח השנאה ברשת החברתית וכן מאבק ב"פייק ניוז". "הגרסה הנוכחית של פייסבוק קורעת לגזרים את החברה האנושית וגורמת לאלימות אתנית ברחבי העולם", היא האשימה.

פייסבוק
פייסבוק | צילום: רויטרס

הווגן גויסה לפייסבוק בשנת 2019 לאחר שעבדה במשך עשור בתעשיית ההיי-טק, בין היתר בגוגל. היא אומרת למראיין סקוט פאלי כי היא הצטרפה לפייסבוק כדי להיאבק ב"פייק ניוז" משום שהנושא חשוב לה באופן אישי. עד מהרה, כך לטענת העובדת לשעבר, היא הבינה שלפייסבוק אין כל כוונה להתמודד עם התופעה.

"אני לא יכולה לומר שיש מישהו מרושע בפייסבוק", הבהירה הווגן בריאיון ל"60 דקות". "צוקרברג לא התכוון מעולם לייצר פלטפורמה שתניע שנאה, אבל ההחלטות שהתקבלו בחברה הובילו לכך. לדבריה, חזרה לאלגוריתמים ישנים בפייסבוק תרמה לשיח שנאה מפליג במיוחד שהוביל גם למהומות בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר השנה. "בחברה הבינו שאם ישנו את האלגוריתם לכזה שיהיה בטוח יותר, יהיו פחות גולשים ברשת החברתית והם כתוצאה ילחצו פחות על פרסומות", טענה הווגן.

דוברת פייסבוק, לנה פיטש: "בכל יום הצוותים שלנו צריכים לאזן בין ההגנה על הזכות של מיליארדי אנשים להביע את עצמם בפתיחות, לבין הצורך לשמור על הפלטפורמה שלנו מקום בטוח וחיובי. אנו כל הזמן ממשיכים לבצע שיפורים משמעותיים כדי להתמודד עם הפצת מידע כוזב וכל תוכן פוגעני. הטענה שאנחנו מעודדים תוכן שלילי ולא עושים כלום בנושא - היא פשוט לא נכונה".