עוד הדלפה מתוך פייסבוק: "נדפיס כסף במרתף – ונהיה בסדר"

ה"וושינגטון פוסט" פרסם מזכר של מדליף נוסף מהרשת החברתית ובו שוב עולות טענות כי החברה נמנעה מטיפול בשיח השנאה ברשת. הטענות לדבריו, פייסבוק התעלמה גם מההתערבות הרוסית בבחירות 2016

מארק צוקרברג, פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם
מארק צוקרברג בדיון על פייסבוק בגבעת הקפיטול בוושינגטון | צילום: רויטרס

פייסבוק שוב בצרות: מדליף נוסף שעבד בחברת פייסבוק טוען כי החברה העדיפה לייצר רווחים על פני התמודדות עם שיח השנאה שעלה וצמח ברשת. העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם אמש (שישי) את העדות של המדליף שגולל את עדותו במזכר ובו הוא גם מביא דברים של מנהל תקשורת לשעבר בחברת פייסבוק, שסיפר לו כי החברה התעלמה מההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנת 2016, אז נבחר דונלד טראמפ לנשיא.

זו ההדלפה השנייה שמתבצעת מהחברה אחרי פרנסיס האוגן, שפרצה לעולם במסגרת תחקיר רחב של "וול סטריט ג'ורנל" ובהמשך התראיינה לתוכנית "60 דקות" והגיעה להעיד בפני הקונגרס. המדליף החדש מספר כי אותו מנהל תקשורת, טאקר באונדס שמו, אמר על אותה התערבות רוסית לכאורה: "יהיו מחוקקים שייכעסו, אבל אחרי כמה שבועות הם יעבור למשהו אחר. בינתיים, אנחנו נמשיך להדפיס כסף במרתף ונהיה בסדר".

המדליף מספר גם על הבדלים מהותיים בין ההצהרות הפומביות של החברה בראשות מארק צוקרברג לבין קבלת ההחלטות בתוך החברה. לדבריו, פרויקט intertnet.org, שנועד לחבר מדינות עולם שלישי לרשת העולמית, נועד לתת אחיזה לפייסבוק כדי להפוך להיות ספקית החדשות היחידה בעולם.

בתחקיר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" במספר חלקים נחשף בין היתר כיצד החברה הייתה מודעת להשלכות השליליות שהיא גורמת למשתמשיה, ומצד שני נכשלת במאבק בתופעה. כך למשל, באחת השקופיות ממצגת שהוצגה בשנת 2019 בנושא "ההשפעות של אינסטגרם על בני נוער", נכתב: "אנחנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף בקרב בני נוער", כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. עוד נכתב באותה המצגת כי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בגרימת חרדה ודיכאון".

האוגן טענה בריאיון ב"60 דקות" כי המסמכים שהדליפה מוכיחה שפייסבוק משקרת לציבור כשהיא טוענת שבוצעו מהלכים משמעותיים לצמצום שיח השנאה ברשת החברתית וכן מאבק ב"פייק ניוז". "הגרסה הנוכחית של פייסבוק קורעת לגזרים את החברה האנושית וגורמת לאלימות אתנית ברחבי העולם", היא האשימה.