מצלמות יותקנו בשירותים ציבוריים בסין

בבייג'ין מצאו דרך שנויה במחלוקת להילחם במגיפת גניבת נייר הטואלט שבמדינה - התקנת סורקי פנים בשירותים ציבוריים, ואף הגבלת כמות הנייר לכל משתמש

בשירותיים הציבוריים של פארק מקדש השמיים - אחד מיעדי התיירות העמוסים ביותר בבייג'ין, לא יתאפשר עוד לקחת נייר טואלט באופן חופשי. הסיבה היא מגיפה של ממש של גניבת נייר טואלט, ואמצעי הפיקוח - שנוי במחלוקת. במתקני נייר הטואלט בשירותים הותקנה טכנולוגיית סריקת פנים, כאשר המשתמשים יצטרכו לעמוד מול מצלמת HD למשך 3 שניות, ולאחר מכן המכונה תקציב להם 60 סנטימטרים של נייר. לפני שיוכלו להשתמש שוב במכונה, יאלצו לחכות 9 דקות. מי שמגיע בתכיפות גבוהה מדי יזוהה על ידי סורק הפנים, יידחה ולא יוכל לקבל נייר טואלט.

בשירותים הוצבו עובדים שהסבירו כיצד המכונות עובדות, והתור לשימוש בהם כבר התארך בעקבות ההתקנה. השינוי מסמל את הפעם הראשונה מזה עשור בה הפארק נקט באמצעים כל כך דרסיים כדי להפחית את גניבת נייר הטואלט הכרונית.

קשישים ומהגרים נוטים לגנוב נייר טואלט

רוב הגניבות מתרחשות על ידי תושבים קשישים שלוקחים כמויות גדולות של נייר טואלט לשימוש ביתי. הקשישים המדוברים כנראה נולדו בשנות ה-40-50, תקופה בה אנשים רבים היו עניים, והם ממשיכים, ככל הנראה, לחיות בפחד שיהפכו לעניים. הגניבות הללו הן שגרתיות בסין, ומתרחשות במתקנים ציבוריים כדרך לאגור אספקה חופשית של מוצרים נוספים, כמו סבון ידיים ומגבות נייר. גם עובדים מהגרים נוהגים לקחת כמויות גדולות. מתקנים מסוימים בשנגחאי וערים סיניות נוספות מסרבות לספק נייר טואלט מסיבה זו, בעוד שאחרות מספקות רק גליל אחד לשימוש כולם.

אם הניסוי יתגלה כאפקטיבי, מתקני השהיית הנייר עשויים לצוץ בכל שטח הפארק. בינתיים, כבר היו דיווחים על כשלים בתוכנה, שאילצו את המשתמשים לחכות מעל דקה לקבלת הנייר במקרים מסוימים, בעוד שבמקרים אחרים המכונות התקלקלו לגמרי, ואילצו את צוות העובדים במקום לחלק נייר טואלט באופן ידני, בתקווה שיזכרו את הפנים של כל אדם.

פארק מקדש השמיים - אחד מיעדי התיירות העמוסים ביותר בבייג'ין
פארק מקדש השמיים - אחד מיעדי התיירות העמוסים ביותר בבייג'ין

"חשבתי שהשירותים היו המקום האחרון בו יש לי פרטיות"

תגובות המקומיים חלוקות - בעוד שחלק מהתושבים חושבים שהמתודה הזו הכרחית כדי למנוע בזבוז משאבים ציבוריים, אחרים מתרעמים על כך שכמות הנייר המסופקת קטנה מדי, וכמובן, על הפגיעה בפרטיות. משתמשים מסוימים ברשתות החברתיות התלוננו על התיעוד של השימוש שלהם בשירותים. "חשבתי שהשירותים היו המקום האחרון בו יש לי את הזכות לפרטיות, אבל הם צופים בי גם שם", כתבה משתמשת ב"וייבו", הגרסה הסינית לטוויטר. המעקב אחר הפרטים בבייג'ין אכן צמוד מאוד, ומשטרת העיר מתרברבת בכך שהיא מכסה 100% מהעיר עם יותר מ-46,000 מצלמות, וצוות של 4,300 שוטרים שצופים בצילומי הוידאו.

לסין יש אובססיה מסוימת עם השירותים הציבוריים שלה. הממשלה הקצתה לאחרונה 2 טריליון יואן (290 מיליארד דולר) למימון "מהפכת בתי השימוש", לשיפוץ כ-100,000 שירותים ציבוריים בתקווה להמריץ את התיירות. חלק מאלה עשויים להיות מצוידים בטלוויזיות עם מסכים גדולים, רשתות ווי-פיי, כספומטים וספות, והממשלה מתכננת להקים מערכת דירוג לשירותים ציבוריים. בנוסף, בחלקה הדרום מערבי של צ'ונגצ'ינג משווקים את השירותים הציבוריים הגדולים בעולם - בניין רב קומתי עם שירותים פנימיים וחיצוניים וחצר, כאטרקציה תיירותית של ממש.