התרסקות המטוס ברוסיה: מניין ההרוגים עלה ל-13

התרסקות מטוס הקרב על בניין מגורים בעיר ייסק הסמוכה לגבול עם אוקראינה גבתה בין היתר את חייהם של שלושה ילדים, והייתה להתרסקות העשירית בשטחה של רוסיה מאז פרוץ המלחמה. במקביל, ארה"ב מאיימת בסנקציות על איראן בעקבות העברת מל"טים לצבא הרוסי: "אמל"ח שאסור לה להעביר על פי החלטת האו"ם"

התרסקות המטוס בייסק שברוסיה
התרסקות המטוס בייסק שברוסיה | צילום: רויטרס

מספר ההרוגים בעקבות התרסקות מטוס אמש (שני) על בניין מגורים בעיר ייסק שבמערב רוסיה עלה ל-13, כך דווח ב"גרדיאן" הבריטי. המטוס, מסוג Su-34, המריא לצורך אימון צבאי והתרסק בעקבות כשל טכני שגרם להצתה במנוע. בין ההרוגים ישנם שלושה ילדים.

משרד ההגנה הרוסי מסר כי מטוס הקרב המריא מבסיס יוז'ני הסמוך למקום האירוע, ונשא עליו מטען שהתפוצץ לאחר ההתרסקות ומנע מכוחות כיבוי והצלה גישה לאש שפרצה במשך זמן מה. עוד אישר המשרד כי שני הטייסים שהטיסו את המטוס הצליחו להימלט רגעים לפני ההתרסקות.

בתמונות וסרטוני ווידאו ממקום ההתרסקות שהופצו ברשתות החברתיות, ניתן לראות את בניין המגורים עולה באש. באחד מהסרטונים ניתן לשמוע אדם שנמצא עם אימו בקרבת מקום: "זה קורה ממש מעלינו, הכל נמצא בתוך עשן שחור". לאחר מכן פונה לאימו ואומר לה: "את מבינה אמא? עוד עשרה מטרים ואלה היו יכולים להיות אנחנו".

מטוס התרסק לתוך בניין מגורים ברוסיה
מטוס התרסק לתוך בניין מגורים ברוסיה | צילום: טוויטר

עוד על פי הדיווח, ההתרסקות התרחשה ביום בו רוסיה החלה סבב תקיפות אוויריות בקייב ובערים נוספות באוקראינה, במטרה לפגוע בתשתיות האנרגיה שלהן ולהשאיר מיליוני אזרחים ללא חשמל וללא חימום.

ההתרסקות בייסק היא בסך הכל הפעם העשירית בה מתרסק מטוס בתוך תחומי רוסיה מאז תחילת המלחמה בחודש פברואר האחרון, כשמדובר בדרך כלל על מטוסי תובלה וקרב, והפעם השלישית שבה מתרסק מטוס מדגם ה- Su-34, כך על פי הדיווח.

במקביל, וכפי שדווח אתמול במהדורה המרכזית, המערב יגביר את הסנקציות על איראן. ה-"BBC" מדווח היום כי ארצות הברית הסכימה עם ההערכה של בריטניה וצרפת שאסקפת האמל"ח האיראנית לרוסיה מהווה הפרה של החלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם - ודורשת הטלת סנקציות. ההערכה כי הרפובליקה האיסלאמית מספקת אמצעי לחימה לרוסיה מגיעה בעקבות זיהוי של מל"טים תוצרת איראן בשמי אוקראינה. החלטת האו"ם קשורה להסכם הגרעין עם איראן, ומגבילה העברה של טכנולוגיות צבאיות מסוימות שלה.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

דובר ממחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, אמר: "אנחנו מאמינים שהמל"טים האלה שהועברו מאיראן לרוסיה ושימשו אותה לתקיפות באוקראינה, הם חלק מאמצעי הלחימה שאסור לאיראן להעביר בעקבות החלטת האו"ם". פאטל גם הוסיף הזהרה: "כל מי שעושה עסקים עם איראן, ויכול להיות לו קשר למל"טים מהסוג הזה או לטילים בליסטיים ופיתוחם הטכנולוגי, צריך להיות מאוד זהיר ולבדוק את עצמו. ארה"ב לא תהסס להשתמש בסנקציות".

איראן מבחינתה מכחישה את ההאשמות, וטוענת כי "לא ציידה ולא תצייד" את רוסיה בכלי נשק. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן, טען: "אנחנו מאמינים שהתחמשות של כל צד תגרום להמשך המלחמה, כך שאנחנו לא שוקלים ולא נשקול את המלחמה כדבר הנכון לאוקראינה, אפגניסטן, סוריה ותימן".