בארה"ב מאשרים: 2 הרוגים מפגיעת טילים רוסיים בפולין

שני אזרחים פולנים נהרגו בעיירה פרזבודו שבמחוז לובלין, סמוך לגבול האוקראיני, בעקבות פגיעת טילים ששוגרו על ידי הצבא הרוסי לעבר אוקראינה ונפלו בשטח פולין. בעוד הפולנים טרם אישרו כי מדובר בטילים רוסיים, בכיר במודיעין האמריקני אישר כי מדובר בטילים ששוגרו מרוסיה. ברוסיה הכחישו את הדיווחים וטענו כי מדובר ב"פרובוקציה פולנית"

זמן צפייה: 01:47

המלחמה באוקראינה זולגת לפולין: שני אזרחים פולנים נהרגו הערב (שלישי) בעיירה פרזבודו שבמחוז לובלין (מזרח המדינה) בעקבות פגיעת טילים ששוגרו על ידי הצבא הרוסי לעבר אוקראינה ונפלו בשטח פולין. בעוד בפולין, טרם אישרו כי מדובר בטילים רוסיים, בכיר במודיעין האמריקני אישר בפני סוכנות הידיעות "אי פי" כי מדובר בטילים ששוגרו מרוסיה.

בכיר אמריקני נוסף אמר לרשת "אן בי סי" כי "עדיין לא ברור אם הטיל הרוסי פגע בפולין במכוון או בטעות". ברוסיה הכחישו את הדיווחים וטענו כי מדובר ב"פרובוקציה פולנית מכוונת". משרד ההגנה הרוסי הוסיף: "לא תקפנו בגבול אוקראינה-פולין ושרידי הטילים אינם רוסים".

בתגובה, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, כינס את ה"וועדה לענייני ביטחון לאומי והגנה" - הקבינט הביטחוני הפולני. דובר ממשלת פולין פיוטר מולר אמר כי הוועדה התכנסה עקב המצב, והוסיף כי מידע רלוונטי נוסף יוצג לציבור בהמשך. הוא קרא לתקשורת שלא לפרסם בינתיים "מידע לא מאומת". כמו כן, בפולין העלו את רמת הכוננות הביטחונית ברחבי המדינה, שם שוקלים להפעיל את סעיף 4 ("סעיף ההתייעצות") של ברית נאט"ו, לפיו החברות בברית יתכנסו להתייעצות על רקע פגיעה טריטוריאלית, איום על ביטחונה ואיום על עצמאותה הפוליטית של אחת מהמדינות.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס גם הוא לפגיעת הטילים בשטח פולין. הוא כינה את פגיעת הטילים בחברת נאט"ו "הסלמה משמעותית". לדבריו, ככל שרוסיה תרגיש יותר "פטורה מעונש" על מעשיה, כך יגבר האיום על כל מי שנמצא בהישג ידם של הטילים הרוסים. "עלינו לפעול", הוסיף.

דובר הפנטגון ג'ון קירבי התייחס גם הוא לתקיפה הרוסית בפולין ואמר כי "אנחנו עומדים מאחורי מה שכבר נאמר בעבר. נגן על כל אינץ' משטח נאט"ו". כמו כן, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שמדינתו חולקת גבול עם אוקראינה כינס את ישיבת מועצת ההגנה המקומית הערב בעקבות האירועים הפולין. משרד החוץ האסטוני פרסם הודעה לאחר הנפילות בפולין: "אנו עומדים בסולידריות מלאה עם בעלת בריתנו הקרובה פולין". מצידו, שר ההגנה הלטבי הציע שנאט"ו תספק לפולין מערכות הגנה אוויריות שיוכלו להגן גם על חלקים ממערב אוקראינה.

כאמור, פולין היא חברה בברית הצפון אטלנטית, ובמסגרת זו, היא יכולה לבקש להפעיל את סעיף 5 של הברית לפיו: "המדינות החברות מסכימות שבכל מקרה של התקפה חמושה כנגד אחת או כנגד יותר מהן, באירופה או בצפון אמריקה, תיחשב התקפה כזו כהתקפה כנגד כולן".