ברגע האחרון: נדחה שיגור החללית של אילון מאסק

חברת SpaceX תכננה לשגר היום את הטיל, שנחשב לעוצמתי ביותר שפותח אי פעם, אך השיגור נדחה בשל תקלה טכנית של מסתום שקפא. ניסיון השיגור הבא ייערך ביום רביעי

הרקטה של SpaceX
הרקטה של SpaceX | צילום: SpaceX

חברת SpaceX של אילון מאסק תכננה לשגר היום (שני) את ספינת החלל הענקית Starship, אך לבסוף נדחתה השיגור עקב תקלה טכנית של מסתום שקפא, וניסיון השיגור הבא נקבע ליום רביעי. הרקטה נחשבת לחזקה ביותר שפותחה אי פעם, כשהיא מתנשאת לגובה של 120 מטרים, ואמורה לצבור תאוצה כמעט כפולה ביחס לרכל רקטה אחרת שנוצרה אי פעם.

המטרה הראשונית היא לשגר את החלק העליון של ספינת החלל אל כיוון מזרח, על מנת שתשלים סיבוב כמעט שלם סביב הגלובוס, אך השיגור כאמור נדחה. מאסק טען עוד לפני האירוע שיכול להיות שמהלך יידחה: "זה שיגור ראשון של רקטה מאוד מסובכת וענקית, אז אולי היא לא תשוגר כרגע. אנחנו הולכים להיות מאוד זהירים, ואם יהיה משהו שידאיג אותנו - נדחה את השיגור".

מנועי הרקטה
מנועי הרקטה | צילום: SpaceX

אלפי צופים הגיעו לחוף במפרץ מקסיקו כדי לקחת חלק באירוע המיוחד, שהועבר גם בשידור חי באתר "יוטיוב", טרם הדחייה. מאסק מתכנן כי בהמשך הפרויקט ניתן יהיה לשגר גם בני אדם על גבי ספינת החלל, כך שיוכלו לחצות את האוקיינוס באותו אופן כמו מטוסים.

בעת שהשיגור יתבצע כמתוכנן, ספינת החלל תאיץ למעלה ואז תנמיך גובה, כש-33 המנועים שבתחתית יבערו למשך 2 דקות ו-49 שניות, כשלאחר מכן שני חלקי הרקטה ייפרדו, כשהחלק העליון ימשיך לנוע עם מנועים דולקים למשך כשש דקות נוספות. הספינה תשאף להיכנס חזרה לאטמוספרה של כדור הארץ לאחר שתשלים כאמור סיבוב כמעט שלם סביב כדור הארץ.