בקייב חוגגים את הנסיגה הרוסית מחרסון. זלנסקי: "יום היסטורי"

אחרי שבמשרד ההגנה הרוסי הודיעו כי כ-30 אלף חיילים נסוגו לגדה המזרחית של נהר הדנייפר ויצאו מחרסון - בקייב חוגגים. נשיא אוקראינה פרסם הצהרה: "נכון לעכשיו, חיילינו נמצאים בפאתי העיר ואנחנו קרובים לכניסה - אך יחידות מיוחדות כבר בפנים"

זמן צפייה: 01:35

אחרי שהצבא האוקראיני השתלט על עיר הנמל חרסון מוקדם יותר היום (שישי) ומשרד ההגנה הרוסי הודיע כי כ-30 אלף מחייליו נסוגו לגדה המזרחית של נהר הדנייפר - בקייב החלו חגיגות לאחר שחרור העיר, ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי פרסם הצהרה מטעמו, שבה טען כי מדובר ב"יום היסטורי".

"קיבלנו את חרסון ודרום המדינה בחזרה לשליטתנו", אמר זלנסקי בנאום ששודר בווידאו. "נכון לעכשיו, חיילינו נמצאים בפאתי העיר - ואנחנו קרובים לכניסה - אך יחידות מיוחדות כבר נמצאות בפנים". עוד אמר נשיא אוקראינה כי "יש להסיר הרבה מקשים כדי להפוך את חרסון למקום בטוח", והוסיף כי התהליך "יחל בהקדם האפשרי".

הכוחות הרוסים הודיעו בצהרי היום כי הנסיגה מהעיר חרסון שבדרום אוקראינה הושלמה. מיד לאחר מכן, דגל אוקראינה הונף בבניין מועצת העיר. בהקשר זה, אמש כתב נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בהודעה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו, כי הצבא האוקראיני השתלט על 41 יישובים בדרום המדינה. עוד הוא ציין כי מעתה והלאה יהיה ניתן להניף את דגל אוקראינה בגאווה באותם היישובים. "החיילים הגיבורים שלנו איפשרו זאת", הוסיף.

חרסון הייתה הבירה האזורית הראשונה והיחידה, שנפלה לידי שליטה רוסית ב-2 במרץ. כזכור, בסוף חודש ספטמבר, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הודיע על סיפוח ארבעת המחוזות האוקראינים: דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה, ששטחם מסתכם בכ-15 אחוזים משטחה הכולל של אוקראינה. לפי תוצאות "משאל העם" המפוברק, יותר מ-95% הצביעו כי תומכים בהסתפחות לרוסיה. המשמעות היא שמאותו הרגע, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליהם תיחשב התקפה על רוסיה.

ככלל, הצבא האוקראיני טוען כי בימים האחרונים, הצליח לרשום "הישגים גדולים" באזור  חרסון. נזכיר כי ביום רביעי רוסיה הודיעה על הסגת כוחותיה מהעיר הדרומית. באוקראינה ציפו כי תהליך היציאה מהעיר יימשך כמה שבועות, אם כי לבסוף הוא נמשך כמה ימים בלבד.

''התקדמות משמעותית''. הכוחות האוקראינים באזור חרסון
''התקדמות משמעותית''. הכוחות האוקראינים באזור חרסון | צילום: רויטרס

במקביל, האוקראינים טוענים כי הצליחו לשחרר את העיר סניחוריבקה, הנמצאת 50 ק"מ מצפון לחרסון. כמו כן, החיילים האוקראינים הצליחו לרשום התקדמות משמעותית נוספת באזורים נוספים בסביבת העיר.

בניגוד להצהרותיה של מוסקווה, באוקראינה עדיין סקפטיים לגבי נסיגת הרוסים מחרסון, ויש מי החושש שם מ"מלכודת רוסית". בתוך כך, המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה, ולרי זלוז'ני אמר כי אינו יכול להכחיש או לאשר את הנסיגה הרוסית, אם כי ציין שכוחותיו ביצעו "התקדמות חשובה" בצירים הצפון-מזרחיים ובציר המערבי המובילים לעיר.

מצידו, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הדגיש כי נסיגת הכוחות הרוסיים מהעיר חרסון לא תשנה את מעמדו של האזור, שכן מבחינת רוסיה הוא נחשב לשטח של הפדרציה. לדבריו, "זוהי החלטה שהתקבלה על ידי משרד ההגנה".

טנק אוקראיני בקרבת העיר חרסון
טנק אוקראיני בקרבת העיר חרסון | צילום: מתוך טוויטר

כאמור, ביום רביעי, בכירי הצבא הרוסי הודיעו על נסיגת הכוחות מהעיר חרסון לעבר הגדה המערבית של נהר הדנייפרו, החוצה את אוקראינה. המפקד העליון זלוז'ני אמר כי לרוסיה לא נותרה ברירה אלא לברוח, "לאחר שקווי האספקה ​​שלה נהרסו ומערכות הפיקוד שלה השתבשו". שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב סבר כי לרוסים ייקח לפחות שבוע לסגת מהעיר, וציין כי "לא קל לחזות את פעולות אויבנו".