ארה"ב במרוץ נגד הזמן: וושינגטון על סף השבתת הממשל

ברקע ההתנגדות הרפובליקנית להצעת המימון של יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י, נראה שהממשל הפדרלי יושבת. הדד-ליין: הלילה בחצות (מחר ב-07:01, שעון ישראל). ההשלכות: עובדי ממשל יוצאו לחופשה ללא תשלום, שירותים לציבור ייפגעו

זמן צפייה: 01:22

בישראל עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בוושינגטון, שם פרץ משבר שעלול להוביל להשבתת הממשל בשעות הקרובות. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מעודד את הגורמים הניציים בקונגרס שדורשים קיצוצי תקציב דרמטיים, ומתנגדים בחלקם לסיוע לאוקראינה. מטרת הפשרה שסוכלה הייתה להאריך את שירותי הממשל בחודש נוסף עד להסכם קבע - וללא הסכם זמני, השירותים יופסקו ממחר בבוקר, אז תסתיים שנת הכספים. גורמים קיצונים במפלגה הרפובליקנית סירבו לחתום על פשרת התקציב שהביאו מחוקקים דמוקרטיים. בינתיים, וושינגטון משותקת - והממשל בדרך להשבתה ראשונה מאז 2018.

בעקבות מהלך שכזה, שהתרחש עד עתה 10 פעמים בהיסטוריה של ארה"ב, עובדי ממשל רבים יוצאו לחופשה ללא תשלום, סוכנויות פדרליות שאינן עוסקות בפעילויות חירום יצמצמו את פעילותן ושלל שירותים לציבור ייפגעו. בבית הלבן כבר החלו להיערך להשבתה הצפויה, לנוכח הסיכוי הקלוש שיושגו בקונגרס הסכמות במרוץ נגד השעון.

"במהלך ההשבתה שתיגרם על ידי רפובליקניים קיצוניים, יותר מ-13 אלף פקחי טיסה, 50 אלף קציני בטיחות ואלפי אנשי תעופה נוספים יאלצו להגיע לעבודה מבלי לקבל שכר", נמסר בהודעה שפרסם הבית הלבן, שהדגיש כי "בהשבתות קודמות, הדבר יצר עיכובים בטיסות בשדות תעופה בכל רחבי הארץ".

קווין מקארתי
קווין מקארת'י, לאחר שנבחר לתפקיד היו"ר | צילום: רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן התריע גם הוא מפני ההשלכות של השבתת הממשל. "מימון הממשלה היא אחת מהחובות הבסיסיות ביותר של הקונגרס. הגיע הזמן שרפובליקניים קיצוניים החברים בבית הנבחרים יעשו את העבודה שלשמה הם נבחרו בידי הציבור האמריקני", כתב הנשיא בסדרת ציוצים שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. בציוץ נוסף הזהיר: "במידה וההשבתה תתרחש חיילים יאלצו למלא את תפקידם מבלי לקבל תשלום".

ב-CNN דווח כי ניסיונותיו של יו"ר בית הנבחרים מקארת'י להשתלט על החברים הקיצוניים בסיעתו עלו בתוהו. בעוד שבסנאט הצליחו הדמוקרטים והרפובליקנים להגיע להסכמות בנוגע להארכה זמנית של תקציב הממשלה, הרפובליקנים בבית הנבחרים מונעים כל פשרה. בכירים רבים במפלגה הרפובליקנית טענו זה מכבר כי מנהיגותו של מקארת'י תיבחן במהלך הדיונים הנוגעים לתקצוב הממשל - וזאת בעקבות ההבטחות הרבות שנתן לחברים הקיצוניים בסיעתו כדי להיבחר לתפקיד יושב הראש בחודש ינואר.

הקפיטול. וושינגטון די.סי
הקפיטול, וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

מקארת'י נבחר לתפקידו בתום 15 סבבי הצבעה, לאחר שהרפובליקנים השיגו רוב דחוק בבית הנבחרים בבחירות האמצע בשנת 2022. בעקבות הניצחון הדחוק, בחירותו של מקארת'י לתפקיד היו"ר נראתה מובטחת, אך במהרה התגלה כי כמה מהנציגים הרפובלקינים מסרבים להצביע לו עד שיענה לדרישותיהם התובעניות - אשר נגעו לסמכויותיו כיו"ר בית הנבחרים.

לפי הדיווחים השונים, אחת הדרישות של "המורדים" הייתה כי כל מחוקק יוכל להעלות להצבעה הצעה להדחתו של מקארת'י בכל עת - מה שפגע במעמדו ובכוחו באופן משמעותי. בסופו של דבר, מקארת'י נבחר ברוב של 216 תומכים לעומת 212 מתנגדים, לאחר ששישה מחבריו למפלגה הסכימו להימנע מהצבעה למועמד אחר, ובכך שמו סוף לסאגה. כעת, נראה שהקיצוניים יעשו שימוש בהבטחה שהשיגו ממקארת'י ויעלו הצעה להדיחו.