בדרך לסיפוח והסלמה? "משאלי העם" של פוטין ואיום הגרעין

יותר מ-95% תומכים בסיפוח 4 מחוזות לרוסיה, וכבר מחר יונחו הצעות החוק הרלוונטיות לקראת נאום פוטין ביום שישי. המשמעות: השטח שיסופח ייחשב לשטח רוסי, וכל התקפה תתן תירוץ לפוטין תירוץ לשלוף את קלף איום הגרעין. בישראל מיהרו לשגר הודעה נחרצת: "לא מכירים בתוצאות משאלי העם, נכבד הריבונות האוקראינית"

זמן צפייה: 03:36

מחר (רביעי) יפורסמו תוצאות "משאלי העם" המפוברקים של נשיא רוסיה ולדימין פוטין, שארצו ערכה בשטחים שכבשה בארבעה מחוזות: דונייצק, לוהנסק, חרסון וז'פוריזיה. לפי התוצאות - ואין צורך לעצור את הנשימה - יותר מ-95% תומכים בסיפוח לרוסיה.

לפיכך, כבר מחר יונחו על שולחן הפרלמנט הרוסי הצעות החוק לסיפוח המחוזות. על-פי הערכות, ביום שישי פוטין יישא נאום מיוחד שבו יכריז על הסיפוח - וההצבעה הסופית על כך תיערך בתחילת השבוע הבא. המשמעות היא שמאותו רגע, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליה תיחשב התקפה על רוסיה. בשלב הזה כאן גם נכנס האיום של פוטין באפשרות שישתמש בנשק גרעיני כדי להגן על ארצו - הצהרה שמקורבו מדבדב לא חדל מלהדהד גם היום.

בתוך כך, הבריחה של אזרחים רוסים, במיוחד מי מהם שבגיל גיוס, בעיצומה. קזחסטן דיווחה על כ-100 אלף רוסים שחצו את הגבול אליה, וכנראה שלגיאורגיה נכנס מספר גדול אפיליו יותר - והפקקים בגבול הן עם פינלנד והן עם גיאורגיה משתרכים למרחקים. כמו כן, אירוע נוסף שמרכז את תשומת הלב היום הוא שלושה פיצוצים ימיים מסתוריים סמוך לדנמרק, בשני צינורות הנפט - נורדסטרים 1 ו-2, שאמורים להזרים גז רוסי לאירופה. הצינורות האלה לא פעילים בגלל הסנקציות שהוטלו על רוסיה, אבל בהחלט לא מן הנמנע שיש כאן עוד איתות רוסי למערב.

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בישראל מיהרו להגיב נחרצות: ''מכירים בריבונות האוקראינית'' | צילום: רויטרס

בינתיים, בישראל ממהרים להגיב הערב על "משאלי העם" של פוטין, ודובר משרד החוץ משגר הודעה שבה נכתב כי ירושלים "לא תכיר בתוצאות משאלי העם" וכי היא "תכבד את הריבונות האוקראינית" – זאת כחלק מהמדיניות הישראלית של לפיד בחודשים האחרונים, מאז שנכנס לראשות הממשלה. מדובר באמירה ברורה ונחרצת שיוצאת מישראל, אך עם זאת יש לציין בהקשר הזה שבישראל מוטרדים מאוד מגורלם של יהודי רוסיה.

הדברים באים לאחר שמשרד ההגנה הבריטי העריך הבוקר בעדכון המודיעין היומי שלו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפוי להכריז סיפוח האזורים הכבושים כבר ביום שישי קרוב. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, פוטין, שינאם ב-30 בספטמבר בפני שני בתי הפרלמנט, צפוי להכריז באופן רשמי על המהלך.

"קיימת אפשרות ריאלית שפוטין ישתמש בנאום כדי להכריז רשמי על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה לרוסיה", אמרו גורמים במוסקבה. לפי הדיווח, "מנהיגי רוסיה מקווים שכל הודעה בנושא מצד פוטין תיתפס כחיזוק ל'מבצע הצבאי המיוחד' ותגבש את התמיכה הרוסית בסכסוך".

בינתיים, כחלק מהסיוע ההומניטרי לאוקראינה, והניסיון הייחודי בשיקום פצועים וקטועי גפיים בישראל, קידם משרד החוץ יוזמה עם משרד הבריאות הישראלי לקבל בארץ לשיקום וטיפול עד 20 פצועים קטועי גפיים לטיפול במגוון בתי חולים שמתמחים בשיקום. שני פצועים ראשונים הגיעו בימים אלה לבית החולים שיבא . משרד החוץ העמיד לנושא מימון מיוחד בהיקף מיליוני שקלים שהועברו למשרד הבריאות לטובת בתי החולים שיקלטו את הפצועים, כשכל פצוע שוייך למוסד רפואי שמתאים לאופי הפציעה והשיקום בתיאום עם משרד הבריאות - זאת כחלק מהמחוייבות המתמשכת של ישראל להמשך סיוע הומניטרי רחב היקף לאוקראינה.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "למדינת ישראל ניסיון רב בשיקום פצועים קטועי גפיים. יש לנו צוותים רפואיים מעולים ובתי חולים שפתחו את הדלת והלב לפצועים מאוקראינה. מדינת ישראל תמשיך לסייע לאוקראינה ולאזרחיה. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".