בגלל תמיכה במתנגד משטר: ארדואן מגרש 10 שגרירים

שגרירים מ-10 מדינות, בהן ארה"ב וגרמניה, קראו לשחרורו של אוסמאן קבאלה, שמואשם במעורבות בניסיון ההפיכה ב-2016. בתגובה הודיע נשיא טורקיה כי הם יגורשו: "הם ילמדו מי זו טורקיה"

נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

האנשים הלא רצויים על פי השליט הטורקי: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע היום (שבת) כי הורה למשרד החוץ במדינתו להכריז על 10 שגרירים זרים כ"פרסונה נון גרטה" (אישיות בלתי רצויה) ולפעול לגירושם.

ארדואן הכריז על כך לאחר שעשרת השגרירים, בין היתר מארה"ב, גרמניה, צרפת והולנד, הביעו תמיכה בשחרורו של הפילנתרופ אוסמאן קבאלה, שבימים אלה צפוי להתקיים משפטו החוזר באשמת מימון הפגנות נגד השלטון בשנת 2013 ובמעורבות בניסיון ההפיכה בשנת 2016. קבאלה נמצא מאחורי סורג ובריח בארבע השנים האחרונות ומכחיש את כל הטענות נגדו.

הכרזת השגרירים פורסמה לפני חמישה ימים ובה דרישה שמשפטו של קבאלה יסתיים במהרה וקראו לשחרורו. לאחר ההכרזה המשותפת, נקראו השגרירים בזה אחר זה למשרד החוץ הטורקי, שם נאמר להם כי ההכרזה לא אחראית.

הפגנות נגד מאסרו מאסר אוסמאן קבאלה ארדואן
הפגנות נגד מעצרו של קבאלה | צילום: צילום: רויטרס

"צריך להכריז עליהם אישיות בלתי רצויה מיד", אמר היום ארדואן. "אנחנו נטפל בזה באופן מיידי. השגרירים יבינו מי זו טורקיה. הם לא מבינים אותה ולכן הם יצטרכו לעזוב".

בארה"ב, גרמניה וצרפת לא הגיבו לדבריו של ארדואן. משרד החוץ הנורווגי מסר כי הוא לא קיבל כל הודעה מהרשויות בטורקיה כי שגרירם יגורש. נשיא הפרלמנט האירופי דיוויד סאסולי כתב בטוויטר: "גירוש השגרירים מהווה סימן נוסף להתנהלות הממשלה הטורקית. אנחנו לא נפחד. יש לשחרר את קבאלה".

הפילנתרופ עצמו אמר אתמול כי אין כל משמעות מצידו להשתתף במשפט משום שאין שום סיכוי לדבריו שהוא יקבל משפט צדק לאור דבריו של ארדואן נגדו.