המכשול האחרון הוסר: טורקיה אישרה - פינלנד תצטרף לנאט"ו

לאחר התנגדות עיקשת של מספר חודשים, הפרלמנט הטורקי אישר את בקשת ההצטרפות של פינלנד, שתהפוך לחברה ה-31 בברית ההגנה של מדינות המערב. עם זאת, הסירוב של ארדואן לגבי בקשת ההצטרפות של שוודיה נותר בעינו

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה | צילום: רויטרס

פינלנד תהפוך לחברה ה-31 בברית נאט"ו לאחר שטורקיה הצביעה בעד הצטרפותה, כך דווח הבוקר (שישי) ב-CNN. הטורקים עיכבו במשך חודשים את בקשתה של פינלנד להצטרף לברית ההגנה של מדינות המערב, מאחר שהתלוננה שהאומה הנורדית "תומכת בטרוריסטים. שוודיה הגישה גם היא בקשה להצטרף באותה התקופה בשנה שעברה, אך עדיין נחסמת בידי הטורקים בגין אותן הסיבות.

כל הצטרפות של מדינה דורשת הסכמה פה אחד של כל החברות הקיימות, ולאחר שפינלנד השיגה הסכמה שכזו, היא תצורף באופן רשמי בפסגה הבאה של נאט"ו, שתתקיים בחודש יולי בליטא. בהצהרה לאחר האישור הטורקי אמרה ממשלת פינלנד שההצטרפות לברית תחזק את ביטחון המדינה ואת תחושת היציבות והביטחון באזור הבלטי ובצפון אירופה.

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה חותם על חקיקת ההצטרפות לנאט''ו
נשיא פינלנד סאולי ניניסטה חותם על חקיקת ההצטרפות לנאט''ו | צילום: רויטרס

"כבעלי ברית אנו ניתן ונקבל ביטחון, ונגן זה על זה", הצהירה הממשלה הפינית. "פינלנד עומד לצד שוודיה בעבר ובעתיד, ותומכת בבקשת ההצטרפות שלה", מסרה ראש הממשלה סאנה מרין.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נתן אור ירוק לאישור הבקשה של פינלנד, ושיבח את "הצעדים האותנטיים והקונקרטיים" שלה למען הביטחון הטורקי. עם זאת, העוינות המתמשכת שלו לשוודיה ברורה, שכן הוא האשים פעם אחר פעם בכך שאימצו לחיקם חמושים כורדים, ואפשרו להם להגיב באופן קבוע ברחובות שטוקהולם.

פינלנד, שחולקת גבול משותף עם רוסיה, מוותרת על הניטרליות שלה ומצטרפת לברית בתגובה לפלישה של הרוסים לאוקראינה. גם שוודיה נטשה את העמדה הניטרלית שלה אחרי שנים עם הבקשה להצטרף לנאט"ו, אך בניגוד אליה אינה חולקת גבול עם רוסיה.

מבחינתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ההצטרפות של פינלנד לברית מדינות המערב היא כישלון אסטרטגי חרוץ. רוסיה פלשה לאוקראינה מתוך אמון שהדבר ייעכב הצטרפות לנאט"ו, אך המהלך השיג דווקא את התוצאה ההפוכה. משרד החוץ הרוסי גינה את הבקשה של פינלנד, וטען כי מדובר בהחלטה "לא שקולה, שמבוססת על היסטריה".