הלחימה בנגורנו קרבאך: ארמניה ואזרבייג'ן הכריזו על הפסקת אש

לאחר יותר מחודש של לחימה ובתיווך רוסיה, שני הצדדים חתמו על הסכם סיום הקרבות ביניהם. כ-2,000 משקיפי שלום יוצבו במקום. מפגינים פרצו למעון רה"מ הארמני. "נקודה מכרעת ביישוב הסכסוך"

זמן צפייה: 00:40

הסכם על סיום הלחימה בנגורנו בראבך נחתם היום (שלישי) בין המדינות ארמניה, אזרבייג'ן ורוסיה. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, הכריז לראשונה על ההסכם ברשתות החברתיות, ונשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, יחד עם הקרמלין, אישרו זאת. "ההצהרה על ההסכם המשולש תהיה נקודה מכרעת ביישוב הסכסוך", אמר אלייב במהלך פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לאחר חתימת ההסכם וכאות מחאה עליו, מפגינים בארמניה פרצו למעון הרשמי של ראש הממשלה פשיניאן והסבו נזק רב למקום. חלק מהמפגינים נעצרו בידי המשטרה המקומית. כמו כן, במהלך דיון בפרלמנט הארמני ביירבאן התפתחה מהומה, במהלכה חלק מנבחרי הציבור הארמנים שהתנגדו להסכם, השליכו חפצים ובקבוקי מים לעבר חברי הממשלה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סערת הבחירות בארה"ב: התובע הכללי אישר לחקור טענות לזיופים

710 נדבקים חדשים אובחנו אתמול – 2.1% מהבדיקות חיוביות

אדלשטיין משך את הצעת החוק לפתיחת המלונות באילת וים המלח

ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך
ירי ארטילרי במהלך הקרבות בנגורנו-קראבך | צילום: רויטרס

בתוך כך, פוטין אמר כי משגיחי שלום רוסיים ייפרסו לאורך קו החזית בנגורנו-קראבך ובמסדרון הבין אזורי בארמניה. כאמור, ההכרזה על הסכם סיום הלחימה מגיעה לאחר שישה שבועות של לחימה אינטנסיבית בין הצדדים, במסגרתה אזרבייג'ן השתלטה על עשרות יישובים באזור המחלוקת והכריזה על ניצחון לאחר שהגיעה לעיר שושה, השנייה בגודלה שנמצאת בשטח בשליטה הארמנית.

במקביל, אראיק הארטיוניאן, המנהיג של נגורנו קראבך, כתב בפייסבוק כי הוא הביע את הסכמתו "לשים קץ למלחמה מהר ככל האפשר". פשיניאן הוסיף לדבריו כי "לא מדובר בניצחון, אבל אין תבוסה עד שאתה מחשיב את עצמך למובס. אנחנו לעולם לא נסתכל על עצמנו כמובסים, וזה יהיה עידן חדש של אחדות לאומית ולידה מחדש".

כזכור, הרקע לליחימה היא התנתקות נגורנו-קראבך מאזרבייג'ן בשנות ה-90 המוקדמות, עשרות אלפי בני אדם נהרגו בקרבות ואזרחים רבים נאלצו לינטוש את בתיהם. כיום, שטח נגורנו-קראבך הוא דה-פקטו אזור עצמאי התלוי רבות בתמיכה מצד ארמניה, ושולטים בו כעת ארמנים אתניים. שטח זה לא מוכר על ידי אף חברה באו"ם, כולל ארמניה.