בתום היום העשירי ללחימה: למרות ההתנגדות - הרוסים ממשיכים להתקדם

הכוחות הרוסים מכתרים את אוקראינה משלושה כיוונים - צפון, דרום ומזרח ומשאירים את המערב פתוח על מנת להציף את אירופה בפליטים. עם זאת, חיל האוויר הרוסי כמעט ולא משתתף במערכה אליה הוקצו כ-500 מטוסי קרב, והופעלו 100 בלבד

זמן צפייה: 02:19

בתום היום העשירי ללחימה (שבת) באוקראינה, למרות ההתנגדות הרבה, הרוסים ממשיכים להתקדם ומכתרים את המדינה משלושה כיוונים. המהלך הרוסי כבר מקבל היום צורה ברורה של מאמץ לחנוק את אוקראינה - מצפון, ממזרח ומדרום. הם משאירים לאוקראינים פתח מילוט מערבה, ומדובר ככל הנראה בחלק מהאסטרטגיה - להציף את אירופה בפליטים.

בדרום הם כבר יצרו רצף טריטוריאלי מחצי האי קרים ועד לחבל דונבאס ולרוסיה עצמה. העיר מריופול הדרומית עוד לא נפלה, אך הרוסים מרכזים בה כוח גדול שאמור לכבוש אותה או להטיל עליה מצור מוחלט.

Whatsapp Image 2022 02 22 At 0
בדלנים פרו-רוסיים חוגגים במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

הכח שיצא מקרים מפוצל לשני מאמצים נוספים - מאמץ אחד שכבר הצליח לכבוש את העיר חרסון וכעת מנסה לכבוש את מיקלואייב ומאמץ מערבה לכיוון אודסה. הכח הזה אינו מספיק כדי לכבוש את העיר אודסה ולהשלים שליטה בכל חוף הים השחור של אוקראינה, כך שסביר שכוחות רוסיים נוספים יגיעו מהים.

במזרח העיר חרקוב ממשיכה להיכתש בהרבה מאד אש, אף הרוסים ממשיכים להתקדם ולא משאירים שם כח גדול מספיק כדי לכבוש את העיר. הכוח שהיה בחרקוב נע מערבה, כדי להצטרף למאמץ הגדול על הבירה קייב.

בניין שנפגע בהפגזות על חרקוב במזרח אוקראינה
בניין שנפגע בהפגזות על חרקוב במזרח אוקראינה | צילום: רויטרס

קייב כרגע מכותרת משלושה כיוונים - במערב ובצפון הכוח הרוסי נתקל בהתנגדות עזה של האוקראינים. הכח שמגיע ממזרח יאלץ את ההגנה האוקראינית לפצל את המאמץ גם מזרחה. גם היום, קשה לדעת אם הרוסים מתכוונים לכבוש את קייב פיזית, או להטיל עליה מצור חונק.

שאלה אחת שנותרה פתוחה היא היכן חיל האוויר הרוסי. הרוסים הקצו למערכה הזאת כ-500 מטוסי קרב אבל עוד כה הפעילו רק כ-100. קשה לדעת האם זו החלטה טקטית, שלא להפעיל יותר מדי כוח אווירי, או שזה משקף בעיה בתיאום בין הכוח האווירי לקרקעי. בינתיים המערב שולח עוד תגבור כוחות סמלי, לא גדול, למדינות הבאלטיות, ומשרטט את קו התפר החדש בין מזרח ומערב באירופה.

בניין מגורים ומכונית שנהרסו בהפגזות על העיר אירפין הסמוכה לקייב
בניין מגורים ומכונית שנהרסו בהפגזות על העיר אירפין הסמוכה לקייב | צילום: רויטרס