רוסיה נערכת להכרזה על סיפוח, אוקראינה שוקלת תגובה

על רקע כוונותיה של רוסיה לספח את המחוזות שכבשה מידי אוקראינה, הנשיא זלנסקי יקיים פגישה עם ראשי מערכת הביטחון של מדינתו. באירופה צופים כי בנאומו מחר, פוטין יכריז גם כי מדינתו נמצאת במלחמה עם אוקראינה, בשונה מהמצב הנוכחי בו רוסיה מנהלת "מבצע צבאי מיוחד"

הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה
הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי יקיים מחר (שישי) פגישה עם ראשי מערכת הביטחון של מדינתו. זאת, על רקע כוונותיה של רוסיה לספח את ארבעת המחוזות שכבשה מידי אוקראינה: דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה. על-פי הערכות במערב ובאוקראינה, במהלך נאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין המתוכנן למחר, הוא צפוי להכריז על הסיפוח. ההצבעה הסופית על כך תיערך בתחילת השבוע הבא.

באירופה צופים גם כי בנאומו, פוטין יכריז כי מדינתו נמצאת במלחמה עם אוקראינה. זאת, בשונה מהמצב שהיה עד היום בה רוסיה ניהלה "מבצע צבאי מיוחד" בה. כאמור, בתגובה לכך, הנשיא זלנסקי כינס פגישה דחופה של המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה. "סדר היום ופרטים נוספים יתפרסמו בהמשך", נמסר בחשבון הפייסבוק של דובר הנשיאות האוקראיני.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
''התגובה שלנו תהיה קשה''. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

המועצה לביטחון לאומי ולהגנה כוללת, בין היתר, את מפקד הכוחות המזוינים, שר החוץ, ראש הממשלה וראש שירות הביטחון האוקראיני. מוקדם יותר היום, הנשיא זלנסקי שוחח עם ראש ממשלת איטליה מריו דראגי לו אמר כי "השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה תחזור לכשהייתה. התגובה שלנו להכרה הרוסית בתוצאות משאל העם על הסיפוח, תהיה קשה מאוד".

במערב חוששים כי סיפוח השטחים על ידי רוסיה, יוביל לתגובה רוסית קשה אם אלו יהיו נתונים לאיום אוקראיני. בתוך כך, במערב חוששים מהצהרותיו של הנשיא פוטין לפיהם לא יהסס להשתמש בנשק גרעיני טקטי כדי להגין על שטחיה של רוסיה. הרי שמבחינתו - השטחים המסופחים הם שטחיה של רוסיה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2709222023' autoplay='0' credit='' desc='בדרך לסיפוח והסלמה? "משאלי העם" של פוטין ואיום הגרעין | כתבתם של גיל תמרי ומוריה אסף וולברג' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1569189216/ntr_196572.jpg' kid='1_ldqlaixk' duration='']

כזכור, לפי תוצאות "משאל העם" המפוברק, יותר מ-95% הצביעו כי תומכים בהסתפחות לרוסיה. המשמעות היא שמאותו רגע בו יכריז פוטין על סיפוח, אם יכריז, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליה תיחשב התקפה על רוסיה.

ביום שלישי משרד החוץ האוקראיני פרסם הודעה רשמית נוספת בה נטען כי רוסיה הכריחה אנשים להצביע במשאל העם, אותו כינו "פשע רוסי נוסף". בהודעת המשרד נמסר כי המחוזות שעתידים להיות מסופחים על ידי רוסיה, היו ונותרו שטחים של אוקראינה, ובהתאם - יש לה הזכות "לפעול על מנת להשיב את שלמותה הטריטוריאלית באמצעים צבאיים ודיפלומטיים". במשרד הוסיפו: "נמשיך לפעול לשחרור השטחים הכבושים. אוקראינה לא תיכנע לאולטימטומים שמציבה רוסיה".

אוקראינים פרו-רוסים מצביעים במשאל עם על עתיד דונייצק ולוהנסק במוסקבה
אוקראינים פרו-רוסים מפגינים בעד הסיפוח | צילום: רויטרס

עד כה, כמה מדינות הודיעו שלא יכירו בתוצאות משאל העם הרוסי בשטחים הללו, ביניהן ארצות הברית, מרבית מדינות אירופה וגם ישראל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אף התייחס לנושא באופן ישיר, והדגיש כי מדינתו "אף פעם" לא תכיר בשטחים הכבושים כרוסיים.

ממשרד החוץ בירושלים מסרו כי ישראל "לא תכיר בתוצאות משאלי העם" וכי היא "תכבד את הריבונות האוקראינית" – זאת כחלק מהמדיניות הישראלית של לפיד בחודשים האחרונים, מאז שנכנס לראשות הממשלה. מדובר באמירה ברורה ונחרצת שיוצאת מישראל. עם זאת יש לציין בהקשר הזה שבישראל מוטרדים מאוד מגורלם של יהודי רוסיה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209281359' autoplay='0' credit='FORSVARET; תמונה - רויטרס' desc='סרטון שפרסם משרד ההגנה של דנמרק בו ניתן לראות את הפיצוצים בצינורות ה"נורד סטרים"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1664444154/uploads/2022/903281902.jpg' kid='1_4fqfzpd0' duration='']

מוקדם יותר היום, הנשיא פוטין התייחס לפיצוצים המסתוריים בצינור הגז "נורד סטרים", שמחבר את רוסיה לגרמניה ועובר דרך הים הבלטי. הנשיא כינה את הפיצוצים "פעולת טרור שמאחוריה עומדת מדינה". יצוין כי קודם לכן, דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה האשימה את ארה"ב במעורבות בפיצוצים, וטענה כי הפיצוץ אירע "באזור הסחר והכלכלה של דנמרק ושוודיה, שתיהן מדינות המשוייכות לנאט"ו ונשלטות על ידי שירותי הביון האמריקנים".

שגרירות רוסיה בארה"ב אף הוציאה הצהרה בטלגרם, לפיה ממשל ביידן התחייב לפני חודשים לפגוע בפרויקט הזרם הצפוני אם רוסיה תפלוש לאוקראינה. בהודעת השגרירות נכתב כי צבא ארה"ב פעל ופועל באזור הצינורות שנפגעו, עם רחפנים, מסוקים וחומרי נפץ תת-ימיים.

צינורות הגז של מיזם ''נורד סטרים''
צינורות הגז של מיזם ''נורד סטרים''

"מה שברור לנו הוא שאלו המהרהרים בנוגע לתקרית שוכחים לשאול את השאלה החשובה ביותר", נכתב בהודעת השגרירות הרוסית, "מי מרוויח מהרס הצינורות? מבחינתנו, אנחנו מתעקשים שצריך חקירה אובייקטיבית של הנסיבות לפגיעה חסרת התקדים בצינורות של רוסיה".

כזכור, שניים מהצינורות נמצאים בטריטוריה הכלכלית-הימית של שוודיה ושניים נוספים בטריטוריה של דנמרק. האיחוד האירופי חושד שהדליפות נגרמו כתוצאה מחבלה מכוונת, וכן שר החוץ הדני הצהיר שהפיצוץ היה מכוון וכי מדובר ב"מתקפה חסרת תקדים".

"ברור שכולנו צריכים להיזהר מאוד עם התשתיות המהותיות שלנו", אמר ג׳פה קופורד, שר החוץ של דנמרק לערוץ הבריטי Sky News, "כשזה נוגע לתשתיות האנרגיה שלנו, צריך לנקוט באמצעי זהירות. מעולם לא ראינו מתקפה כזו על תשתיות מדיניות".

שלט מחאה שנתלה מחוץ לבניין פרלנט האו''ם בבריסל
שלט מחאה שנתלה מחוץ לבניין פרלנט האו''ם בבריסל | צילום: רויטרס

כך או כך, ארבעה ימים מאז זוהו לראשונה הפיצוצים, ועדיין לא ברור מי עומד מאחורי המתקפה על צינורות ה"נורד סטרים", שרוסיה ומדינות אירופה השקיעו מיליארדי דולרים בבנייתם. הטיפולים והתיקונים בדליפות מהצינורות שנוצרו עקב הפיצוצים צפויים להסתיים ביום שני הקרוב, כך לפי ההערכות באירופה.

בעקבות האשמת המערב את רוסיה בדליפות שהתגלו בשבוע האחרון בצינורות "נורד סטרים", גורם רשמי של האיחוד האירופי אמר היום לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי מדינות האיחוד יחליטו על חבילת סנקציות נוספת שיטילו על רוסיה עוד בשבוע הקרוב.

קרמלין
הקרמלין במוסקבה | צילום: רויטרס

לצד הוויכוח על צינורות הגז, העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח כי רוסיה הגיעה לשלב בו היא עונה על ההגדרות החוקיות של "מדינת טרור" לפי החוק בארה"ב וקנדה, כך קבעה קבוצת משימה בינלאומית שמתאמת את המאמצים הקשורים לסנקציות על רוסיה שהוקמה במרץ האחרון בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. בעקבות הצהרה זו קרא ראש הסגל של נשיא אוקראינה, אנדריי ירמק להגביר את הסנקציות שמטילות ארה"ב ואירופה על רוסיה.

כאמור, מדינות האיחוד מעוניינות להגדיל את חבילת הסנקציות שלהן כנגד רוסיה בטרם מפגש הפסגה שיערך בשבוע הבא, שבמהלכו ידונו נציגי המדינות בין היתר בצעדים שנוקטת רוסיה באזורים הכבושים באוקראינה, באיום הגרעיני של פוטין וכן במחירי הגז והאנרגיה שנוסקים בעקבות חוסר אספקת הגז מרוסיה.