סלסלות של בננות ומים קדושים: חגיגות יום הפיל הלאומי בתאילנד

לא פחות מ-60 פילים התכנסו השבוע בעיר הבירה העתיקה איוטאיה שבמדינה במזרח הרחוק, לטובת סעודה רשמית וטקס מסורתי שנערך כמדי שנה להנצחת מעמדה של החיה הקדושה • פינת החי

חגיגות יום הפיל הלאומי בתאילנד | צילום: רויטרס

כ-60 פילים התאספו ביום שני האחרון וגרפו אל תוך חדקיהם שלל בננות, מלונים ואננסים מסלסילות על גבי מזנון חגיגי, אשר הוגש לכבודם כחלק מיום הפיל הלאומי, שנחגג מדי שנה בתאילנד מאז 1998.

חגיגות יום הפיל הלאומי בתאילנד | צילום: רויטרס

המאורע התקיים באיוטאיה, עיר הבירה העתיקה של תאילנד, כחלק ממסורת ארוכת שנים המקדשת את בעל החיים הכבד, אשר מהווה סמל תרבות והיסטוריה במדינה במזרח הרחוק. במהלך הטקס, נזיר בודהיסטי פיזר "מים קדושים" על גבי כמה מהפילים והמאמנים שלהם לעיני הצופים – לצד שחזור של קרב היסטורי עתיק בין כמה מהפילים, באמצעות ניביהם.

על אף שהפילים בתאילנד משמשים כיום את ענף התיירות בעיקר כחלק מרכזי באטרקציות, ולא פעם סופגים יחס מתעלל בתעשייה – פעילי זכויות האדם במדינה טוענים כי הם עומלים רבות לשינוי המצב, ולדברי מנהל כפר פילים באיוטאיה, נעשה "צמצום בניצול שלהם ככל הניתן".

חגיגות יום הפיל הלאומי בתאילנד | צילום: רויטרס

עם זאת, במשך מאות שנים הפילים נשאו לוחמים באסיה לשדות הקרב ונלחמו לצידם, וכך לקחו חלק פעיל בהגנה על מולדתם. בנוסף, שימשו כתפקיד מפתח בטקסים מלכותיים וסיפקו שירותי הובלת עצים כמו גם כוח עבודה משמעותי בתעשיות במדינה, עד להגעת המכונות. ממשלת תאילנד בחרה בפיל כחיה הלאומית שלה עוד ב-13 במרץ 1963, היום שבו נקבע המועד הסמלי לקיום האירוע לכבודם.

לפי נתוני פארק הטבע לפילים, שמשמש כמקלט הצלה במחוז צ'אנג מאי שבצפון המדינה, ההערכה היא שבתאילנד קיימים כיום 3,000 עד 4,000 פילים, כחצי מהם מבויתים. מתוכם, זן הפילים האהוב ביותר בתאילנד הוא הפיל ההודי, שהוא תת-מין של הפיל האסייתי המפורסם.