לקראת הבחירות: האם טראמפ יוכל להדביק את הפער בסקרים - ולנצח?

בשלב זה נראה כי גם אם הנשיא המכהן יצליח לנצח את טעות הדגימה בסקרים, הוא עדיין לא יזכה בכהונה נוספת בבית הלבן. עם זאת, ולנוכח התרחיש הדומה שאירע במערכת הבחירות הקודמת - הכול פתוח

זמן צפייה: 10:32

ארצות הברית בוחרת: בשיאה של מגפה שהרגה כמעט רבע מיליון אמריקנים, ובעידן של פילוג עמוק ושנאה מבעבעת - אמריקה תכריע אם להעניק 4 שנים נוספות לנשיא המכהן דונלד טראמפ, או דווקא לעשות מהפך ולהכניס את ג'ו ביידן לבית הלבן. עד כה, ובאופן חסר תקדים, קרוב ל-100 מיליון מצביעים כבר מימשו את זכותם עוד לפני יום הבחירות, והצביעו בדואר או בקלפי.

בשלב זה, הסקרים מעניקים יתרון לביידן - אולם כזכור, גם ב-2016 הילרי קלינטון הובילה בסקרים - ולבסוף הפסידה. את התוצאות הסופיות נדע רק בלילה שבין שלישי לרביעי - או מעט מאוחר יותר, אבל בינתיים, בארה"ב דווח כי במקרה של הפסד, טראמפ מתכנן לערער על תוצאות הבחירות. בין 5 עצרות הבחירות אותן קיים הנשיא, הוא הספיק להכחיש את הדיווח הזה.

על פי הסקרים האחרונים, הפער במדינות המתנדנדות לטובתו של ביידן ממשיך להצטמצם באחוז נוסף. ובדיוק כמו במערכת הבחירות הקודמת - גם הפעם המועמד הדמוקרטי עומד על 350 אלקטורים. מנגד, במפלגה הרפובליקנית לא מתרגשים, והם טוענים כי יש כמה מגזרים שלא נכללים בסקרים - והם אלה שישנו את התמונה, כמו למשל מצביעים לבנים נטולי השכלה אקדמית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יום לאחר החזרה לבתי הספר: 1,315 תלמידים חולי קורונה

טיסן שחדר מעזה אותר בשטח ישראל • תיעוד

יגאל עמיר ביקש לצאת לחופשה מהכלא – שב"ס סירב

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה | צילום: רויטרס

אם הסקרים אכן חוזים את תוצאות האמת, לטראמפ יהיה קשה מאוד לשנות את התוצאות ביום הבחירות. לא זו בלבד, גם בתרחיש שבו מוסיפים לטראמפ 5% של טעות דגימה הוא צפוי להפסיד, ולקבל 265 אלקטורים בלבד אל מול 273 אלה של ביידן. התרחיש היחידי שבו יוכל לזכות בכהונה נוספת הוא רק אם ינצח בפנסילבניה, אז יקבל 285 אלקטורים לעומת ביידן, שיסתפק ב-253.

בשל העובדה כי טראמפ מערער על התוצאות עוד לפני שאלה התקבלו, ביידן שואף לנצח את הבחירות גם בלי לזכות בפנסילבניה ולערער על הטענות של הנשיא המכהן. התוצאות הסופיות מפנסילבניה צפויות להתקבל רק בעוד כשבוע וחצי, ולכן הדמוקרטים הסבירו כי אם יקבלו לפחות 259  אלקטורים גם בלעדיה, זה יסמן את הניצחון הצפוי של ביידן. כך, הוא יוכל להסתפק בניצחון באחת ממדינות השמש (אריזונה, פלורידה, צפון קרוליינה או ג'ורג'יה), ומכאן יוכל להגיע ל-270 אלקטורים בסך הכול.

ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפילדלפיה, פנסילבניה | צילום: רויטרס

בתוך כך, סוכנויות מודיעין אמריקניות מזהירות כי בזמן שבין סגירת הקלפיות להכרזה על הנשיא הבא, גורמים עוינים ינסו להתערב בתוצאות על מנת "לייצר בלאגן", זאת בדומה למערכת הבחירות הקודמת - אז רוסיה התערבה משום שניסתה לערער את הממשל האמריקני, ולאו דווקא להשפיע על התוצאות לטובתו של טראמפ.

בינתיים, וושינגטון מבוצרת. החנויות, בתי העסק והבנקים ציפו את עצמם בלוחות עץ, זאת בשל החשש מהאלימות שתיווצר באזור בליל התוצאות - לא משנה מהן יהיו. עדיין לא ברור אם ההערכה היא מבוססת, או שמא מדובר בשיח מתלהם ברשתות ותו לא.