מפלגתו של פוטין מובילה בבחירות לפרלמנט למרות טענות לזיופים

מפלגת השלטון - רוסיה מאוחדת, תזכה לפי התוצאות המסתמנות ב-48% מהקולות, ירידה קלה לעומת תמיכה של 54% מהבוחרים ב-2016. הבחירות נערכו ללא השתתפות מועמדי אופוזיציה רבים שנפסלו מהתמודדות

מצביעים במוסקבה בבחירות לפרלמנט הרוסי
מצביעים במוסקבה בבחירות לפרלמנט הרוסי | צילום: רויטרס

בעקבות הבחירות לפרלמנט הרוסי, הדומה, שנערכו במהלך סוף השבוע, הבוקר (שני) מסתמן ניצחון ברור למפלגתו של פוטין - רוסיה מאוחדת, שצפויה לזכות במספר הקולות הגדול ביותר אך רשמה ירידה קלה בכוחה. לאחר ספירת 64% מהקולות, ועדת הבחירות ברוסיה מסרה כי מפלגת רוסיה מאוחדת זכתה בכ-48% מהקולות ואחריה הגיעה המפלגה הקומוניסטית הוותיקה עם כ-21% מקולות המצביעים.

טענות רבות הועלו בימים האחרונים באשר לכשרות הליך הבחירות, לאחר שמתנגדיו הקולניים ביותר של נשיא רוסיה לא יכלו להשתתף בבחירות ונפסלו להתמודדות, ונטען כי רבים מהרוסים חוייבו להצביע וכי לקלפיות שולשלו פתקים באופן לא תקין. עם זאת, מפלגתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ירדה מעט בכוחה, לפי התוצאות המסתמנות, ביחס לבחירות שנערכו בשנת 2016 אז זכתה ב-54% מהקולות. המפלגה הקומוניסטית, רשמה דווקא עלייה של כ-8% בתמיכה לה זכתה בציבור הכללי.

הבחירות לפרלמנט הרוסי (הדומה) נערכו על רקע דאגה של רוסים רבים למצבם הכלכלי וכאשר מתנגדו הקולני ביותר של פוטין, אלכסיי נבלני נתון במאסר ומשמיע טענות לשחיתות קשה בממשל הרוסי אך מנוע מלקחת חלק במערכת הפוליטית. עם זאת, הנשיא פוטין נותר פופלארי עדיין בקרב רבים מהרוסים בשל מה שנתפס כעמידתו האיתנה מול ארה"ב והמערב.

בחלק מערי רוסיה, ההצבעה נערכה בפעם הראשונה באופן אלקטרוני, אך מדובר במערכת הבחירות הראשונה ברוסיה מאז 1993 שמשקיפי הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה לא יכלו לקחת חלק בפיקוח על הבחירות, לאחר שהרשויות במוסקבה הגבילו את צעדיהם.