ההפתעה, האכזבה ו"ממליכת המלכים": כל הדרכים לקואליציה גרמנית

הסוציאל דמוקרטים הפתיעו לאחר שזכו במירב קולות הבוחרים, הנוצרים הדמוקרטים אכזבו עם התוצאה הגרועה ביותר עד כה, הירוקים ייחסו את ההישג המרשים לצעירים - והימין הקיצוני הפסיד 11 מושבים

דגל גרמניה
דגל גרמניה | צילום: שאטרסטוק

הבחירות בגרמניה: לאחר שהמפלגה הסוציאל דמוקרטית (SPD) זכתה במירב קולות הבוחרים היא נמצאת בעמדה הטובה ביותר להרכיב קואליציה. עם זאת, כמו בישראל - המשימה לא כה פשוטה. הקנצלרית היוצאת, אנגלה מרקל, שכיהנה בתפקיד ב-16 השנים האחרונות, ככל הנראה תצטרך לחכות עם מספר שבועות, ואולי אף יותר, עד שהמלאכה תסתיים.

יש לציין כי תוצאות הבחירות של המפלגה הנוצרית דמוקרטית (CDU), מפלגתה של מרקל, הן הגרועות ביותר שהשיגה עד כה. לאחר שקיבלה 24% מקולות הבוחרים, לעומת כ-26% של המפלגה הסוציאל דמוקרטית, היא צפויה לאבד 49 מושבים בפרלמנט הגרמני. העומד בראש המפלגה, ארמין לאשט, אמר לאחר קבלת התוצאות כי "איננו יכולים להיות מסופקים, אבל נעשה הכול כדי להרכיב קואליציה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

פייזר בבקשה ל-FDA: אישור חירום לחיסון נגד קורונה לבני 11-5

שגריר איראן לאו"ם: "נאומו של בנט היה מלא בשקרים"

קיר קרס על טרקטור בכפר כנא – אדם נפצע קשה, אחד נלכד וחולץ

אולף שולץ, ארמין לאשט, בחירות, גרמניה, קנצלר
המועמדים אולף שולץ וארמין לאשט | צילום: רויטרס

מנגד, מפלגת "הירוקים", הפתיעה כשקיבלה כ-15% מההצבעות ובגרמניה מייחסים את ההישג לצעירים במדינה. המפלגה נחשבת כעת כ"ממליכת המלכים", שכן היא הכרחית להרכבת קואליציה - ולפי הערכות נוטה ללכת עם השמאל. עם זאת, גם המפלגה הליברלית, שזכתה ל-11% מהקולות, נמצאת עם כוח השפעה רב בהרכבת הקואליצי ונוטה דווקא יותר לימין.

כמו כן, מהתוצאות עולה סיבה לאופטימיות, לאחר שמפלגת הימין הקיצוני במדינה, שמתנגדת להכנסת מהגרים, הפסידה 11 מושבים בפרלמנט. המפלגה הקיצונית עלתה לכותרות לאחר הבחירות ב-2017, כשגל המהגרים עדיין היכה בגרמניה, אך כאמור כוחה נחלש כעת. מוקדם יותר השנה, חברי המפלגה היו תחת פיקוח בשל חשד כי ניסו לפגוע בחוקת המדינה.