דיווח: מוסקבה וטהרן סיכמו על ייצור מל"טים איראניים ברוסיה

אחרי שבועות שבהם מופצצות ערים באוקראינה עם מל"טים מתוצרת איראן, פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי רוסיה והרפובליקה האיסלאמית סיכמו לייצר מאות כלי טיס בלתי מאוישים חמושים

זמן צפייה: 00:59

רוסיה ואיראן סיכמו על בניית מאות מטוסים ללא טייס איראניים חמושים בשטח רוסיה, כך דווח הערב (שבת) ב"וושינגטון פוסט".

הדיווח מגיע אחרי שבועות של הפצצות בערים באוקראינה באמצעות מל"טים מתוצרת איראן. כעת נודע כי רוסיה והרפובליקה האיסלאמית סיכמו בשקט להתחיל בייצור מאות כלי טיס בלתי מאוישים על אדמת רוסיה - כך לפי מידע מודיעיני חדש שפורסם בארצות הברית וסוכנויות ביון אחרות במערב.

על פי הדיווח, גורמים מרוסיה ומאיראן הסדירו את הפרטים האחרונים של העסקה במהלך פגישה ברפובליקה האיסלאמית מוקדם יותר החודש, וכעת שתי המדינות פועלות כדי להעביר במהירות עיצובים שונים ורכיבים טכניים חשובים על מנת להתחיל בהליך הייצור במהלך החודשים הקרובים.

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון. 24 בספטמבר | צילום: רויטרס

ההסכם, אם אכן יממוש במלואו, יצביע על העמקה בקשר בין שתי המדינות, שכבר השפיע באופן לא מבוטל על המערכה הצבאית של הצבא הרוסי באוקראינה. עוד על פי אותם הגורמים, ברכישת פס ייצור משלה, רוסיה תוכל להגדיל באופן משמעותי את מאגר מערכות הנשק שלה, ובצורה יותר זולה אך גם יותר הרסנית.

נראה שההסכם שגובש יכול לתרום לשתי המדינות, בנושאים החשובים לה. עבור מדינתו של הנשיא ולדימיר פוטין, ההסכם עשוי למלא צורך קריטי בתחמושת מונחית ומדויקת, שנמצאת במחסור כתשעה חודשים לאחר תחילתה של המלחמה.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

מבחינתה של האיראניים, ההסדר מציע יתרונות כלכליים ופוליטיים משמעותיים. בעוד שטהרן ביקשה להציג את עצמה כנייטרלית במערכה באוקראינה, הופעת המל"טים מתוצרתה מעל ערי אוקראינה הביאה עמה איומים בסנקציות כלכליות מכיוון אירופה. מנהיגי איראן עשויים להאמין שניתן למנוע סנקציות חדשות אם המל"טים יורכבו פיזית ברוסיה, כך לפי הדיווח.

מדינות רבות בנאט"ו, כולל ארצות הברית, מכירות את נתוני המודיעין, אך גורמים ממשלתיים מסרבים בינתיים לדון בפרטים. בבית הלבן לפי שעה נמנעים מלהגיב על הדיווח הספציפי על שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן.

למרות השקט מכיוון האמריקנים, דוברת המועצה לביטחון לאומי, אדריאן ווטסון, בחרה להגיב והצהירה: "איראן ורוסיה יכולות לשקר לעולם, אבל הן לא יכולות להסתיר את העובדות: טהרן עוזרת להרוג אזרחים אוקראינים באמצעות אספקת נשק ומסייעת לרוסיה בעניין זה". עוד הוספיה: "מדובר בעוד סימן לכמה מבודדות הן איראן והן רוסיה".