חשש להצפות באוקראינה: סכר בשליטת רוסיה פוצץ, תושבים מפונים

תושבי הגדה המזרחית של נהר הדניפרו נקראו להתפנות במיידית מבתיהם, כאשר צבא אוקראינה טוען כי הרוסים גרמו לפיצוץ - בעוד ראש הממשל הצבאי של אזור חרסון מאשים את האוקראינים: "ביצעו מעשה טרור נוסף"

זמן צפייה: 01:08

אירוע הומניטרי חמור: הפיקוד המבצעי של אוקראינה אישר כי סכר נובה קחובקה, הממוקם בטריטוריה דרומית הכבושה על ידי רוסיה, קרס היום (שלישי) - מה שעלול לגרום למותם של אלפים. הפינוי מאזורי השיטפון הפוטנציאלים כבר החל, ורוסיה ואוקראינה מחליפות ביניהן האשמות הדדיות. נכון לעכשיו, לא ניתן לקבוע מי אחראי להתמטוטות הסכר.

נכון לשעות הצהריים המוקדמות,מפלס המים בסכר עלה ב-12 מטר, ומספר איים מורד הנהר כבר מוצפים.מושל אזור חרסון, אולכסנדר פרוקודין, אמר שכ-16,000 בני אדם נמצאים ב"אזור הסיכון" - הממוקם בגדה הימנית של הנהר שבשליטת אוקראינה. לפי דיווחים, ישובים ובתים הממוקמים על גדות הנהר כבר נפגעו.

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, במהלך המלחמה רוסיה ואוקראינה האשימו אחת את השניה בתכנון לפרוץ את הסכר באמצעות חומרי נפץ. צבא אוקראינה טוען כי הכוחות הרוסיים גרמו לפיצוץ, וקורא לתושבי הגדה המזרחית של נהר הדניפרו לעזוב מיד. "הצבא הרוסי ביצע מעשה טרור נוסף", אמר אולכסנדר פרוקודין, ראש הממשל הצבאי של אזור חרסון שנמצא באוקראינה, בסרטון בשפורסם ב"טלגרם".

תמונת לווין של קריסת הסכר באוקראינה
תמונת לווין של קריסת הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס

עם זאת, ראש עיריית נובה קחובקה - בה ממוקם הסכר, ולדימיר לאונטייב, הכחיש היום כל מידע על קריסת הסכר בראיון לתקשורת הממלכתית הרוסית RIA Novosti, וכינה את הידיעות "שטויות". לאחר מכן הוא חזר בדבריו, וטען כי קריסת הסכר אכן התרחשה בעקבות התקפה לילית על האזור, וכן אמר שמדובר ב"פיגוע טרור חמור".

התושבים באזורי הסכנה הונחו "לעשות כל שביכולתם כדי להציל את חייהם ולסמוך על השוטרים", כמו כן, נאמר להם "לכבות את כל מכשירי החשמל, לקחת מסמכים וחפצים חיוניים ולדאוג ליקירים וחיות מחמד". עוד נאמר בהודעה רשמית כי "האויב הרוסי מנסה להפיץ דיסאינפורמציה ולפטור את עצמו מאחריות לפשע".

פליטים אוקראינים ממתינים על הרציף לאחר שהגיעו מאודסה לפשמיסל שבפולין
פליטים אוקראינים ממתינים על הרציף לאחר שהגיעו מאודסה לפשמיסל שבפולין | צילום: רויטרס

הרב הראשי לאוקראינה משה ראובן אסמן, הגיב למקרה: "טרוריסטים רוסים הפציצו את סכר נובה קחובקה. זהו אסון אקולוגי. מקומות רבים כבר מוצפים, אנשים עלולים לאבד את כל מה שיש להם. אני עומד בקשר כעת עם הקהילות היהודיות באיזור ההצפות כדי לראות כיצד אפשר לעזור. אנחנו נערכים לקלוט בכפר היהודי 'אנטווקה' את כל מי שמעוניין בקורת גג עד שיתברר המצב".

המשטרה כבר החלה לפעול באזור, ובסרטון שמופץ ברשתות החברתיות ניתן לראות שוטר מחלץ כלב שהסתבך בהצפה.