התפרצות האבולה באוגנדה: סגר הוכרז בשני מחוזות

התנועה אל ומהמחוזות מובנדה וקסנדה הופסקה לשלושת השבועות הקרובים, ברים, מועדוני לילה, מקומות תפילה ומקומות בילוי נסגרו. הנשיא מוסווני ששלל בעבר סגרים על רקע הנגיף, ביקש מהאזרחים להישמע לרשויות כי להביא לסיום ההתפרצות במהרה

רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה
רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה | צילום: רויטרס

סגר של שלושה שבועות הוכרז אמש (שבת) בשני מחוזות של אוגנדה בזמן שהמדינה נלחמת בהתפרצות אבולה. ברים, מועדוני לילה, מקומות תפילה ומקומות בילוי ייסגרו במחוז מובנדה ובקסנדה השכן, והעוצר ייכנס לתוקף. המהלך הוא פניית פרסה עבור נשיא אוגנדה יוורי מוסווני, שטען בעבר שאין צורך בצעדים כאלה.

ההתפרצות האחרונה שהחלה בתחילת ספטמבר במובנדה גרמה למותם של 19 בני אדם מבין 58 מקרים שנרשמו. עם זאת, המספר האמיתי של מקרי מוות ומקרים עשוי להיות גבוה יותר. מדובר בזן הנגיף הסודני, שעבורו אין עדיין חיסון מאושר, לעומת זן זאיר, שהרג 11,000 בני אדם בהתפרצות ברחבי מערב אפריקה בין השנים 2016-2013.

צוות רפואי שמטפל בחולי נגיף האבולה בסיירה לאון
צוות רפואי שמטפל בחולי נגיף האבולה בסיירה לאון | צילום: רויטרס

האבולה מתפשטת באמצעות מגע ישיר עם נוזלי גוף או חומר מזוהם. התסמינים כוללים הקאות, שלשולים ובמקרים מסוימים דימום פנימי או חיצוני, ותקופת הדגירה יכולה להימשך בין יומיים לשלושה שבועות, והנגיף יכול להיות קשור למחלות אחרות, כמו מלריה וטיפוס.

הנשיא מוסווני שלל בעבר סגרים, וטען כי אבולה אינה נגיף הנישא באוויר ולכן אינו דורש נקיטה באותם אמצעים כמו נגיף הקורונה. אבל אמש כאמור הוא עצר כל תנועה פנימה ומחוץ למחוזות מובנדה וקסנדה למשך 21 יום. משאיות מטען עדיין יורשו להיכנס ולצאת מהמחוזות, אמר, אך כל שאר התחבורה תופסק.

"אלה אמצעים זמניים כדי לשלוט בהתפשטות האבולה", אמר בנאום מוסווני. "כולנו צריכים לשתף פעולה עם הרשויות כדי שנביא את ההתפרצות הזו לסיומה בזמן הקצר ביותר".  הנשיא כבר הורה למשטרה לעצור כל מי שנחשד בנגיף שסירב להתבודד, ואסר על מרפאים מסורתיים לנסות לטפל במקרים. בהתפרצויות קודמות, מרפאים נקשרו לנקודות חמות להתפשטות הנגיף.