ההסלמה במזרח אירופה: הושגה הפסקת אש בין ממשלת אוקראינה לבדלנים הפרו-רוסים

ארגון הביטחון ושיתוף הפעולה האירופי הודיע כי הפסקת האש בין הצדדים הושגה לאחר מחדש, לאחר שהבדלנים הפרו אותה בחודש יולי האחרון. ראש הסגל של נשיא אוקראינה: "החגים הקרובים צפויים לעבור בשלום"

רכב של צבא אוקראינה בדרך לעיר סלביאנסק
רכב של צבא אוקראינה בדרך לעיר סלביאנסק (ארכיון) | צילום: רויטרס

ארגון הביטחון ושיתוף הפעולה האירופי (OSCE) הודיע היום (חמישי) כי הושגה הפסקת אש בין ממשלת אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים, זאת לאחר שהופרה על ידם בחודש יולי האחרון. בתגובה, ראש הסגל של נשיא אוקראינה, אנדריי ירמק, מסר בתגובה: "החגים הקרובים צפויים לעבור בשלום".

נכון לאתמול, ארגון הביטחון ושיתוף הפעולה, שעוקב אחר המתרחש באזור מאז 2014 אז סיפחה רוסיה באלימות ובניגוד לחוק הבינלאומי את חצי האי קרים, ספר 564 הפרות של הפסקת האש בדונייצק ו-49 הפרות בלוהנסק שבמזרח אוקראינה.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

כידוע, הכוחות המזוינים של אוקראינה נלחמים זה 7 שנים בבדלנים שממומנים על ידי הפדרציה הרוסית, שכבשו חלקים נרחבים במזרח המדינה "דונבס". נכון לעכשיו, למעלה מ-14,000 בני אדם נהרגו במסגרת הקרבות.

בד בבד, מוקדם יותר השבוע שלח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר תקיף לארה"ב ואמר כי "לרוסיה אין מקום לסגת מול ארצות הברית בעניין אוקראינה. נאלץ להגיב בקשיחות אלא אם המערב ינטוש את הקו האגרסיבי שלו". במקביל, ארה"ב ונאט"ו ממשיכים ללחוץ על הקרמלין עקב האגרסיה כלפי קייב.

כמו כן, בשבוע שעבר פרסם הקרמלין את "רשימת שמונה הנקודות", במגרתו הוא דורש בין היתר את חסימת אוקראינה מכניסה לברית נאט"ו, הגבלת מספר החיילים והנשקים שנשלחים לגבול המזרחי והחזרתם של חיילי נאט"ו חזרה לגבולות שנקבעו בשנת 1997, וזאת על מנת למנוע את התרחות הכוחות מזרחה.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies

במקביל באותו שבוע, דו"ח רשמי של משרד הביטחון האוקראיני חשף כי מספר החיילים הרוסיים בגבול עם אוקראינה עלה ל-120 אלף, כאשר הקרמלין ממשיך לבנות את הכוח הצבאי בגבול שבמזרח אירופה, בין היתר באמצעות כוחות חי"ר וחיל אוויר נוספים.