הערכות המומחים: מטוסו של פריגוז'ין התרסק לאחר שנפגע מפיצוץ חזק

התרסקות המטוס ומותו של מפקד כוח וגנר שמרד בפוטין ממשיכים לעורר הדים בעולם ותחקיר חדש של רשת CNN מחזק את ההשערות שמדובר בפעולה מכוונת. מומחים שבחנו את התיעודים של המטוס העריכו שפיצוץ, ממטען או מטיל, הביא להתרסקות

Screenshot 2023 08 26 092804
גוף המטוס לאחר ההתרסקות | צילום: רויטרס

שלושה ימים לאחר התרסקות המטוס ברוסיה עליו היה ככל הנראה מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, הערפל סביב הפרשה מתחיל להתפזר ונחשפים עוד ועוד פרטים המצביעים על כך שמדובר בחיסול - ולא בתאונה. תחקיר של רשת CNN שפורסם היום (שבת) מצביע על האפשרות שפיצוץ בגוף המטוס הביא להתרסקות.

התחקיר התבסס עדויות וניתוחים של התמונות, הסרטונים ומעט המידע שנחשף על האירוע על ידי מומחים שונים. על פי ההערכות, האופן בו המטוס נפל והשטח הגדול עליו התפזרו חלקים שונים מצביעים באופן מובהק על כך שהיה פיצוץ באוויר שהביא לנפילת המטוס.

רשות התעופה הרוסית הודיעה כבר שתחקור את "הנסיבות שהביאו לתאונה", אך במערב כמובן לא ממהרים להאמין לרוסים, ונוטים לחשוב שמדובר במהלך מתוכנן של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ההתרסקות אירעה חודשיים בדיוק מיום ניסיון המרד של פריגוז'ין, שכוחותיו צעדו לעבר מוסקבה והגיעו עד כ-200 קילומטרים בלבד מהבירה.

Whatsapp Image 2023 08 26 At 0
אנזדרטה לזכרו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 26 At 0
אחת מכנפי המטוס לאחר ההתרסקות | צילום: רויטרס

באחד הסרטונים המתעדים את הנפילה, נראה שובל לבן סביב המטוס שנופל במהירות למטה כשהוא ללא כנף אחת. לפי המומחים, הראיות הקיימות מצביעות על כך שלא סביר שההתרסקות נגרמה מתקלה טכנית. האופן בו צנח המטוס והדרך בה חלקי מטוס רבים התפזרו ונפלו בשטח רחב - מצביעים על פיצוץ שהביא להתרסקות.

המטוס עצמו, מטוס מנהלים פרטי, הוא אותו אחד ששימש את פריגוז'ין לאחר המרד כשנאלץ לעזוב את רוסיה לבלארוס. בחודשיים האחרונים, מומחי תעופה עקבו אחר פעולות המטוס, שבעיקר טס הלוך וחזור מרוסיה לבלארוס. לעיתים המטוס כיבה את המשדרים שלו כדי להקשות על איתורו. ההערכות הן שפריגוז'ין ניסה לטשטש את עקבותיו ולא ברור באילו טיסות היה על המטוס בתקופה זו.

Whatsapp Image 2023 08 26 At 0
גוף המטוס לאחר ההתרסקות | צילום: רויטרס

מרכוס שילר, מומחה טילים אירופאי שמייעץ לנאט"ו, אמר ל-CNN שלפי העדויות והראיות מההתרסקות, ובעיקר לפי השטח הגדול אליו הגיעו חלקי המטוס, מחזקים את ההשערה שמדובר בפיצוץ גדול שהביא להתרסקות. עם זאת, לא ניתן לקבוע אם הפיצוץ נגרם ממטען על גבי המטוס או מטיל ששוגר אליו.

הפנטגון האמריקני אמר ביום חמישי האחרון שפריגוז'ין ככל הנראה נהרג בהתרסקות. גם גורמי מודיעין אמריקניים ומערביים ששוחחו עם CNN מאמינים שמדובר בפעולה מכוונת. הגורמים אף טענו שההתרסקות ככל הנראה נגרמה על ידי פיצוץ שאירע במטוס כשהיה באוויר, אך עוד מוקדם לקבוע בוודאות.

Whatsapp Image 2023 08 26 At 0
תיעוד ההתרסקות | צילום: רויטרס

ביום חמישי, לאחר ההתרסקות, אמר פוטין כי הוא "שולח את תנחומיו" למשפחתו של פריגוז'ין. הוא הוסיף כי הוא "מכיר אותו שנים רבות" וכי "יש להמתין לתוצאות החקירה, ייתכן שזה ייקח זמן".

גם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לאירוע בשיחה עם כתבים, ואמר: "אני לא יודע מה בדיוק קרה, אבל אני לא מופתע. לרוב, דברים לא מתרחשים ברוסיה מבלי שפוטין עומד מאחוריהם. אני לא יודע מספיק כדי לענות על שאלות בנושא הזה". במקביל, קבוצת טלגרם שמזוהה עם כוח וגנר הספיקה כבר לאשר את מותו של פריגוז'ין ושחררה הודעה בה נכתב כי הוא נהרג "כתוצאה מפעולות של בוגדים ברוסיה".

Whatsapp Image 2023 08 26 At 0
פריגוז'ין בתיעוד האחרון שלו באפריקה | צילום: רויטרס

פריגוז'ין עלה לכותרות ביוני האחרון כאשר הוביל את המיליציה שאותה הנהיג לכיוון מוסקבה ואיים בהפיכה. לאחר תקופה ארוכה שבה לא נראה בציבור, יום לפני ההתרסקות פורסם סרטון של פריגוז'ין מאפריקה, בו הוא הבטיח כי כוחותיו יהפכו את היבשת ל"חופשיה ומאושרת".

ניסיון ההפיכה הקצר שהוביל פריגוז'ין, במסגרתו כוח וגנר השתלט על העיר החשובה רוסטוב על הדון וצעד לעבר מוסקבה, היווה את קריאת התיגר המשמעותית ביותר על סמכותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז עלייתו לשלטון.

המרד עורר עניין רב ברחבי העולם, אך בסופו של דבר הוא נגמר לאחר יום אחד בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לאחר שנסוג עם כוחותיו, הודיע פריגוז'ין כי לא הייתה בכוונתו להפיל את השלטון וכי כוח וגנר צפוי להיסגר.