תחקיר: "צלמי עיתונות זרה היו לצד מחבלי חמאס מתחילת הטבח"

ארגון "HonestReporing" המנטר סיקור תקשורתי מוטה נגד ישראל בעולם, פרסם תחקיר שבו נטען כי צלמי עיתונות עצמאיים עזה שעובדים עבור סוכנויות AP, רויטרס וניו יורק טיימס - הצטרפו למחבלי חמאס כדי לתעד מקרוב את הזוועות. "האם המהלך תואם עם חמאס?", תהו עורכי התחקיר. "האם הודיעו לכלי התקשורת הללו על התמונות המסוימות האלה?"

זמן צפייה: 03:36

ארגון HonestReporting, ש"מפקח על הסיקור התקשורתי המוטנה נגד ישראל", פרסם אמש (רביעי) תחקיר שלפיו צלמים של סוכנויות ידיעות בינלאומיות וכן כלי תקשורת מהעולם תיעדו את הזוועות בעוטף עזה. בתחקיר טענו כי צלמי העיתונות הצטרפו למחבלי חמאס. "מה הם עשו שם כל כך מוקדם, בבוקר שבת שאמור היה להיות שקט?", נכתב בתחקיר. "האם המהלך תואם עם חמאס? האם צלמי העיתונות, שעובדים כפרילנסרים עבור כלי תקשורת אחרים כמו CNN וניו יורק טיימס, הודיעו לכלי התקשורת האלה על התמונות והתיעודים? האם הם הודיעו לכלי התקשורת בארה"ב שהם קרובים אל מחבלי חמאס?". עוד נאמר כי "אם לשפוט לפי תמונות הלינץ', החטיפה וההסתערות על קיבוץ ישראלי, נראה שהגבול נפרץ לא רק פיזית, אלא גם עיתונאית".

ב-HonestReporting ציינו עוד כי "סוכנויות חדשות בעולם עשויות לטעון שהצלמים האלה פשוט עשו את עבודתם. תיעוד פשעי מלחמה, למרבה הצער, עשוי להיות חלק ממנו. אבל זה לא כל כך פשוט. כעת ברור כי חמאס תכנן את המתקפה ב-7 באוקטובר במשך זמן רב: היקפו, מטרותיו האכזריות והתיעוד האדיר שלו הוכנו במשך חודשים, אם לא שנים. הכול נלקח בחשבון - הפריסה, התזמון, כמו גם השימוש במצלמות גוף וסרטוני טלפון נייד לשיתוף הזוועות".

עוד נכתב בתחקיר: "האם מתקבל על הדעת ש'עיתונאים' הופיעו במקרה מוקדם בבוקר בגבול ללא תיאום מוקדם עם המחבלים? או שהם היו חלק מהתוכנית? גם אם הם לא ידעו את הפרטים המדויקים של מה שהולך לקרות, ברגע שזה התגלגל הם לא הבינו שהם פורצים גבול? ואם כן, האם הודיעו לסוכנויות הידיעות? אין ספק שהיה צורך בתקשורת כלשהי - לפני, אחרי או במהלך הפיגוע - כדי לפרסם את התמונות".

"כך או כך, כשסוכנויות חדשות בינלאומיות מחליטות לשלם עבור חומר שצולם בנסיבות כה בעייתיות, הסטנדרטים שלהן עלולים להיות מוטלים בספק והקהל שלהם ראוי לדעת על כך. ואם אנשיהן בשטח שיתפו פעולה באופן אקטיבי או פסיבי עם חמאס כדי להשיג את הצילומים, יש לקרוא להם להגדיר מחדש את הגבול בין עיתונות לבין ברבריות".

תיעוד של אחד מצלמי AP
תיעוד של אחד מצלמי AP | צילום: HonestReporter

לגבי סוכנות הידיעות AP ציינו בתחקיר ארבעה שמות מופיעים על התמונות שפורסמו מטעם הסוכנות מאזור הגבול בין ישראל לעזה ב-7 באוקטובר: חסן אסלייה, יוסף מסעוד, עלי מחמוד וחאתם עלי. עוד נאמר כי אסלאיה, צלם עיתונות שעובד גם ב-CNN כפרילנסר, חצה לישראל, צילם טנק ישראלי בוער ולאחר מכן תיעוד מחבלים שחדרו לקיבוץ כפר עזה.

Honest Reporting פרסם במסגרת התחקירה תמונה של חסן אסלייה לצד יחיא סינוואר ב-9 בינואר 2020:

בתחקיר של HonestReporting הובאו צילומי מסך של הציוצים של אסלייה בטוויטר, שמאז הוסרו, שבהם הוא תיעד את עצמו עומד מול הטנק הישראלי. הוא לא לבש אפוד עיתונות או קסדה, ובציוץ שלו בערבית נכתב: "חי מתוך יישובי רצועת עזה".

יוסף מסעוד, שעובד גם בניו יורק טיימס, היה גם כן בזירות ההתרחשות - והספיק לצלם טנקים וכוחות בשטח. עלי מחמוד וחאתם עלי, לפי התחקיר, "הוצבו כדי לצלם תמונות של החטיפות הנוראיות של ישראלים לעזה". עלי מחמוד, לפי HonestReporting, "תפס את הטנדר שנשא את גופתה של שני לוק הגרמנייה-ישראלית, וחאתם עלי צילם ירי בישראלים חטופים שנחטפו לרצועה.

תמונת AP שהופיעה בתחקיר
תמונת AP שהופיעה בתחקיר | צילום: HonestReporting

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה תמונה שעליה חתומים שני צלמי העיתונות מוחמד פאיק אבו מוסטפה ויאסר קודיח. בתיעוד של השניים נראה טנק צה"ל לאחר שעלה באש בשטח ישראל. אחד מהם אף תיעד, לפי התחקיר, לינץ'. עוד נאמר: "רויטרס אמנם הוסיפה אזהרה לכיתוב התמונה הקשה לצפייה, אך זה לא מנע מעורכי רויטרס לתייג אותה ללא בושה כאחת מ'תמונות היום'".

אסלייה, שעובד גם כפרילנסר של CNN, חצה את הגבול לישראל, צילם תמונות של טנק בוער ותיעד את חדירת המחבלים לקיבוץ כפר עזה. הוא העלה תמונות לטוויטר, שמאז נמחקו, בהן תיעד את עצמו ליד הטנק. מסעוד, עובד של AP ופרילנסר של הניו יורק טיימס גם נכח במקום. רויטרס פרסמו תמונות של שניים מצלמי הסוכנות שהיו גם בגבול בזמן שהמוני מחבלים חדרו לישראל: מוחמד פאיק אבו מוסטפא ויאסר קודיח. השניים צילמו תמונות של טנק שרוף בשטח ישראל, ואבו-מוסטפא תיעד לינץ' בחייל צה"ל שהוצא מטנק בכוח ע"י המחבלים.

עם פרסום התחקיר, נראה שב-AP ככל הנראה הסירו את שמות הצלמים העצמאיים מכמה תמונות. "אולי מישהו שם הבין שהדבר הזה מעלה שאלות אתיות עיתונאיות רציניות", נכתב ב-HonestReporting.

הבוקר הגיב חסן אסלייה, אחד העיתונאים שהוזכרו בכתבה: "אני נתון כעת למסע הסתה גדול באמצעי התקשורת בעברינת, וזאת לאחר שסיקרתי את המלחמה המתמשכת על עזה. לנוכח ההסתה התקשורתית המכוונת כלפיי - אני מטיל על הגורמים הנוגעים בדבר את האחריות ואני מזהיר מפגיעה בצוותים העיתונאיים ובסוכנויות הידיעות הפועלות והמקומיות בעזה".

מסוכנות הידיעות AP נמסר: "ל-AP לא הייתה כל ידיעה על מתקפת 7 באוקטובר לפני שהתרחשה. תפקידה של AP הוא לאסוף מידע על אירועים חדשותיים ברחבי העולם, בכל מקום שבו הם מתרחשים, גם כאשר האירועים האלה הם איומים וגורמים לקורבנות המונים. AP משתמשת בתמונות שצולמו על-ידי פרילנסרים ברחבי העולם, כולל בעזה". CNN הודיעה כי היא משעה את קשרי העבודה עם הצלם המדובר. סוכנות הידיעות רויטרס מסרה: "לא ידענו מראש על המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר ולא אמרנו לצלמים לצאת למקום". ניו יורק טיימס טרם הגיב.

HonestReporter מופעל על-ידי גיל הופמן, עיתונאי ישראלי ותיק שעבד בעבר ככתב מדיני בג'רוזלם פוסט.

ארגון העיתונאים והעיתונאיות מסר: "ממצאי התחקיר שפורסם ב Honest Reporting שלפיו צלמים של Reuters, AP CNN התלוו לאנשי חמאס שיצאו בבוקר 7 באוקטובר לטבוח באזרחים ביישובי עוטף עזה, מחייבים בירור מעמיק ושקוף. בתחקיר עולה השאלה האם הצלמים ידעו מראש על המתקפה המתוכננת של חמאס והיו חלק מהכוחות הפולשים. גופי התקשורת הבינלאומיים חייבים לערוך תחקיר פנימי מקיף בנוגע לתפקיד שמילאו שליחיהם בבוקר 7 באוקטובר, ולפרסם לציבור את הממצאים".

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר כי "אם אכן נציגי סוכנויות הידיעות והרשתות הגדולות ידעו מראש על הטבח הצפוי, הדבר מעלה חשש לכאורה לשותפות לדבר עבירה או לאי-מניעת הרצח. התחקיר מעלה שאלות אתיות קשות, לא רק על התנהלותם של אנשי השטח, אלא גם של מנהלי הרשתות וסוכנויות העיתונות, והשאלה היא האם ידעו על כוונת חמאס, ועדיין נתנו לכך יד. אנו פונים אליהם לערוך תחקיר נוקב, כדי לבחון את מה שידעו לפני הטבח, והאם התנהלות אחרת שלהם היתה מובילה להצלת חיים של חפים מפשע רבים. אנו דורשים שיפרסמו את המסקנות בהקדם לפני העולם כולו, בדיוק כפי שהפיצו את הדיווחים ואת התמונות הנוראיים".