אחרי 160 שנה: מלך הולנד התנצל על חלקה של המדינה בעבדות

המעצמה הקולוניאלית ההולנדית החזיקה בשטחים נרחבים ברחבי העולם, וסוחרי עבדים הולנדים סחרו ביותר מ-600 אלף בני אדם שהניבו רווחים רבים לשליטים במשך כ-200 שנה, עד שהעבדות נאסרה בשנת 1863. בנאום שנשא לציון 160 שנה לביטול העבדות, המלך וילם-אלכסנדר התנצל על חלקה של המדינה בסחר בעבדים. "לאחר הכרה והתנצלות, נוכל לעבוד יחד על ריפוי, פיוס ושיקום"

מלך הולנד וילם-אלכסנדר
המלך וילם-אלכסנדר באירוע ציון סיום העבדות | צילום: רויטרס

מלך הולנד, וילם-אלכסנדר, התנצל אתמול (שבת) באופן רשמי על תפקידה של מדינתו בסחר בעבדים, במהלך נאום שנשא באמסטרדם באירוע לציון 160 שנה לביטול העבדות במדינה, כך לפי דיווח ברשת BBC.

הולנד הייתה מעצמה קולוניאלית גדולה בתקופה שלאחר המאה ה-17, והחזיקה בשטחים נרחבים ברחבי העולם, כשסוחרי עבדים הולנדים סחרו ביותר מ-600,000 אנשים. וילם-אלכסנדר כינה זאת "אימה" והוסיף כי משפחת המלוכה לא עשתה דבר כדי לעצור זאת.

Whatsapp Image 2023 07 02 At 0
המלך וילם-אלכסנדר באירוע לציון 160 שנה לסיום העבדות | צילום: רויטרס

ביוני, מחקר חדש חשף כי שליטים הולנדים קיבלו סכום שווה ערך ל-545 מיליון יורו (595 מיליון דולר) בכסף של היום בין השנים 1675 ל-1770 ממושבות שבהן נאכפה העבדות. "היום אני עומד כאן מולך כמלך שלך וכחלק מהממשלה. היום אני מתנצל בעצמי", אמר.

כשהוא מלווה באשתו המלכה מקסימה, המלך הודה שהוא לא יכול לדבר בשם כל האומה, אבל הוא אמר לקהל ש"הרוב המכריע" של אזרחי הולנד "תומך במאבק לשוויון לכל האנשים, ללא הבדל צבע או תרבות". "לאחר הכרה והתנצלות, נוכל לעבוד יחד על ריפוי, פיוס ושיקום", הוסיף. נאומו התקבל בתשואות רמות מהנוכחים.

מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה ווילם-אלכסנדר
מלכת הולנד ביאטריקס מעבירה את הכתר לבנה ווילם-אלכסנדר. ארכיון | צילום: רויטרס

בשנה שעברה, התנצל גם ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, במהלך נאום שנשא בעיר האג, ואמר כי "צריך להכיר בעבדות כפשע נגד האנושות". עם זאת, נאומו התקבל בדעות חלוקות, כשהיו כאלה שטענו שההתנצלות לא מספקת ושהאופן שבו בוצעה "מרגיש קולוניאלי". במקביל, מספר ערים הולנדיות, בהן אמסטרדם ורוטרדם, פרסמו התנצלות על תפקידן במסחר.

מארק רוטה, ראש ממשלת הולנד
מארק רוטה, ראש ממשלת הולנד | צילום: רויטרס

במהלך המאה ה-17 הולנד כבשה שטחים גדולים באזורים שבהם נמצאות כיום אינדונזיה, דרום אפריקה, קוראסאו ומערב פפואה, והפכה לשחקן מפתח בסחר העבדים הטרנס-אטלנטי. אלפי אנשים נסחרו אז מאפריקה למושבות הולנדיות באיים הקריביים ובדרום אמריקה - בהיקף של כ-5% מכלל סחר העבדים הטרנס-אטלנטי - לפני שנאסר המנהג ב-1863.

עם זאת, במדינת סורינאם (לשעבר גיאנה ההולנדית), המנהג נמשך עוד 10 שנים נוספות, כשהוא גורם לצער וכאב בלתי נתפסים. להולנד עצמה לקח זמן רב לטפל בעברה הקולוניאלי, ורק ב-2006 נוספה ההיסטוריה של העבדות ההולנדית לתכנית הלימודים בבית הספר.