ארה"ב: טראמפ סירב להחזיר את המסמכים המסווגים מביתו במשך שנה

על פי תצהיר של משרד המשפטים האמריקני שנחשף ב"ניו יורק טיימס", הנשיא לשעבר החזיק 184 מסמכים מסווגים באחוזתו בפלורידה, שהיו עלולים לחשוף מקורות מודיעין ולפגוע במעקבי ביטחון לאומי

זמן צפייה: 01:33

על פי תצהיר של משרד המשפטים האמריקני, המסמכים המסווגים שהחזיק הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהובילו לפלישת ה-FBI לאחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה, נדרשו ממנו במשך כשנה מאז שסיים את תפקידו, כך פורסם אמש (שישי) ב"ניו יורק טיימס". עוד הוסיפו בכתבה כי המסמכים היו עלולים לחשוף מקורות מודיעיניים ולפגוע במעקבי ביטחון לאומי.

תחילה, הארכיון הלאומי ומשרד המשפטים ביקשו לפתור את המצב באמצעות תקשורת ומשא ומתן, תוך התמקדות בעיקר בהשבת ואבטחת המסמכים הרגישים ורישומים נשיאותיים אחרים. על פי התצהיר שנחשף בכתבה, הארכיון ביקש מטראמפ במאי 2021, חודשים ספורים לאחר שעזב את תפקידו, מסמכים שהוא עשוי לקחת עימו אשר עליו להחזיר על פי תנאי חוק הרשומות הנשיאותיות.

אחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה
אחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה | צילום: רויטרס

שבעה חודשים לאחר מכן, בסוף דצמבר, נציגיו של טראמפ מסרו ל-FBI כי לו תריסר ארגזים במאר-א-לאגו שמוכנים להחזרה. בינואר, הארכיון אסף מה שהיו למעשה 15 ארגזים. התצהיר כלל גם מכתב ממאי 2022 שהראה שעורכי הדין של טראמפ ידעו שהוא עשוי להחזיק בחומרים מסווגים, שהממשל עדיין רוצה בחזרה, ושמשרד המשפטים חוקר את הנושא.

עוזריו של טראמפ מסרו מסמכים נוספים ביוני. אבל משרד המשפטים ראיינה עדים בעניין, שהביאו אותה להאמין שטראמפ מחזיק בחומרים מסווגים עוד יותר. לאחר מכן, התובעים פנו לשופט פדרלי במהלך הקיץ האחרון, ואמרו שיש להם סיבה סבירה לבצע חיפוש במאר-א-לאגו. החיפוש העלה בסופו של דבר שלל מסמכים רגישים ביותר.

דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לפי ה-FBI, מתוך 15 הארגזים שהשיב הנשיא לשעבר לארכיון הלאומי, רק אחד איננו הכיל מסמכים מסווגים. בסך הכל מצאו הסוכנים 184 מסמכים שסומנו בסיווג - 92 מתוכם סומנו "סודי" ו-25 מהם סומנו "סודי ביותר".

התצהיר לא חשף את תוכנו של אף אחד מהמסמכים ולא ציין את הנושא אליו הם התייחסו, ומשרד המשפטים לא התייחס לאיזה סיכון עלול להיות לביטחון הלאומי אם אחד מהמסמכים ייפול לידי מדינות יריבות. אבל סימוני הסיווג שהם נשאו העלו שחלקם יכולים לחשוף מקורות מודיעין אנושיים חשאיים ושאחרים נגזרו ממעקבי ביטחון לאומי.

דונלד טראמפ בטקס הפרידה מתפקיד הנשיא
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

חלק מהחומרים סומנו "NOFORN", כלומר לא ניתן לשתף אותם באופן חוקי עם ממשל זר ואחרים "SI", קיצור של מידע טכני ומודיעיני מיוחד הקשור למעקב אחר תקשורת זרה.

כדי לקבל את צו החיפוש, נכתב בכתבת הניו יורק טיימס, משרד המשפטים היה צריך לפרוש בפני השופט עבירות אפשריות, ושיבוש מהלכי משפט היה ביניהם. יש "סיבה סבירה להאמין שיימצאו ראיות" בביתו של טראמפ, כתב משרד המשפטים בבקשה לחיפוש. במסמך נוסף טען משרד המשפטים כי יש לו "חששות מבוססים שעשויים להינקט צעדים כדי לסכל או להפריע בדרך אחרת לחקירה זו אם עובדות בתצהיר יתגלו בטרם עת".