טראמפ משנה כיוון: "חייבים לעשות הסכם עם איראן"

הנשיא הרפובליקני לשעבר, שהוביל בשנת 2018 לפרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין בין המערב לאיראן, הודיע בשיחה עם כתבים כי יקדם עסקה חדשה עם הרפובליקה האסלאמית במידה וינצח בבחירות לנשיאות. "אנחנו חייבים לעשות עסקה, בגלל שההשלכות הן בלתי אפשריות", אמר

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, הפתיע אתמול (חמישי) במהלך שיחה עם כתבים בניו יורק, כאשר הודיע כי בכוונתו לקיים מגעים עם המשטר האיראני במטרה לגבש הסכם גרעין חדש, במידה ויזכה בבחירות בנובמבר.

טראמפ לא פירט מה יהיו יעדיו במסגרת משא ומתן אפשרי עם הרפובליקה האסלאמית, אך טען כי עצם קיום השיחות הוא חיוני בעקבות האיום הנשקף ממאמציה של טהראן לפתח לעצמה נשק גרעיני.

"כמובן, אני אעשה את זה", השיב הנשיא לשעבר כאשר נשאל האם יחתור לעסקה עם איראן בתרחיש בו הוא ישוב לבית הלבן, "אנחנו חייבים לעשות עסקה, בגלל שההשלכות הן בלתי אפשריות. אנחנו חייבים עסקה".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

כזכור, בשנת 2018 טראמפ הודיע, בעידודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין שגיבשו מעצמות המערב עם איראן, בתקופת כהונתו של הנשיא ברק אובמה. כחלופה, ממשל טראמפ קידם אסטרטגיית "לחץ מרבי" על טהראן, שכללה סנקציות קשות יותר על הבנקאות ותעשיית הנפט האיראנית. סנקציות אלו נשמרו גם בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן.

בנוסף, דבריו של הנשיא לשעבר, הנאמרים על רקע קרב צמוד מאוד נגד יריבתו בבחירות, סגנית הנשיא קמלה האריס, מפתיעים במיוחד לנוכח העוינות השוררת בינו לבין איראן, גם לאחר שעזב את תפקידו. רק לאחרונה דווח כי מידע מודיעיני שהתקבל בממשל האמריקני הצביע על כך שמשטר האייתוללות תכנן להתנקש בחייו של טראמפ. הקמפיין הרפוליקני אישר השבוע את הדיווח, והודיע כי האבטחה סביב הנשיא לשעבר עובתה.