מקמפיין מקרטע לכוכב פוליטי: השבוע הגורלי של דונלד טראמפ

ביום שלישי יוסגר הנשיא לשעבר לרשויות החוק, וסקרים בארה"ב מראים כי לאחר הפרסום על העמדתו לדין הוא גייס תרומות בשווי ארבעה מיליון דולר בסוף שבוע אחד. מחצית מהאמריקנים סבורים כי מניעים פוליטיים עומדים מאחורי האישומים נגדו - ובסקרים לקראת הבחירות הפנימיות במפלגה הרפובליקנית הוא מזנק ל-51% תמיכה

זמן צפייה: 05:00

לאחר הפרסום על העמדתו לדין של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, סקרים הראו היום (ראשון) כי מחצית מהאמריקנים סבורים כי מניעים פוליטיים עומדים מאחורי האישומים נגדו, ופחות ממחצית הנשאלים מאמינים כי היה צריך להגיש נגדו כתב אישום.

מסקר של מכון "איפסוס" שבדק את מצבם של המועמדים בבחירות הפנימיות של המפלגה הרפובליקנית עלה כי טראמפ מזנק ל-51% תמיכה, ולעומתו מושל פלורידה רון דה-סנטיס יורד ל-32% תמיכה. במהלך סוף השבוע שאחרי הפרסומים על העמדתו לדין הצליח טראמפ לגייס תרומות בשווי ארבעה מיליון דולר.

נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נזכיר כי כתב אישום פלילי יוגש נגד טראמפ בגין תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו "סטורמי דניאלס", באופן המנוגד לחוק. עורך דינו של הנשיא לשעבר סיכם על הסגרתו לרשויות החוק ביום שלישי, ואז גם יילקחו ממנו טביעות אצבעות, כאשר הוא יצולם ויועבר למעצר. חבר המושבעים בניו יורק הצביע בעד האשמתו של טראמפ בגין התשלום ששילם לכוכבת הפורנו בקמפיין הבחירות ב-2016.

"יצרנו קשר עם עורך דינו של מר טראמפ על מנת לסכם את הסגרתו למשרד התובע המחוזי במנהטן, והעמדה לדין על כתב אישום של בית המשפט העליון", נאמר בהצהרה של התובע המחוזי במנהטן אלווין בראג. יש לציין כי הנשיא לשעבר כבר הבין כי האשמתו קרובה, וחשב שייעצר מוקדם יותר החודש.

דונלד טראמפ בהכרזה על מועמדתו בבחירות 2024
דונלד טראמפ בהכרזה על מועמדתו בבחירות 2024 | צילום: רויטרס

מעולם לא הוגש כתב אישום פלילי נגד נשיא אמריקני לשעבר, וההתפתחויות החדשות עלולות לפגוע באופן משמעותי בקמפיין הריצה לנשיאות של טראמפ ב-2024, עליו הצהיר לפני מספר חודשים. הנשיא לשעבר, על פי הדיווחים, עומד בפני 30 סעיפים של הונאה עסקית, ותקף את בראג ואת המפלגה הדמוקרטית בתגובה קצרה שפרסם זמן קצר לאחר שנודע על כתב האישום, וטען כי מדובר "ברדיפה פוליטית".

"אני מאמין שציד המכשפות הזה יפגע באופן מאסיבי בנשיא ג'ו ביידן. התנועה שלנו, והמפלגה שלנו, מאוחדת וחזקה - תביס את אלווין בראג, ולאחר מכן נביס את ג'ו ביידן", הוסיף טראמפ בתגובתו.

רפובליקנים בכירים גינו את הגשת כתב האישום, ומיהרו להגן על הנשיא לשעבר. קווין מקארתי, יו"ר בית הנבחרים האמריקני, האשים את בראג כי צעדיו מהווים "פגיעה בלתי הפיכה במדינה שלנו", והוסיף: "העם האמריקני לא יסבול את העוול הזה. ובית הנבחרים יחייב את אלווין בראג לספק דין וחשבון על ניצול הכוח חסר התקדים שלו".