דובר הקרמלין: "איננו משתמשים בכטב"מים איראניים"

דמיטרי פסקוב הכחיש את הדיווחים לפיהם הצבא הרוסי עושה במלחמה באוקראינה שימוש במל"טים וכטב"מים שסופקו ע"י איראן. "לקרמלין אין מידע בנוגע לזה, השאלה צריכה להיות מופנית למשרד ההגנה הרוסי"

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב | צילום: רויטרס

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס היום (שלישי) לדיווחים השונים, לפיהם איראן סיפקה לרוסיה מל"טים וכטב"מים, שהצבא הרוסי עושה בהם שימוש במלחמה באוקראינה. בתוך כך, פסקוב הכחיש את הטענות והדיווחים הללו והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי. זאת, כשברקע נמשכות מתקפות המל"טים והטילים של רוסיה לעבר אוקראינה ובפרט נגד מטרות אזרחיות ותשתיתיות: חשמל, אנרגיה, מים וכו'.

"לקרמלין אין מידע בנוגע לשימוש בכטב"מים איראניים. השאלה הזו צריכה להיות מופנית למשרד ההגנה הרוסי, ולא לקרמלין", הוסיף פסקוב. בהקשר זה, יצוין כי לפני כמה ימים דווח ב"וושינגטון פוסט" כי איראן מתכוונת לספק נשק לרוסיה על מנת לעזור לה להמשיך את התקיפה באוקראינה. לפי הדיווח, הרפובליקה האיסלמאית צפויה לצייד את הצבא הרוסי בין היתר במל"טים ובטילי קרקע-קרקע מיוחדים מתוצרת איראנית.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

הדיווח ב"וושינגטון פוסט" מצטרף לשורה של אזהרות מצד בכירים במדינות המערב הטוענים מזה זמן מה שאיראן מספק לרוסיה אמצעי לחימה, ולמעשה, הדיווח עשוי להדגיש את הקשיים בהם רוסיה נתקלה במלחמה. אספקת תחמושת מאיראן יכולה לעזור לצבא הרוסי להתמודד עם מה שהממשל האמריקני מכנה "בעיות לוגיסטיות" שיש לצבאו של פוטין מאז פרצה המלחמה בחודש פברואר האחרון. המל"טים הפכו לכלי נשק משמעותיים בתקיפות הרוסיות באוקראינה בשבועות האחרונים.

לא זאת בלבד, על פי דיווחים של גורמי מודיעין שהגיעו לארה"ב ולאוקראינה, איראן מתכננת לשלוח לרוסיה טילים בליסטיים איראניים היכולים לפגוע במטרות קצרות טווח במרחק של עד 700 ק"מ. אם אכן יגיע משלוח שכזה, הוא יהיה הראשון מסוגו שאיראן שולחת לרוסיה מאז תחילת המלחמה. לפי אותם גורמים, איראן מתכננת משלוח נוסף של מל"טי "קמיקזה", היכולים לשאת עליהם חומר נפץ למרחקים ארוכים.

כטב''מ התקיפה, סיור ומודיעין האיראני - ''מוהג'ר 6'' שיורט באוקראינה
כטב''מ התקיפה, סיור ומודיעין האיראני - ''מוהג'ר 6'' שיורט באוקראינה בסוף חודש ספטמבר | צילום: רויטרס

איראן מבחינתה הכחישה את ההאשמות, וטוענת כי "לא ציידה ולא תצייד" את רוסיה בכלי נשק. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן, טען: "אנחנו מאמינים שהתחמשות של כל צד תגרום להמשך המלחמה, כך שאנחנו לא שוקלים ולא נשקול את המלחמה כדבר הנכון לאוקראינה, אפגניסטן, סוריה ותימן" עם זאת, כבר תועדו תמונות מהשבוע האחרון של שרידים של כלי טיס איראניים על אדמות אוקראינה.

על רקע הדיווחים הללו, בשבוע שעבר, ה"ניו יורק טיימס" ציטט בכיר עלום שם במערכת הביטחון הישראלית שטען כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע מודיעיני על המל"טים האיראניים שנמצאים בשימוש רוסי. לדברי הגורם, כחלק מהסיוע המודיעיני הישראלי, חברה פרטית ישראלית מספקת לאוקראינה תמונות לוויין של עמדות מל"טים של צבא רוסיה.

שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט הבוקר בשמי קייב
שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט אתמול בשמי קייב | צילום: מתוך טוויטר

עוד דווח אתמול ב-"BBC" הבריטי, כי ארצות הברית מתכננת להטיל שורה נוספת של סקנציות נרחבות על איראן בעקבות אספקת המל"טים לרוסיה. האיחוד האירופי הודיע גם הוא על כוונתו להטיל סנקציות נוספות על איראן וכן על רוסיה, בעקבות ההפצצות האחרונות בבירת אוקראינה קייב ובערים נוספות במדינה.

לפי הדיווח, בנוסף ל-2,400 המל"טים מסוג "קמיקזה", המכונים גם מל"טים "מתאבדים", איראן חימשה את רוסיה בטילים בליסטיים מסוג קרקע-קרקע. אולם התחמושת הזו ככל הנראה לא מספיקה לרוסיה, שפנתה לצפון קוריאה בבקשה לרכוש ממנה נשק נוסף.

כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' של איראן יורט באוקראינה. היה שימוש רוסי
כטב''מ מסוג ''שאהד-136'' של איראן שיורט באוקראינה באמצע חודש ספטמבר | צילום: מתוך טוויטר

בסוף חודש ספטמבר, משרד החוץ של אוקראינה הודיע כי יוריד את דרג הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, לאחר שמצא הוכחות כי הרפובליקה האיסלאמית העבירה כטבמ"ים לרוסיה, וזו השתמשה בהם במלחמתה נגד אוקראינה.

הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי כינה בעבר את הסיוע האיראני: "שיתוף פעולה עם הרוע". למעשה, הודאותו של הנשיא זלנסקי ביירוט הכטב"מים האיראניים מוכיחה את הטענות של בכירים בממשל האמריקני, כמו גם של בכירים נוספים ממדינות אירופה, שטוענים זה מכבר שאיראן העבירה ועודנה מעבירה אמצעי לחימה לרוסיה, ביניהם גם כטב"מים - דבר שבטהרן הכחישו.