פקיסטן: חרף התנגדות אנשי הדת, הושק הקו החם לטרנסג'נדרים

פקיסטן השיקה קו חם ראשון מסוגו, על מנת "להגן על הטרנסג'נדרים מפני אפליה והטרדה". בעיני רבים בפקיסטן, טרנסג'נדרים בפקיסטן נחשבים למנודים והם לעיתים קרובות סובלים מהתעללות מינית ותקיפות. "אנחנו שמחים שהקו הזה הוקם עבורנו"

הפגנה של נשים טרנסיות בפקיסטן
הפגנה של נשים טרנסיות בפקיסטן | צילום: מתוך טוויטר

פקיסטן השיקה אתמול (שישי) קו חם לטרנסג'נדרים, הראשון מסוגו, על מנת "להגן על הטרנסג'נדרים מפני אפליה והטרדה". כך מסר אתמול סלמאן סופי, יועצו של ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף, לסוכנות הידיעות האמריקנית AP. יצוין כי בעיני רבים בפקיסטן, טרנסג'נדרים נחשבים למנודים, במיוחד באזוריה השמרניים של הרפובליקה האיסלאמית, שם הם לעיתים סובלים מהתעללות מינית, תקיפות ואף רציחות.

"אנחנו שמחים שהקו הזה הוקם עבורנו" אמר אלמאס בובי, דובר מטעם הקהילה הטרנסג'נדרית בפקיסטן. בובי אמר שברוב מקרי ההטרדה מהם סובלים חברי הקהילה, הם הוכו, נעצרו או הוטרדו בפומבי על ידי המשטרה ברחבי המדינה. עם זאת, בובי הסתייג מעט מהקמתו של הקו החם והוסיף: "איך נוכל להתקשר למוקד הזה כשהטלפונים שלנו נחטפים על ידי המשטרה? כשהם עוצרים אותנו במסיבות שבהם אנחנו צריכים להופיע? המשטרה היא זו שהכי מטרידה אותנו".

מנסה להעביר תיקון בהצעת החוק לזכויות טרנסג'נדרים. ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף
מנסה להעביר תיקון בהצעת החוק לזכויות טרנסג'נדרים. ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף | צילום: רויטרס

הקו החם הפקיסטני, הושק במקביל לניסיונותיה של הממשלה החדשה בראשות רה"מ שהבז שריף, להעביר תיקון בהצעת החוק לזכויות טרנסג'נדרים, שיאפשר להם לבחור את זהותם המגדרית במסמכים ממשלתיים, תעודות חינוך, תעודות זהות ועוד. התיקונים המוצעים עוררו מחלוקת קשה במדינה, כשאנשי הממסד הדתי מתנגדים להם בכל תוקף, ומקשים את העברת ואישור התיקון.

למרות שפקיסטאן רשמה התקדמות משמעותית בשנים האחרונים בכל הקשור לזכויות טרנסג'נדרים, מומחים לזכויות אדם אומרים שעדיין יש עוד הרבה מה לעשות כדי להבטיח הכרה חברתית בטרנסג'נדרים, במדינה בה חיים לפי ההערכות כ-10,000 טרנסג'נדרים. יצוין כי בשנה שעברה, פקיסטן פתחה את בית הספר הממשלתי הראשון שלה לסטודנטים טרנסג'נדרים, ובשנת 2019, בית המשפט העליון של פקיסטן הכיר בטרנסג'נדריות כמגדר.