פרס נובל לשלום יוענק לארגון יפני הפועל נגד הפצת נשק גרעיני

הפרס יוענק לארגון "Nihon Hidankyo", הפועל להביא לפירוק העולם מנשק גרעיני. הארגון, המורכב מניצולי הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי, זכה בפרס על "מאמציו יוצאי הדופן בנושא, שתרמו רבות לביסוס טאבו גרעיני"

ארגון ניהון היידנקיו

פרס נובל לשלום לשנת 2024 יוענק לארגון יפני בשם "Nihon Hidankyo", הפועל נגד הפצת נשק גרעיני - כך הודיעה היום (שישי) ועדת הפרס. הארגון, המורכב מניצולי הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי, זכה בפרס על "מאמציו להביא לפירוק העולם מנשק גרעיני, ועל כך שהוכיח, באמצעות עדויות החברים בו, את ההשלכות של שימוש בנשק זה". ועדת הפרס הוסיפה: "המאמצים יוצאי הדופן של הארגון ונציגיו תרמו רבות לביסוס טאבו גרעיני".

זהו פרס הנובל לשלום ה-105 שהוענק מאז שנת 1901. הפרס הוענק ל-142 חתני פרס - 111 אנשים ו-31 ארגונים. מתוך 111 הזוכים, רק 19 מהם היו נשים.

פצצת האטום שהוטלה על הירושימה ונגסקי
פצצת האטום שהוטלה על הירושימה ונגסקי | צילום: רויטרס

בשנה שעברה, זכתה בפרס מתנגדת המשטר האיראנית נרגס מוחמדי, שלקחה חלק ב"מחאת החיג'אב". בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי מוחמדי קיבלה את הפרס "על מאבקה בדיכוי הנשים באיראן וקידום זכויות אדם". יו"ר הוועדה בריט ריס-אנדרסן פתחה את נאומה ואמרה: "אישה, חיים חירות". היא כינתה את מוחמדי "לוחמת חופש".

מוחמדי, שמרצה עונש מאסר של 12 שנים בכלא בטהרן בשל היותה מתנגדת משטר, הואשמה בין היתר ב"הפצת תעמולה" נגד הרפובליקה האיסלאמית ופעלה לביטול עונש המוות במדינה. היא סגנית ראש המרכז להגנה על זכויות האדם, עו"ד שירין עבאדי, שזכתה בפרס נובל לשלום ב-2003. מוחמדי היא האישה ה-19 שזוכה בפרס מאז היווסדו.

נרגס מוחמדי
נרגס מוחמדי | צילום: רויטרס

עד כה, האקדמיה השוודית המלכותית למדעים הכריזה על הזוכים בפרס נובל לרפואה - המדענים האמריקניים ויקטור אמברוס וגארי רובקון, על מחקרם שהביא לגילוי טכנולוגיית המיקרו-RNA, ותפקידו בוויסות גנים שלאחר שעתוק; הזוכים בנובל לכימיה - דיוויד בייקר, דמיס הסביס וג'ון מ. ג'אמפר, על פריצת דרך בחקר החלבונים אחרי שהשתמשו בכלי בינה מלאכותית על מנת "לפצח את הקוד" של רוב מבני החלבונים הקיימים ולהמציא מבנים חדשים ומלאכותיים; והזוכה בפרס נובל בספרות - הסופרת הדרום-קוריאנית האן קאנג, שזכתה בפרס היוקרתי על "הפרוזה הפואטית העצימה שלה, המתעמתת עם טראומות היסטוריות וחושפת את שבריריות החיים האנושיים".