חברו הטוב של הצומח? כלבים אומנו לזהות מחלות בעצים

מדענים אמריקנים אימנו כלבים כך שיוכלו להבדיל בין עץ שנדבק בבקטריה לעץ בריא, ולסייע במניעת מגיפה בפרדסי פירות הדר. "האף של הכלב הוא טכנולוגיה בת אלפי שנים"

כלבה שוכבת על הדשא

מדענים אמריקנים פרסמו מחקר שטוען שכלבים יכולים להריח בקטריות בעצי הדר - ובכך להציל פרדסים שלמים מהידבקות במגיפה. המדענים אימנו כלבים להריח מחלה שפגעה בפרדסי תפוזים, לימונים ואשכוליות בפלורידה, קליפורניה וטקסס בארה"ב, וגם בעצים בדרום ומרכז אמריקה ובאסיה.

הכלבים יכולים לזהות את המחלה שבועות עד שנים לפני שהיא מופיעה בעלים ובשורשים, כך לפי המחקר. "הטכנולוגיה הזו, האף של הכלב, היא בת אלפי שנים", אמר תימותי גוטוואלד, חוקר במשרד החקלאות האמריקני ושותף לכתיבת המחקר. "אנחנו רק אימנו את הכלבים לצוד טרף חדש: את הבקטריה שגורמת להמון נזק לייבולים".

כלב
כלב | צילום: Shutterstock

גלבי גישוש הם גם מהירים יותר, זולים יותר ומדויקים יותר מאנשים שאוספים מאות עלים לבדיקות מעבדה, לפי המחקר. המחלה, שנקראת citrus greening, נגרמת על ידי בקטריה שמופצת באמצעות חרקים קטנים שאוכלים את העלים והגבעולים של עצי ההדר. ברגע שעץ מודבק - אין לו מרפא.

בניסוי אחר שנערך בפרדס אשכוליות בטקסס, כלבים מאומנים הצליחו להבדיל ב-95% מהמקרים בין עצים שהודבקו בבקטריה לא מזמן, לבין עצים בריאים. "ככל שמזהים את המחלה מהר יותר, כך יש סיכוי יותר טוב לעצור את המגיפה על ידי כריתת עצים חולים", הסביר גוטוואלד. "אנחנו רואים כלבים עובדים בשדות תעופה, מזהים סמים וחומרי נפץ. אולי בקרוב הם יעבדו גם בחוות".