המלכה האחרונה: מרגרטה השנייה מדנמרק יורדת מהכס, לאחר 52 שנה

"המעשנת בשרשרת", האישה היחידה שנושאת את התואר "מלכה" בעולם, תפרוש היום מהשלטון - לאחר שהדהימה את דנמרק בחודש שעבר כשהודיעה על התפטרות. כעת הכתר יעבור לבנה הבכור פרדריק - במהלך שעשוי לסלול את הדרך לגל התפטרויות במשפחות המלוכה בסקנדינביה

מלכת דנמרק, מרגרט השנייה
מלכת דנמרק, מרגרט השנייה | צילום: רויטרס

המלכה מרגרט השנייה בת ה-83, שליטת דנמרק וגרינלנד ב-52 השנים האחרונות, תעביר היום (ראשון) את כס המלוכה לבנה הבכור, הנסיך פרדריק. זאת, לאחר שהפתיעה את מדינתה כשהכריזה בערב השנה החדשה לפני כשבועיים על התפטרותה, ובכך הפכה למונרכית הדנית הראשונה שמוותרת על כס המלכות, לראשונה מזה 900 שנה. מאז מותה של מלכת אנגליה אליזבת' השנייה ב-2022, מרגרט הייתה האישה היחידה בעולם שנשאה את התואר "מלכה".

עשרות אלפים צפויים להתאסף היום ברחובות קופנהגן ולצפות בהעברת כס המלוכה ההיסטורית. בשעה 14:30 שעון ישראל, יורש העצר פרדריק בן ה-55 ואשתו מארי בת ה-51, צפויים לעזוב את הארמון המלכותי במכונית רולס רויס משנת 1958. המלכה מרגרט תצא אחריהם בכרכרת סוסים, לטיול אחרון ברחבי הבירה כמלכה. אחר הצהריים היא תחתום על התפטרותה, וראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן תכריז על המלך החדש במרפסת הפרלמנט הדני. לאחר מכן יישא המלך פרדריק נאום קצר.

מטה פרדריקסן ראש ממשלת דנמרק
מטה פרדריקסן, ראש ממשלת דנמרק | צילום: רויטרס
יורש העצר הדני, הנסיך פרדריק, ואשתו הנסיכה מארי
יורש העצר הדני, הנסיך פרדריק, ואשתו הנסיכה מארי | צילום: רויטרס

תקופת כהונתה של מרגרט, שהוכתרה בשנת 1972, הייתה ארוכה יותר משל כל מונרך אחר במדינתה. ב-CNN נכתב כי מי שכונתה "המעשנת בשרשרת" והייתה ידועה בסגנון האקסצנטרי שלה - זכתה לאהדה גדולה בקרב תושבי דנמרק. מרגרט אף אמרה בעבר שתישאר על כס המלכות "במשך כל חייה", ולא סיפקה סיבה לפרישתה. עם זאת, ציינה כי ניתוח גב שעברה בשנה שעברה - גרם לה לשקול את עתידה כמלכה.

שלוש משפחות המלוכה הסקנדינביות, ששולטות בדנמרק, בשבדיה ובנורבגיה, ידועות באופי הבלתי-רשמי שלהן, ולכן זוכות לתמיכה ציבורית גבוהה, כך לפי CNN. בני משפחות המלוכה אף מכונים "המונרכים המדוושים", ברמיזה על התחביב האהוב על הסקנדינבים - רכיבה על אופניים - וכן בניסיון לבדל אותם מעמיתיהם בממלכות אחרות, דוגמת בריטניה. בנוסף, רבים מהם שלחו את ילדיהם לבתי ספר ממלכתיים והתחתנו עם אנשים שאינם בני מלוכה.

יום ההכתרה של מלכת דנמרק מרגרט השניה, 1972
יום ההכתרה של מלכת דנמרק מרגרט השניה, 1972 | צילום: רויטרס
מלכת דנמרק, מרגרט השנייה
מלכת דנמרק, מרגרט השנייה | צילום: רויטרס

עם זאת, בשנים האחרונות נקטו בסקנדינביה צעדים להקטנת בתי המלוכה. כך למשל עשה מלך שבדיה, קרל השישה עשר גוסטב, כאשר סילק 5 מנכדיו ממשפחת המלוכה, בטענה שאין צורך לממן רבים כל כך עבור ביצוע תפקידיהם הרשמיים. גם מרגרט השנייה נטלה מ-4 מנכדיה את התואר המלכותי, על מנת "להתאים את מוסד המלוכה לזמנים המשתנים". לכן, למרות הפופולריות של המלכים הסקנדינביים ומשפחותיהם, לא מן הנמנע שנוספים ילכו בדרכה של מרגרט השנייה - ויתפטרו גם הם.