לאחר שנעצר: אלפים בהפגנת תמיכה בנבלני ברוסיה, רבים נעצרו

לפחות 1,500 מפגינים נעצרו על ידי המשטרה בכמה מוקדים, בהם במוסקבה הבירה, וכן במחוז סיביר. כוחות הביטחון פעלו בכוח ונרשמו עימותים. בין העצורים גם יוליה נבלניה, בתו זוגו של נבאלני

מעצר של משתתפים בהפגנת תמיכה במנהיג האופוזיציה ברוסיה
מעצר של משתתפים בהפגנת תמיכה בנבלני ברוסיה | צילום: רויטרס

רוסיה: עשרות אלפי בני אדם הגיעו היום (שבת) להפגנות תמיכה במנהיג האופוזיציה, אלכסיי נלבני, שנעצר בעת נחיתתו בשדה התעופה במוסקבה. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, היו לפחות עשרת אלפים משתתפים בבירה, בעוד שהקרמלין דיווח על 4,000 בלבד. מוקדי הפגנות נוספים התקיימו בהם במחוז סיביר ובמזרח המדינה.

לפחות 1,600 מפגינים נעצרו במוקדים השונים. בין העצורים גם יוליה נבלניה, בתו זוגו של נבאלני, שפרסמה את דבר מעצרה בחשבון האינסטגרם שלה. על פי סרטונים מההפגנות כוחות המשטרה מפעילים כוח רב, ולא מעט עימותים נרשמו עד כה.

מוקדם יותר השבוע נעצר בשדה התעופה במוסקבה מנהיג האופוזיציה ברוסיה שהורעל. מאות מתומכיו של נבלני הגיעו לשדה וקראו: "רוסיה תשוחרר". המשטרה עצרה חלק מהם ופיזרה את ההתקהלות שנוצרה במקום.

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה
אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה | צילום: רויטרס

לפני כשלושה חודשים האשים נבלני את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהרעלה. "אין לי כל גרסה אחרת להתרחשויות", הצהיר בריאיון למגזין הגרמני דר שפיגל. נבלני הודיע כי יחזור לרוסיה, והצהיר: "אין בי כל פחד - והמשימה שלי כעת היא להישאר כזה". על הרגע שבו הורעל סיפר מתנגד המשטר כי "לא הרגשתי כל כאב, אבל ידעתי שאני גוסס".

חודש לפני כן אישרה גרמניה, שם אושפז נבלני, כי הוא אכן הורעל - וגילתה כי בדמו נמצאו שאריות של גז עצבים כימי מסוג "נוביצ'וק". בגרמניה גינו את ההרעלה ואף הפצירו בפוטין להסביר את הפרשה. מנגד, בקרמלין טענו כי הם לא עודכנו על כך שנבלני אכן הורעל בנוביצ'וק. בסוכנות הידיעות הרשמית של רוסיה צוטט דובר הקרמלין, כשאמר: "איננו מודעים לממצאים". בתוך כך, משרד החוץ הרוסי פרסם הודעה לפיה "הצהרת גרמניה בנוגע לנבלני לא מבוססת על הוכחות".

Russian Opposition Leader Alexei Navalny Is Seen On Board A Plane Before The Departure For Moscow At An Airport In Berlin
אלכסיי נבלני

כזכור, כמה שבועות לפני כן הובהל נבלני במצב קשה לבית חולים בעיר אומסק שברוסיה, לאחר שהמטוס שבו שהה נאלץ לבצע נחיתת אונס בשל מצבו. עם פינויו לבית החולים, הדוברת שלו מסרה כי הוא הורעל. לדבריה, "ככל הנראה ערבבו לו משהו בתה - זה הדבר היחיד שהוא שתה בבוקר. הרופא אמר שהמשקה החם עזר לרעל להיספג". בהמשך, הוא הועבר לבית החולים בגרמניה.

מייד לאחר שקרס, נמסר מטעם הקרמלין בתגובה כי "הרופאים עושים כל מה שיש ביכולתם כדי לסייע לנבלני להחלים. הקרמלין מאחל החלמה מהירה כמו לכל אזרח שמוצא את עצמו במצב שכזה". כמה ימים לאחר מכן, הקרמלין דחה את הטענה לפיה פוטין מעורב או אחראי למצבו הרפואי של נבלני, והודיע כי אין בכוונת מוסקבה לפתוח בחקירת הפרשה.

ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס