14 מדינות, 1,357 צירים: הדמוקרטים בוחרים ב"סופר טיוזדיי"

הלילה יצביעו חברי המפלגה הדמוקרטית בהצבעה הגורלית בפריימריז לנשיאות. סנדרס המוביל, ביידן המתון, וורן הפרוגרסיבית ובלומברג המיליארדא יתחרו על כשליש מהצירים - בתקווה להגיע ל-1,991

זמן צפייה: 02:10

הפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית מגיעים היום (שלישי) לשיאם, כאשר יתקיימו בחירות ב-14 מדינות והטריטוריה סמואה האמריקנית במקביל, שבסופן יוענקו שליש מסך הצירים, כ1,357 עליהם מתמודדים המועמדים.. לפי שעה, ברני סנדרס מסתמן כמועמד המוביל לראשות המפלגה, וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן עולה כנציג המרכזי של האגף המתון.

הדרך למועמדות עוד רחוקה, ועל מנת לזכות בה נדרש המועמד להשיג 1,991 צירים. מלבד סגן  הנשיא בממשל אובמה, והמועמד הסוציאל דמוקרט הקשיש, מתמודדת גם אליזבת וורן. בדומה לסנדרס, וורן משתייכת לזרם הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית.

Senator Elizabeth Warren, Former Vice President Joe Biden And Senator Bernie Sanders Debate At The Democratic 2020 U.s. Presidential Candidates Debate In Manchester
אליזבת וורן, ברני סנדרס, וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מועמד נוסף שהצטרף למירוץ הוא מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, שלא התמודד במדינות שבחרו עד כה, וזו תהיה התמודדותו הראשונה. בלומברג המיליארדר, נחשב בדומה לביידן למועמד מתון.

בימים האחרונים המועמדים פיט בוטג'ג' ואיימי קלובשר הסירו את מועמדותם, והעבירו את תמיכתם לביידן. בינתיים, בעוד הנציג הדמוקרטי ייבחר סופית רק לקראת הקיץ, הנשיא טראמפ כבר מנהל את הקמפיין לבחירתו מחדש, ולא חוסך את עלבונותיו מברני "המשוגע" סנדרס, וג'ו "הישנוני" שעליו אמר כי נראה שהוא "לא יודע איפה הוא נמצא".

ברני סנדרס
ברני סנדרס | צילום: רויטרס

ביום ראשון ביידן ניצח לראשונה בפריימריז, במדינת קרוליינה הדרומית. בניצחון זה הצליח ביידן להתניע מחדש את הקמפיין שלו, שנראה שהיה אבוד, ולבסס את עצמו כיריב המרכזי לברני סנדרס, הסנאטור שעד כה מוביל את המירוץ.

ביידן זכה בכ-50 אחוזים מסך ההצבעות וכן ב-25 צירים, בעוד סנדרס, שהגיע למקום השני עם תשעה צירים ועם כ-19 אחוזים. כעת, סנדרס ממשיך להוביל בבחירות המקדימות לראשות המפלגה עם 52 צירים, אחריו ביידן עם 43.