אמריקה בוחרת: הכירו את מועמדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות

ג'ו ביידן מוביל בסקרים, ברני סנדרס זוכה לאהדה בקרב הצעירים, וקמלה האריס הכפילה את כוחה אחרי עימות בחירות מוצלח. מי יהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות, שיקרא תיגר על שלטונו של טראמפ?

זמן צפייה: 02:32

בימים אלה נשואות עיניהם של אזרחי ארה"ב לעבר הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית. כל אחד מהמועמדים נואם בכנסים, מצייץ בטוויטר ומתעמת בשידור חי ברשתות הטלוויזיה האמריקנית, כדי לזכות באהדתם של המצביעים, בתקווה להיות המועמד שיקרא תיגר על שלטונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבחירות 2020.

ג'ו ביידן

המועמד המוביל לפי הסקרים הוא ג'ו ביידן בן ה-76, מי שהיה סגן נשיא ארה"ב בממשל אובמה, וסנאטור מטעם מדינת דלאוור במשך 36 שנה.

ביידן השיק את קמפיין הבחירות שלו בחודש אפריל בסרטון תחת הסיסמא "אמריקה היא רעיון", בו תקף את דונלד טראמפ על כך שאמר כי "היו אנשים טובים" בתקרית שארלוטסוויל, שבה ניאו נאצים תקפו מפגינים, באירוע שהסתיים במוות של אחת המפגינות. "אם נעניק לדונלד טראמפ שמונה שנים בבית הלבן, הוא ישנה באופן יסודי את דמות האומה", אמר ביידן. "לא אוכל לעמוד מהצד ולתת לזה לקרות".

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הפוליטיקאי הוותיק נחשב לאחד המועמדים המתונים במרוץ, אחד שחביב על רבים ממצביעי המפלגה הדמוקרטית בזכות ימיו בממשל אובמה, וכזה שעשוי להביא קולות שהצביעו בבחירות האחרונות לטראמפ.

בווידאו: סרטון השקת הקמפיין של ג'ו ביידן

עם זאת, ביידן נחשב לבשר מבשרה של אליטת המפלגה הדמוקרטית, וכמו הילרי קלינטון, מזוהה עם וול סטריט ובעלי ההון, מה שעשוי לפגוע בו בקרב רבים מהמצביעים הצעירים של המפלגה, שנוטים לבחור במועמדים הרדיקליים יותר.

לאחרונה, בכנס שבו נאם מול תורמים אמידים, הבטיח שבניגוד למועמדים אחרים, לא יתבטא באופן שלילי נגד בעלי ההון. "אני צריך אתכם מאוד. אם אבחר, אורח חייכם לא ייפגע, לא יהיה שינוי מהותי", אמר ביידן בהתייחס לרצונם של רבים במפלגה הדמוקרטית לשנות באופן דרסטי את חלוקת ההון בין העשירים לבין יתר האוכלוסייה האמריקנית.

ביידן: "הכיבוש הישראלי בשטחים הוא בעיה משמעותית"


במהלך הקמפיין, ביידן נאלץ להגיב להאשמות מצד לוסי פלורס, פוליטיקאית ממדינת נבאדה, שטענה כי גרם לה להרגיש לא בנוח כשנגע בכתפיה ונשק לה על ראשה, במהלך אירוע בקמפיין בחירות. פלורס אינה הראשונה שמציגה טענות נגד ביידן, שהבטיח להיות "יותר מתחשב", ולכבד מרחב אישי של נשים.

מדיניות כלפי ישראל: ביידן, כמו רוב הממסד הדמוקרטי, מביע תמיכה במדיניות ממשלת ישראל, אך הביע תמיכה בפתרון שתי המדינות. בריאיון בעבר אמר: "אני ציוני, אתה לא חייב להיות יהודי כדי להיות ציוני".

עם זאת, כשנשאל במהלך אירוע בחירות בניו המפשייר על השליטה הישראלית בשטחים, אמר כי "אני חושב שההתנחלויות אינן נחוצות, אני חושב שהכיבוש הוא בעיה משמעותית". כשנשאל אם יפעיל לחץ על ישראל לסיים את הכיבוש, ענה: "עשיתי זאת בעבר".

ברני סנדרס

מי שמשתרך אחרי ביידן בסקרים הוא ברני סנדרס, היהודי בן ה-77 שהחזיר את המילה סוציאל-דמוקרטיה לשיח הפוליטי האמריקני, והפך ליקירם של רבים ממצביעיה הצעירים של המפלגה הדמוקרטית.

סנדרס, שהפסיד להילרי קלינטון בפריימריז של המפלגה ב-2016, נולד בברוקלין, כיהן כראש עיריית ברלינגטון בוורמונט, לאחר מכן היה חבר בבית הנבחרים מטעם מחוז במדינה, ומ-2006 הוא סנאטור מטעם ורמונט.

ברני סנדרס
ברני סנדרס | צילום: CNN

סנדרס נחשב למועמד בעל תפיסה כלכלית רדיקלית ביחס לחבריו במפלגה הדמוקרטית. הוא מעוניין להפוך את הקולג'ים בארה"ב לחינמיים, להגדיל את קצבאות הביטוח הלאומי, להעניק ביטוח רפואי בחינם לכלל האזרחים, להעלות את שכר המינימום הפדרלי ולחזק את איגודי העובדים.

את ההבטחה לתשלום שכר לימוד בקולג' על חשבון המדינה, שהפכה אותו לפופולרי בקרב אמריקנים צעירים שקורסים תחת נטל ההלוואות שהם נאלצים לקחת עבור לימודים אקדמאיים, הוא מתכוון לקיים על ידי הגדלת המיסים עבור העשירים ומיסוי מוגבר על המוסדות הפיננסיים.

בווידאו: סנדרס קורא לממשלת ישראל "ממשלה גזענית"

כמו כל עמיתיו למפלגה, סנדרס לא חוסך במילים כלפי הנשיא טראמפ, לו קרא בעבר "שקרן פתולוגי". אך בניגוד לרבים מהמתמודדים נגדו, סנדרס גובר על טראמפ לפי סקרים ברמה הארצית, ואף נבחר לפוליטקאי הכי פופולרי באמריקה לפי סקרים אחרים.

מדיניות כלפי ישראל: סנדרס, כמי שמשתייך לפלג השמאלי יותר של המפלגה הדמוקרטית, לא חוסך בביקורת כלפי ישראל, ובייחוד כלפי ממשלת ישראל, ובנימין נתניהו העומד בראשה.

כשנשאל על כך באירוע בחירות, ענה: "ביליתי בקיבוץ בישראל כשהייתי צעיר. אני לא אנטי ישראלי. אבל נתניהו הוא פולטיקאי ימני שמתייחס לפלסטינים באופן מאוד לא הוגן. ארה"ב מעבירה מיליארדי דולרים בסיוע צבאי לישראל. ארה"ב צריכה להתייחס למדינות במזרח התיכון באופן שווה. המטרה צריכה להיות חיבור בין אנשים, ולא תמיכה במדינה אחת בלבד, שיש בה כעת ממשלה ימנית, ואפשר לומר גזענית".

אליזבת וורן

אחת המתמודדות הבולטות במרוץ, שנמצאת לפי הסקרים במקום השלישי, היא אליזבת וורן.

המועמדת בת ה-70, פרופסור למשפטים המתמחה בחוק פשיטות רגל, הפכה למוכרת בקרב הציבור האמריקני אחרי המשבר הכלכלי העולמי ב-2008. וורן מונתה אז לעמוד בראש הפאנל שנוצר כדי לפקח על יישום חוק החירום לייצוב כלכלת ארצות הברית לשנת 2008. לאחר מכן הועסקה כיועצת מיוחדת לנשיא אובמה ביישום סוכנות פדרלית חדשה שתפקידה להחיל רגולציה על שירותים ומוצרים פיננסיים בארה"ב.

אליזבת וורן
אליזבת וורן | צילום: רויטרס

בדומה לסנדרס, וורן משתייכת לאגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית. ב-2012 נבחרה לסנאטורית מטעם מדינת מסצ'וסטס, ובתפקידה נקטה קו ניצי כלפי הבנקים והרגולטורים.

וורן מבטיחה להחזיר את ארה"ב לימים שבהם אזרחים הצליחו לאחר ש"עבדו קשה ופעלו לפי הכללים", באמצעות קו נוקשה נגד המיליארדרים והתאגידים הגדולים. וורן מציעה להחיל "מס עושר" לעשירים ביותר, במסגרתו הם ישלמו 2% אם יש להם יותר מ-50 מיליון דולר, ו-3% למי שיש יותר ממיליארד דולר.

בווידאו: אליזבת וורן קוראת למסות את העשירים ביותר

מדיניות כלפי ישראל: וורן תומכת בפתרון שתי המדינות ובמהלך מבצע "צוק איתן", התייחסה להפצצות הישראליות בבתי ספר ובתי חולים ברצועת עזה, ואמרה כי לישראל יש הזכות להגן על עצמה.

לאחרונה התנגדה הסנאטורית להצעת חוק, לפיה יש לאסור על חברות אמריקניות להחרים את ישראל או את ההתנחלויות.

קמלה האריס

קמלה האריס (54), בת לאם שהיגרה מג'מייקה ולאב שהיגר מהודו, שימשה בעבר תובעת מחוזית בסן פרנסיסקו וכתובעת הכללית מטעם מדינת קליפורניה. החל מ-2017 היא משמשת סנאטורית מטעם קליפורניה.

בתפקידה כתובעת הכללית פעלה לשיפור זכויות בעלי בתים, בימים שלאחר התנפצות בועת הדיור האמריקנית.


בעימות הבחירות הראשון, האריס משכה תשומת לב רבה, והוכרזה על ידי עיתונאים רבים כמנצחת. התמיכה בה בקרב דמוקרטים זינקה מ-8% ל-17%, וב-24 שעות שאחרי העימות היא גייסה 2 מיליון דולר בתרומות.

האריס מתחה ביקורת על המועמדים שדיברו בו זמנית, ואמרה: "אמריקה לא מעוניינת לצפות במלחמת אוכל, האמריקנים רוצים לדעת כיצד נדאג לשים אוכל על שולחנותיהם". ברגע אחר מתחה ביקורת על ג'ו ביידן, כשהזכירה את העובדה ששיתף פעולה בעבר עם סנאטורים התומכים בהפרדה גזעית, וכשהתנגד בעבר למדיניות הסעת ילדים מחוץ למחוז בית הספר באוטובוס, כדי להפחית את ההפרדה בין שחורים ולבנים במוסדות החינוך.

בווידאו: האריס בעימות עם מועמדי המפלגה הדמוקרטית

מדיניות כלפי ישראל: האריס הציגה במהלך הקריירה הפוליטית שלה בעיקר תמיכה בממשלת ישראל. הסנאטורית אמרה ב-2017 בנאום באיפא"ק: "ישראל לא צריכה להיות עניין מפלגתי. כל עוד אני סנאטורית אמריקנית, אעשה כל שביכולתי להשיג תמיכה דו מפלגתית עבור ביטחונה וזכותה להגנה עצמית של ישראל".

האריס הביעה התנגדות לתנועת החרם על ישראל, והייתה מיוזמות החלטה שהביעה התנגדות להחלטת האו"ם 2334. כזכור, ארה"ב תחת ממשל אובמה לא הטילה וטו על ההחלטה, שקראה לבניית ההתנחלויות בגדה המערבית הפרה של החוק הבין-לאומי.

כמו כן, האריס תמכה בהחלטה המברכת על 50 שנים לחיבור מערב ומזרח ירושלים, ובסוף 2017 הגיעה לישראל ונפגשה עם ראש הממשלה נתניהו.

פיט בוטיג'ג'

פיט בוטיג'ג' בן ה-37, נולד בסאות' בנד שבאינידיאנה, למד באוניברסיטת הרווארד, וב-2007 התנדב בקמפיין הבחירות של ברק אובמה. לאחר מכן התגייס לחיל הים והיה קצין מודיעין במילואים עד לשנת 2017. במהלך שירותו הוצב לתקופה מסוימת באפגניסטן. בוטיג'ג' מכהן מאז 2012 כראש העיר סאות' בנד, כדמוקרט באזור שרוב אוכלוסייתו תומכת במפלגה הרפובליקנית.

בוטיג'ג' הוא המועמד הראשון לנשיאות מטעם שתי המפלגות הגדולות שמשתייך לקהילת הלהט"ב. בוטיג'ג' מכוון בעיקר לצעירי המפלגה הדמוקרטית, ונחשב לאחד המועמדים הפרוגרסיביים במרוץ.

פיט בוטיג'ג'
פיט בוטיג'ג' | צילום: רויטרס

המועמד הצעיר התבטא מספר רב של פעמים במהלך הקמפיין בנושא המאמצים להפוך נישואים חד מיניים לחוקיים. כמו כן, הוא התבטא נגד עמדותיו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בנושא: "אני לא ביקורתי כלפי האמונה שלו, אני ביקורתי כלפי מדיניות רעה. אין לי בעיה עם דת, גם אני דתי. יש לי בעיה כשמשתמשים בדת כדי לפגוע באנשים, בעיקר בקהילת הלהט"ב".

מדיניות כלפי ישראל: בוטיג'ג' הביע תמיכה בישראל ובמדיניותה, בניגוד לרבים במפלגה הדמוקרטית שנוקטים בקו פרו פלסטיני.

בוטיג'ג': "הכיבוש הישראלי מוכרח להסתיים"


המועמד תיאר את ישראל בעבר כמודל לפיו ארה"ב צריכה לנהוג מול איומים ביטחוניים, והאשים את חמאס בכך שבעיקר באשמתו הציבור ברצועת עזה סובל. לאורך השנים הוא התנגד לגינויים נגד ישראל, ולתמיכה של מחוקקים פרוגרסיביים בגינויים שכאלה.

עם זאת, לאחרונה, לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי בכוונתו לספח חלקים בגדה המערבית, בוטיג'ג' תקף אותו: "הפרובוקציה הזאת פוגעת באינטרס הישראלי, הפלסטיני והאמריקני. תמיכה בישראל אין פירושה הסכמה עם מדיניות נתניהו. אני לא מסכים איתו". כמו כן, כשנשאל על ידי פעילה אם יהיה מוכן לגנות את הכיבוש, השיב: "הכיבוש חייב להסתיים".

בטו אורורק

בטו אורורק בן ה-46, כיהן כחבר קונגרס מטעם המחוז ה-16 במדינת טקסס. אורורק התפרסם כשהתמודד ראש בראש מול מועמד המפלגה הרפובליקנית טד קרוז על מושב בסנאט מטעם טקסס. אורורק הפסיד לבסוף בפער קטן.

אורורק נהנה ממעמד של כוכב בתקשורת, ובמפלגה הדמוקרטית אף מכונה "בובי קנדי החדש". הוא אב לשלושה, בעברו היה חבר בלהקת רוק - ונוהג לנגן בכל הזדמנות. יש לו תפיסות מאוד ליברליות, ועל כן זכה לתהודה ציבורית נרחבת בבחירות האחרונות לקונגרס, שבהן הוא נתן פייט רציני לסנאטור הרפובליקני טד קרוז, גייס עשרות מיליוני דולרים והפסיד בפער קטן.

בטו אורורק
בטו אורורק | צילום: רויטרס

המועמד הטקסני מתח ביקורת על אמירותיו של טראמפ ומדיניותו בנוגע למהגרים ולחומה שבכוונתו לבנות בגבול מקסיקו. בשנה שעברה אורורק הוביל קבוצת מפגינים אל טורנילו, טקסס, הקרובה לגבול, במחאה נגד מדיניות הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם. המפגינים הגיעו לעיר אוהלים של מהגרים שהקים ממשל טראמפ, ואורורק קרא למדיניות: "לא אמריקנית".

בחודש אפריל אמר אורורק כי התבטאויותיו של טראמפ כלפי מהגרים מזכירות את השפה שבה השתמש המשטר הנאצי.

אורורק: "נתניהו גזען"


מדיניות כלפי ישראל: אורורק מתח ביקורת כלפי פעילות צה"ל ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014, ואף הצביע נגד החלטה למימון מערכת כיפת ברזל. כמו כן, הוא גינה את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, וקרא למהלך "פרובוקציה".

אורורק תומך בפתרון שתי המדינות וסבור כי ארה"ב צריכה לדחוק בישראל לחדול מלבנות התנחלויות. כשראש הממשלה נתניהו הכריז כי בכוונתו לספח חלקים מהגדה המערבית, אורורק אמר: "יחסי ארה"ב-ישראל הן אחת ממערכות היחסים החשובות ביותר שיש לארה"ב. כדי שמערכת היחסים תהיה מוצלחת, עליה להיות דו מפלגתית, ועליה להתגבר על ראש ממשלה שהוא גזען".