מאות הרוגים ואלפי פצועים: רעידת אדמה חזקה הורגשה בגבול טורקיה-סוריה

בשעה 03:17 אירע רעש אדמה חזק בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר, שהמוקד שלו היה בעיר גזיאנטפ שבדרום טורקיה, והוא הוביל לעשרות רעידות משנה שהורגשו ברחבי מזרח הים התיכון לרבות בסוריה, לבנון, דרום קפריסין וגם בישראל. במשרד החוץ בודקים על ישראלים מעורבים

זמן צפייה: 01:46

רעש אדמה עוצמתי הורגש הלילה (שני) באזור מזרח הים התיכון, לרבות בטורקיה, סוריה, דרום קפריסין, לבנון וישראל. לפחות 912 בני אדם נהרגו בטורקיה ועוד 339 נוספים בסוריה. 2,323 אלפי בני אדם נפצעו בטורקיה בדרגות שונות ו-639 נוספים בסוריה. זאת, בנוסף למאות בני אדם שנלכדו מתחת להריסות בנייני מגורים שקרסו במדינות, כאשר לפחות מ-1,700 בניינים קרסו הבוקר ברחבי טורקיה.

בשעה 03:17 אירע רעש אדמה חזק בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר, שהמוקד שלו היה בעיר גזיאנטפ שבדרום טורקיה, והוא הוביל לרצף של רעידות משנה שהורגשו ברחבי טורקיה ובאזור מזרח הים התיכון לרבות בסוריה, לבנון, דרום קפריסין וגם - ישראל.

כמה דקות לאחר הרעש הראשון, רעידת אדמה נוספת אירעה בטורקיה בעוצמה של 6.2 בסולם ריכטר. לאחר מכן, הורגשו לפחות חמש רעידות מרכזיות נוספות בעוצמה של 5.6-5 בסולם ריכטר, ועוד 18 רעידות בעוצמה של 4 בסולם ריכטר. שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו טען כי בסך הכל, 42 רעשים עוצמתיים ורעשי משנה הורגשו הלילה ברחבי טורקיה. זאת, ללא רעשי אדמה חלשים יותר שהורגשו עד לשעות הבוקר המוקדמות.

מוקדי רעידת האדמה בטורקיה
מוקדי רעידת האדמה בטורקיה

לפי הדיווחים המגיעים מטורקיה וסוריה, חלק מהרעשים הורגשו במשך 60-40 שניות. לדברי תושבים מקומיים, הרעש הוא מהחזקים שהיו בשנים האחרונות, אם לא החזק ביותר. הרשויות המקומיות בטורקיה וסוריה החלו בחיפושים אחר ניצולים ולכודים, כשבטורקיה כבר שיגרו בקשה לסיוע ממדינות העולם. במחוז הטאי שבדרום טורקיה, צינור גז התפוצץ וגרם לנזק אדיר במקום. באיטליה אף פורסמה אזהרה מפני צונאמי.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס לרעידת האדמה שהכתה את מדינתו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מאחל טוב לכל האזרחים שלנו שהושפעו מרעידת האדמה שאירעה בקהרמאנמרש (עיר בדרום טורקיה - חדשות 13) והורגשה בהרבה אזורים במדינתנו. כל היחידות הרלוונטיות נמצאות בכוננות תחת מנהלת החירום והאסונות הטורקית".

עוד כתב ארדואן: "צוותי החיפוש וההצלה שלנו הוזעקו מיידית לאזורים שהושפעו מרעידת האדמה. משרד הפנים והבריאות, מנהלת החירום והאסונות, מושלי האזורים וכל המוסדות האחרים החלו עבודתם במהירות". הנשיא חתם את דבריו: "אני מקווה שנשרוד את האסון הזה יחדיו, בהקדם האפשרי ובנזק מועט ככל האפשר".

תיעוד נזקי הרעש בסוריה
תיעוד נזקי הרעש בסוריה | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 02 06 At 0
צילום: רויטרס

במשרד החוץ הישראלי התייחסו למקרה והבהירו כי בשלב הזה לא ידוע על ישראלים מעורבים. לדברי ליאור חייט, דובר משרד החוץ, האזורים שנפגעו הם לא מקומות בהם בדרך כלל יש מטיילים ישראלים. "אנחנו ממשיכים לבדוק מול הרשויות בתורכיה", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים לאזרחי טורקיה בשעתם הקשה בעקבות רעידת האדמה שפקדה את אזורנו. לבקשת ממשלת טורקיה הנחיתי את כל הרשויות להיערך באופן מיידי למתן סיוע ברפואה, חילוץ והצלה. שרי החוץ והביטחון כבר נמצאים בקשר עם מקביליהם ובשעות הקרובות נסכם את יציאת המשלחת בהקדם האפשרי".

הנשיא הרצוג פרסם הודעה בחשבון הטוויטר שלו בה התייחסות למצב: "בשמי ובשם העם בישראל אני מביע צער עמוק על האסון הכבד שפקד את טורקיה והאזור בעקבות רעידת האדמה בלילה שחלף. תנחומי לנשיא ולעם בטורקיה על ההרס העצום ואובדן החיים. מדינת ישראל באמצעות הגורמים המוסמכים תמיד נכונה לסייע בכל דרך אפשרית. ליבנו עם המשפחות הכואבות והעם בטורקיה ברגע קשה זה".

מצידו, שר הביטחון יואב גלנט הנחה את צה"ל ומשרד הביטחון להיערך למתן סיוע חירום בעקבות רעידת האדמה. "כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שידרש. מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימת הצלת חיים", אמר השר. מאוחר יותר, גלנט שוחח עם מקבילו הטורקי הולוסי אקאר. "הבעתי צער עמוק בשם מערכת הביטחון בעקבות האסון שפקד הלילה את טורקיה. אמרתי לשר אקאר שכוחות הביטחון הישראלים נמצאים בכוננות ונערכים לסייע לעם הטורקי ככל שידרש במאמצי החילוץ והצלת החיים", מסר.

שר החוץ אלי כהן הוסיף: "בשם מדינת ישראל אני מבקש להביע צער עמוק בפני העם הטורקי על רעידת האדמה הקשה שפקדה הלילה את דרום טורקיה. ליבנו עם הנפגעים ואנו מאחלים איחולי החלמה מהירה לפצועים. הנחיתי את משרד החוץ להוביל תוכנית סיוע מהירה לטורקיה להתמודדות עם האסון הקשה".

תיעוד נזקי הרעש בטורקיה
תיעוד נזקי הרעש בטורקיה | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 02 06 At 0
צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 02 06 At 0
צילום: רויטרס

בפיקוד העורף הדגישו כי הדיווחים שזורמים מתורכיה "מציירים תמונת נזק גדולה מאוד". עוד נמסר כי ישנם דיווחים על על בניינים שקרסו ועל תושבים שנלכדו מתחת להריסות. "לרעידת אדמה זו צפויה השפעה הומניטארית גבוהה בהתבסס על עוצמת הרעש והיקף האוכלוסייה שנפגעה", טענו.

הפעם האחרונה שבה אירעה רעידה בעוצמה דומה באזור טורקיה הייתה בשנת 1939. האחרונה שגרמה לנזקים גדולים הייתה באוקטובר 2020. רעידות בעוצמה קרובה שהיו באזור טורקיה: 30 באוקטובר 2020 - 7.0 דרגות בים האגאי (117 הרוגים), 23 באוקטובר 2011 - 7.2 דרגות במזרח טורקיה (604 הרוגים), 12 בנובמבר 1999 - 7.2 דרגות במזרח טורקיה (894 הרוגים), 17 בנובמבר 1999 - 7.6 דרגות בצפון מזרח טורקיה (18-17 אלף הרוגים), 26 בדצמבר 1939 - 7.8 דרגות במזרח טורקיה (33-32 אלף הרוגים)

בהכנת הכתבה השתתפו דני מולכו, יוסף ישראל, אור הלר, טל שמאי, אלעד זוהר, גיל תמרי ואורי שאבי