ביידן משיב לפוטין: "המערב לא מתכנן לתקוף את רוסיה"

יממה לאחר ביקורו המפתיע בקייב, נשיא ארצות הברית נשא נאום בפולין, שם הגיב לדבריו של נשיא רוסיה על כך שהמערב הוא שפתח במלחמה - והבטיח כי מדינתו תמשיך לעזור לאוקראינים להגן על עצמם: "מתקפה נגד אחד מאיתנו היא מתקפה נגד כולנו"

זמן צפייה: 02:46

יממה לאחר ביקורו המפתיע בבירת אוקראינה קייב, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הערב (שלישי) במהלך בביקורו בפולין והצהיר כי  "המערב לא מתכנן לתקוף את רוסיה", בכך ענה לדבריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהאשים מוקדם יותר היום את המערב במלחמה באוקראינה.

"כשפוטין שלח את הטנקים שלו, הוא חשב שנתקפל", הוסיף ביידן. "הוא טעה. הטנקים שלו עלו באש. הוא חשב שיביס את נאט"ו - במקום זאת לנאט"ו מצטרפות פינלנד ושבדיה. נאט"ו עומדת איתנה כסלע. מתקפה נגד אחד מאיתנו היא מתקפה נגד כולנו".

"שנה אחרי שהתחילו ההפצצות, שנה אחרי שהטנקים פלשו אליה - אוקראינה עדיין עצמאית וחופשיה", הוסיף הנשיא האמריקני. "רוסיה ושכירי החרב שלה ביצעו פשעי מלחמה. אוקראינה לעולם לא תנוצח על ידי רוסיה". ביידן פנה גם לאזרחי רוסיה: "אנחנו לא האויבים שלכם. עלינו לדאוג לכך שאוקראינה תוכל להגן על עצמה. אנחנו עומדים להכריז על סנקציות נוספות יחד עם בעלי בריתנו".

הנשיא ביידן בביקורו בפולין
הנשיא ביידן בביקורו בפולין | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בפגישתם בקייב

מוקדם יותר היום נשיא רוסיה פוטין נשא נאום מיוחד ונרחב, ובו התמקד ב"מבצע הצבאי המיוחד" שמנהלת מדינתו באוקראינה. "אוקראינה לא הותירה לנו ברירה אלא לצאת למבצע צבאי נגדה", טען הנשיא. "רוסיה הייתה גלויה וניסתה למצוא פתרון בדרכי שלום, אבל אוקראינה 'רימתה' אותנו", הוסיף.

בהמשך, הנשיא פוטין האשים את ארצות הברית, מדינות אירופה וחברות נאט"ו ב"פיצוץ" תהליך השלום בין המדינות, תוך שהוא מציין כי רוסיה "העבירה" ערבויות ביטחוניות לוושינגטון ולנאט"ו לסיום המלחמה, ערבויות שלטענתו, הם סירבו לקבל. "המערב התחיל במלחמה ורוסיה משתמשת בכוח כדי לעצור אותה. הוא מכין את אוקראינה למלחמה ממושכת", הוסיף. עוד פוטין הכריז כי רוסיה משהה את חברותה בהסכם הפיקוח לצמצום נשק גרעיני ואמר: "אם ארה"ב תערוך ניסויים גרעיניים, אנחנו נעשה את אותו הדבר".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

אתמול כאמור ביקר ביידן באוקראינה, שם לאחר פגישה עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי פרסם בהצהרה רשמית בה נכתב: "בזמן שהעולם מתכונן לציון יום השנה לפלישה האכזרית של רוסיה לאוקראינה, אני נמצא היום בקייב כדי להיפגש עם הנשיא זלנסקי ולאשר מחדש את מחויבותנו הבלתי מעורערת והבלתי פוסקת לדמוקרטיה, לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. כשפוטין פתח בפלישה שלו לפני כמעט שנה, הוא חשב שאוקראינה חלשה והמערב היה מפולג. הוא חשב שהוא יכול להיאבק בנו -  אבל הוא טעה לגמרי".

"היום, בקייב, אני נפגש עם הנשיא זלנסקי וצוותו לדיון מורחב על תמיכתנו באוקראינה", הוסיף ביידן, "אני אודיע על מסירה נוספת של ציוד קריטי, כולל תחמושת ארטילרית, מערכות נגד שריון ומכ"מים למעקב אווירי כדי לסייע בהגנה על העם האוקראיני מפני הפצצות אוויריות".